Gå til innhold

Gjør vi noe galt?? (Søvnrutiner, baby 4 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter er nå 4 måneder, og søvnrutiner er ikke akkurat på stell hos oss. Frem til ganske nylig var hun veldig plaget med ryggsmerter, noe vi har fått hjelp hos kiropraktor med. Men det er fryktelig vanskelig å få henne til å sove om kvelden. Vi prøver å ikke la henne sove etter klokken 16, og begynner med kveldsstell, bading og pysj rundt kl 19-19.30. Så er det pupping, og det hender hun sovner ganske raskt ved puppen. Hun kan sove i alt fra en halv til en time, men det sekundet hun blir lagt i sengen, våkner hun og gråter. Så er det pån igjen. Men hun vil da ofte ikke ha mere mat, men pludrer , smiler og ler, og er kjempeaktiv. Vi prøver å la henne ligge i senga, noe som bare resulterer i skriking. Enden på visa er at vi legger henne i babygymmen, så hun får rast fra seg. Pupping igjen ved 21-21.30, hun sovner, og våker i det hun legges i senga.

I det siste har hun ikke funnet søvnen skikkelig før rundt midnatt, ofte ved at jeg legger henne i vår seng, og ligger der med henne til hun sovner. Har prøvd å legge meg med henne tidlig, men da sovner hun ikke.

Vi lurer derfor på, gjør vi noe feil?? Bør vi legge henne rett i senga klokken 20, og la henne ligge der til hun sovner? Orker ikke tanken på all den skrikingen det ville medføre, men kanskje det er det riktige?? Selvsagt ville vi sitte ved senga, vi ville ikke la henne ligge der alene.

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår hadde samme problemet som tulla deres, bortsett fra ryggsmertene. Han sovnet ved puppen og med engang han ble lagt i senga våknet han og var fornærma, gråt noe helt forferdelig og sovnet ikke før 11-12 tiden, men når han først sovnet så sov han jo hele natta. Snakket med helsesøster om dette, for det skjedde på dagtid også, han ville ikke sove!!! Fikk beskjed om å la han ligge å skrike til han sovnet, så lenge han var god og mett, ren bleie osv da så klart! Og det har funka hos oss iallefall, er helt forferdelig de første gangene men, etter man har gjennomført det noen ganger, virker det som han skjønner at han skal sove når han legges.

Du kan jo prøve ut om det funker hos dere:)

Skrevet

Hmm... var redd noen skulle gi oss DET tipset, ja... Jeg er lite begeistra for å la dem ligge og skrike, føler at det er tidlig når de bare er 4 mnd. Og vi er bare så allergiske mot skriking etter måneder med non-stop hyling, at vi gjør det meste for å unngå det. Men mulig du har rett, Mamma'n til Marius. Får se hva vi gjør etterhvert, funker i hvertfall ikke bra det vi gjør nå...

Skrevet

Slitsomt å ha det sånn! Jeg lar ikke min datter ligge å skrike lenge, da ender det med at hun skriker seg helt bort og det er da det blir vanskelig å få henne til å sove. Men vi har fått ganske greie rutiner på leggingen, så det er sjelden vi tar henne opp etter at hun er lagt. Vi sliter heller mer med sovinga på dagen, da sover hun sjelden mer enn en halvtime om gangen.

Men hvorfor lar dere han ikke sove etter kl. 16? De er vel fortsatt så små at det ikke har så mye å si. Vesla her tar seg ihvertfall gjerne en lur i 16-17-tida. Kveldsstellet begynner vi med ca. halv sju og hun er i seng mellom 7 og 7.30.

Så kanskje dere kan begynne tidligere? Og kanskje hun ikke bør sovne ved puppen?

Det kan jo være at hun er overtrøtt selv om hun virker full av energi, og at det er derfor hun blir så aktiv.

Skrevet

Emm..det første som slår meg er at hun kanskje kan være overtrøtt? Da våkner de fort opp igjen. Hun er jo bare 4 mndr og å være våken fra 16-20 er mye for en så liten baby. Søvn avler søvn er det noen som sier og det stemmer ofte. Hva skjer om dere lar henne sove litt lenger (til kanskje 17?) og prøver å legge henne rundt 19 istedet? Det gjorde vi lenge. Tror når storebror nærmet seg året at vi kuttet ned på duppen slik at han kunne sove til ca 16..

Kan jo fortelle det vi gjorde med han:

Kl 18: grøt

ca 1830: bading

etter badinga fikk han pupp/mme og sovnet til puppen/flaska rundt 19. Bærte da han ned på rommet

Husk at hun er kun 4 måneder og dette vil nok gå seg til etterhvert. Jeg stresset veldig med rutiner,men da jeg "ga opp" (rundt 4-5mndr) så gikk alt seg til naturlig:-) Skal prøve så godt jeg kan å ikke styre så mye gangen her

Skrevet

Skal legge til at jeg ikke er fan av å la babyer skrike seg i søvn.Ikke når de er så små.

Det jeg gjorde var å gå ut, vente 1 min, for så å gå inn igjen for å roe han (gjentok dette), men vi slet også som du skriver, med at han våknet etter ca 1 time og holdt det gående, men vi gikk aldri ut av rommet med han for var det natta så var det natta. Satt da med han på sengekanten til han roet seg

Skrevet

Takk for svar. Det med å ikke la babyen sove etter klokken 16 var et tips vi fikk. Selvfølgelig har vi også prøvd å få henne til å sove så mye som mulig på dagen og ettermiddagen (søvn avler søvn, sier de jo), men da hun ikke sov før svarte natta, fikk vi tips om å ikke la henne sove etter 16. Uten at det har hjulpet nevneverdig.

Nei, det er virkelig ikke lett, virker ikke som om det er så mye å gjøre med det, så lenge hun er så liten. Det å sitte på rommet med henne hver dag fra 20 til 24, med skrik og skål, kall meg en dårlig mor, men det orker jeg bare ikke. Så da får vi prøve å vente det ut, og håpe at hun blir trøttere med tida.

Skrevet

Det er akkurat som å lese om oss for en måned siden! Veldig frustrerende! Jeg er enig i de andre her at hun nok trenger mer søvn på ettermiddagen. Jo mer min sover på dagen, jo lettere å legge på kvelden. Jeg prøvde å la henne sutre litt før jeg gikk inn til henne, og da har jeg gitt henne litt pupp på sengekanten. Har prøvd å legge henne før hun sovner helt ved brystet slik at hun venner seg til å sovne av seg selv. Jeg har ammet henne en del ganger på sengekanten og lagt henne, før hun til slutt sovnet. Men i løpet av denne måneden fra hun var 4 til 5 mnd, har det skjedd en utvikling. Hun er lettere å legge våken, hun lager litt sutre lyder og sovner fort av seg selv. Tror kanskje dere bør ha faste rutiner, og gå ofte inn til henne, evt amme litt/trøste/holde henne i et mørkt rom med lite stimuli, så vil hun etterhvert forstå at det er natta. Det er slitsomt en stund, men det er verdt det! Lykke til!

Skrevet

Jeg personlig synes at 4 mnd gamle babyer er altfor altfor små til å måtte gråte seg i søvn, så var jeg deg ville jeg lyttet til hjertet mitt fremfor å høre på hva utdaterte helsesøstre eller andre måtte mene om saken! Jeg synes det høres ut som om dere sliter med søvnassosiasjon, mer om det kan du lese her (forøvrig en veldig bra side dette, med mange "barnevennlige" søvnråd):

http://www.sovlillebaby.com/assosiasjon.htm

Lykke til=)

Skrevet

jeg hadde gitt ungen en liten dupp etter 16, vil sikkert våkne automatisk etter 3 kvarter.

Og så la det gå 1,5 - 2 t igjen.

Vår var overtrøtt, nå går det endlig bedre!

Skrevet

Ja, det glemte jeg jo helt å skrive!! La henne for all del få en liten hvil etter kl 16 også, de blir utrolig fort overtrøtte når de er så små, og 4 timer våken før leggetid er altfor lenge for en liten knert på 4 mnd=)

Skrevet

Sliter veldig her også, men snuppa er bare akkurat litt over 3 mnd. Har slitt hele tiden egentlig, men fra å være urolig fra ca 1600 til 2400 har hun flyttet det hele fra 2130 til 0330. Virker som hun er våken til hun har bæsjet, også er det greit, selv om hun ikke er urolig i forbindelse med det på dagtid.

Har alltid slitt med å få henne til å duppe noe særlig etter 1600, så det jeg tenker for dere er at hun kanskje skulle vært lagt 1830? Frøkna her klarer ikke mer enn 2 1/2 time våkentid på kvelden og mindre på dagen.I går ble jeg sittende i en tlf og når jeg kom inn i stua på prikk halv syv så sov stakkaren på leketeppet... Så vi prøver i allefall og holde på halv syv leggetiden, og håper det andre endrer seg etterhvert. Det sies at 1830-1900 er naturlig leggetid for de små. (The no-cry sleep solution) Frøkna her har også vært låst i nakken, men soving sliter vi fremdeles med selv om det andre er i orden.

Skrevet

Kan bare fortelle hva som har funket for oss,når minsten var mindre så hendte det ofte at han ikke ville sove når det var kvelden.

Jeg hadde en regel og det var at at ut av soverommet kom han ikke før morgenen etter (med mindre vi måtte skifte bleie)

Så når han gråt så prøvde jeg å "hyyysje" mens jeg støk han over håret,på kinnet. Så roet han seg,jeg gikk ut,han begynte å gråte. Jeg ventet litt så gikk jeg inn igjen å gjorde det samme. Og sånn holdt jeg det gående til han "ga seg" og sovnet.

Om han begynte å gråte hysterisk så tok jeg han opp å byssa til han nesten sov,så la jeg han ned senga.

Har det alltid mørkt og kjølig på rommet. Og snakker veldig lite når jeg bysser og roer.

Mitt eneste tips er å være konsekvent,ikke "gi" deg.

Kan også nevnes at jeg legger gutten min mellom seks og halv syv. Da er han helt gåen.

Masse lykke til!

Skrevet

Når de ammes i søvn er det ofte at de våkner raskt etter den første "svima" har gitt seg. Når puppen, som de sovnet så hyggelig med i munnen, er borte så våkner de - akkurat uthvilte nok til å holde det gående et par timer til.

Forsøk å avslutte siste amming før babyen har sovnet helt, evt amme før bading. Sliter med samme problemstilling, så vet det er lettere sagt enn gjort ...

Og som de andre sier: 20 er nok i seneste laget mht leggetid + forsøk f eks 17 som siste tidspunkt for ettermiddagslur.

Lykke til :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...