okt78 Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 Hvor lenge kan babyer sitte i bilstolen? Jenta vår er 2 uker nå, men 1,5 mnd når vi skal kjøre hjem til jul...
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 28. november 2010 #2 Skrevet 28. november 2010 De sier ifra når de trenger pause Ellers ville jeg vel stoppa hver 2.time egentlig..
hol(L)y COW Skrevet 28. november 2010 #3 Skrevet 28. november 2010 Du kan fint kjøre 5-6 timer om du passer på å stoppe ofte. Du trenger selvsagt ikke å stoppe å vekke henne om hun sover, men om du har kjørt en stund og hun er våken så ta en pause - gi litt mat, skift bleie, kos litt på fanget.... De sier jo fra om de ikke har det bra - og da stopper dere selvfølgelig uansett! Beregn god tid og ikke stress om dere må bruke lenger tid enn vanlig! Men min erfaring er, og iallfall når de er så små, at bilkjøringen går som en drøm! De sover som regel nesten hele veien
MissVaiper Skrevet 28. november 2010 #4 Skrevet 28. november 2010 Det kommer vel an på hvor langt dere skal kjøre og hvilken stol dere bruker. De fleste bilstoler er slik at de sitter mer enn ligger, selv med spedbarnsinnlegg. Selv har jeg en britax-babysafe bilstol men har og prøvd en maxi-cosi bilstol. Jenta mi lå mer i maxi-cosien enn i britaxen hvor hun sitter mer, så skulle egentlig ønske jeg hadde valgt maxi-cosi selv. Grunnen til at de små ikke skal sitte så lenge i stolen er at de synker sammen etterhvert og klarer ikke å rette seg selv opp igjen. Om de faller for mye sammen kan de få problemer med å puste, så de bør derfor rettes mere opp etter ca 1 time når de er så små. Om hun sover er det jo bare å stoppe for å hjelpe henne høyere i stolen før man kjører videre.
Evigheten Skrevet 28. november 2010 #5 Skrevet 28. november 2010 Jeg spurte helsesøster om dette, siden vi bor en 5-timers kjøretur fra resten av familien. Det kommer litt an på hva slags bilstol man har. Vi har en hvor ho sitter mer enn ho ligger, og fikk beskjed om å kjøre maks 1,5 time, stoppe og hvile ryggen 30 minutter, kjøre 1,5 time, stoppe 30 minutter osv. Men som sagt, det kommer litt an på stolen også
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. november 2010 #6 Skrevet 28. november 2010 Velg bilstol til babyer Bruk bilstol til den nyfødte med god samvittighet! At det er skadelig for ryggen er en myte Babybilsetene har en vinkel som er tilrettelagt for ryggen. Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at det er farlig for ryggen til babyen å sitte i en godkjent bilstol. Men jeg anbefaler at stolen bare brukes i bil, og ikke ellers, sier Tor Einar Calisch, overlege på Barneintensiv avdeling på Ullevål universitetssykehus. Trygg Trafikk og Statens vegvesen er av samme oppfatning: – Det er en myte at det er det er skadelig for ryggen til den nyfødte å sitte i bilstol. Det finnes ingen indikasjoner på at barn tar skade av å sitte i et babybilsete, sier Kristin Øyen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk. De understreker samtidig viktigheten av å ta pauser underveis på lengre bilturer. Øyen fra Trygg Trafikk anbefaler at man tar pause i hvert fall annenhver time. – Ikke fordi det er skadelig for ryggen, men fordi små babyer synker litt sammen i kroppen, sier Øyen. Hun forklarer videre at små babyer ikke klarer å skifte stilling, noe som kan bli ubehagelig. Samtidig trenger nyfødte ganske hyppig stell, med bleieskift og mating. – Jeg ser imidlertid ingen grunn til å vekke en sovende, frisk baby når man er på biltur, sier Øyen. http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article249059.ece Så bare kjør i vei dere, med god samvittighet=)
Evigheten Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Oi! Dette gjør vår julereise mye enklere og mindre tidkrevende
Turbojenta og lillesøster Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Har hørt det samme som Lykkeli&julegla♥nissejentene♥ skriver. Vi reiste i sommer på biltur til foreldrene våre. Det var to dager med 4 t kjøring hver dag, delte det opp mest for vår egen del og fordi ting tar litt ekstra tid når man har med barn og da blir 8 timer litt mye. Snupp var da i underkant av 1mnd. Spurte flere helsesøstre om råd før turen og alle sa at bare man lytter til barnets behov så er det det viktigste. Jeg satt litt bak med hun også, men mest fordi jeg var (og er no fortsatt) litt hønemor Lillegull hadde det så fint atte. Jeg tok hun ut av setet når vi skulle på fergen for å gi mat og hvile litt, da hadde vi kjørt to timer men hun ville ikke ha mat, bare sovnet igjen på fanget mitt. De sier ifra når de ikke er fornøyd og så lenge de sover og ellers er friske og fine så er det ingenting som sier at man skal ta de ut av setet akkurat da Kjør så lenge hun sover, ta hyppigere pauser når hun er våken! God tur, det kommer til å gå så bra så!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå