Gå til innhold

Hvordan reagerte babyene deres i forkant av 1. tann??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor gamle var de da de fikk sin første tann? Jenta mi er snart 4 måneder og jeg tror ganske sikkert at det må være tann på vei. Hun sikler en del, noe hun har gjort den siste uka og tygger på fingrene sine. Hun er også ekstremt irritabel, gråter mer og vil ikke puppe noe særlig på dagen. (Går greit på natten!)

Hvor lenge må jeg regne med at dette vil vare...? Bør jeg gi henne paracet når hun gråter mye? Vil jo ikke at hun skal ha det vondt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt at babyer på den alderen der begynner å gnage på hendene sine, det gjør jenta mi også nå- men det betyr som regel ikke tenner fordet! Det går vel mer på at de oppdager hendene sine, og siden munnen er babyens viktigste sanseorgan så skal ALT puttes inn der, også hendene. Gj.snittlig alder for første tann er 6-8 mnd, men størstejenta mi fikk sine to første allerede ved 3,5 mnds alder, så det finnes jo unntak også såklart.

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Sønnen vår har fått sin første tann denne uka! Jeg syns jeg så noe for noen dager siden og i dag kunne jeg tydelig kjenne den med neglen. Han er 5 mnd og 1 uke.

Han har hatt hendene i munnen og har siklet mye fra han var 3 mnd. Jeg tror det er helt normalt at babyer gjør dette. De er oppdager jo hendene sine etterhvert og munnen er jo det redskapet de bruker for å oppdage verden (den orale fasen...) Men det kan jo bety tenner også selvsagt.

De eneste tegnene jeg har fått her som gjør at jeg har skjønt at noe var på gang, er at han har vært veldig rar når han ammer. Han har laget noen klagelyder på dagtid, men ellers har han vært i fin form. Men han har bæsjet to ganger om dagen den siste uka da, og det er det lenge siden han har gjort!?

Jeg ville ikke gitt paracet. De er jo ikke syke og noen dager har jo de bare en dårlig dag slik som oss. Selv ville jeg ikke gitt paracet før de har 39 i feber. Jeg tror mange gir paracet bare for å være sikker, men husk at det ikke er bra for leveren deres sånn i lengden.

Skrevet

elste snuppa mi begynte de å titte frem veg 4-5 mndrs alderen.. hadde bløte bæsje bleier og ble rød og varm i kinnene og skrek litt om natten og når hun måtte ligge helt flatt, presser litt på da.. vi smørte med dentinox og det lindret en stund.. så hadde vi biteringer i kjøleskapet som hun fikk..

dette skjedde hver gang en tann kom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...