Gå til innhold

Søvnproblemer hos 1 1/2 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 1.5 år, som i snart en uke har snudd totalt i søvnvanene sine..

Vanligvis har han alltid lagt seg med glede (flirt og kost seg når han har blitt lagt, da får han nemlig sutten og kosen som han bare får når han skal sove). Vi synger natta sanger og går ut av rommet og han sovner av seg selv, etter noen minutter.

Men for fem dager siden snudde det brått. Han hyyylskreik når jeg gikk ut, og holdt på i et kvarter. På denne tiden gikk jeg ut og inn til han, men til slutt endte det med at jeg strøk ham i søvn. De siste dagene har vært like.

I tillegg våkner han hver natt, en eller to ganger, og kan holde på i over en time før han sovner igjen..

Jeg er nesten helt sikker på at han ikke har vondt noe sted. Jeg kan høre det på måten han skriker og "maser" på. I tillegg tier han helt så fort jeg kommer inn i rommet, og ligger da bare og koser seg tilfreds..

Noen som har opplevd lignende??

Er det bare en periode? Hva har dere evt gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At barn som tidligere har vært lette å legge, plutselig snur og ikke vil legge seg, er ofte et tegn på at man må kutte ned på dagsovinga.

Kan være verdt å prøve, gir ofte resultater etter noen dager.

Skrevet

Ja, har tenkt på det. Men han er jo bare 1 1/2 år og sover ca. 1 1/2 time om dagen..?

Vi kan jo prøve å begrense det til 1 time og se om det har noe å si

Skrevet

Jenta mi på 16 mnd har også holdt på slik i noen uker nå. Jeg tror det dreier seg om en ny runde separasjonsangst, siden hun om dagen plutselig har blitt mye mer mammadalt. I tillegg har hun akkuratt kuttet ut morgenluren, så ikke rart det blir tull med soving.

Det eneste som hjelper her er å passe på at hun sover MER, så hun ikke blir overtrøtt. Legger henne en halvtime tidligere enn før.

Skrevet

Dette hørtes forferdelig kjent ut! Gutten vår er 15 mnd, og vi slet med samme problem..han roet seg også når jeg var i rommet, kunne bare stå ved siden av senga å se på han . I bhg såv han ofte tre timer på det tidspunktet. Vi kuttet ned til to timer dupp på dagtid, og ikke etter kl 13, så nå er han i seng kl 8 uten hyling, skriking, oppkast og sinne! For oss gjelder det også å legge han før han blir overtrett, da sovner han, men våkner ofte etter 1-2timer, så er det på`n igjen. Helsesøster sa at det var vanlig med litt mer urolige netter når de kommer i denne alderen pga at de blir mer og mer beviste på ting, ofte kan drømme en del osv. Men for oss; kutte ned duppen fra tre til to timer, å time legginga før han blir overtrøtt :) Det skal også sier at vi fortsatt ammer, så jeg er opp ca to ganger om natta å gir pupp, dette kunne sikkert vært avvent for å få en lengre natt, men vi koser oss enn så lenge med det=)

Lykke til! Er helt sikkert bare en litt slitsom periode :)

Skrevet

Hørtes velidg kjent ut..

Her i huset har vi mye tv på, og det var vel igrunn denne som gjorde sitt for å forstyrre nattesøvnen.

Vi pleier å ha den durende å gå på noe visvas etter 18 på kvelden.. Men så kuttet vi ut tv`n og da gikk faktisk nettene mye bedre..

Men samtidig gjorde jeg det som så at jeg gikk inn først etter 5 min med gråting.

Så hvisket jeg at det er natta, la dynen over han og gikk ut igjen. Og da hylte han jo enda høyere. Tok tiden på 10 min etter det. og var da kun i døråpningen og hvisket at mamma er her, nå er det natta.

Og sånn fortsatte jeg det..

Tok 2 netter, så sov han som en stein natta gjennom. Om vi er dumme nok til å ha tv`n på, setter vi på tegnefilm i alle fall ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...