Gå til innhold

Vaginaloperasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har pga. stor rift ved første fødsel lenge vurdert å få utført operasjon, men er ikke "alvorlig" nok til å bli satt i kø ved offentlig sykehus.

Tok derfor etter nesten to års vurdering kontakt med privat sykehus. Forklarte da at jeg ønsket informasjon om operasjon for å få redusert størrelsen på skjedeåpningen, som jo ofte gaper om du ikke ble skikkelig sydd igjen(som meg).

Fikk tilsendt informasjonsark om hva de gjør, men er usikker på om det er beskrivelse av operasjonen jeg faktisk ønsker, altså reduksjon av skjedeåpningen?

Noen som har gjort dette som kan lese det under og fortelle meg om det er denne operasjonen som er aktuell? Høres ut som om den bare går på det innvendige, men jeg ønsker jo egentlig mest å innsnevre åpningen og "pynte" på den. Skal ringe for å få vite mer på mandag, men er så utålmodig!

"Enkelte kvinner kan ha problemer etter fødsler fordi episiotomien(stingene etter klipping) har glidd noe fra hverandre, slik at skjedeåpningen "gaper" og musklene foran endetarmen blir tynne. Dette kan føre til at skjeden føles åpen, det kan komme luft og lyder ut av skjeden, og det kan være vanskelig å utføre knipeøvelser.

Inngrepet som kan hjelpe mot dette, kalles bakre vaginal plastikk med kolpoperineoplastikk, og er et plastisk vaginalinngrep som består i å fjerne en del av slimhuden i bakre skjedevegg, slik at musklene foran endetarmen kan syes mer sammen, og vaginalslimhuden gjøres passelig stor."

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142614304-vaginaloperasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres riktig ut. Det er også mulig å bare sy sammen skjedeinngangen, men det er vanlig å sy litt mer, litt innover i skjeden og litt bakover også. Ønsker du ikke dette så kan du selvsagt be om å bare sy sammen skjedeåpningen og ikke noe mer. Men jeg tror det kan være lurt å ta "hele". Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil ta det på et offentlig sykehus, da de utfører slike operasjoner hele tiden. Jeg fikk innvilget dette på et offentlig sykehus og måtte vente ca. 3 mnd. Men, selvsagt, hvis du ønsker å bruke et privat sykehus må du bare gjøre det :)

HI her.

Tusen takk for svar.

Fastlegen min sa at åpningen min der nede ikke er spesielt stor(enkelt for han å si, når han ikke vet hvordan det føles, hvordan den var før etc.), så han ville ikke anbefale at jeg blir operert for det!

Er det andre måter å få operasjon for dette ved et offentlig sykehus?

Jeg ville uansett gått for en second opinion. Få deg en time hos en gynekolog og si hva du ønsker og dette er noe du VIL ha. Enten kan du be din fastlege om en henvisning til gynekolog eller du oppsøker gynekolog direkte og be dem henvise deg til sykehuset. Jeg har vært hos privat gynekolog 3 ganger (2 ganger ble jeg henvist til sykehuset) og hos gynekolog på sykehuset 2 ganger før jeg fikk innvilget operasjon til slutt. Så for meg var det litt styrete men jeg fikk det til til slutt. Det er viktig å fortelle om plagene du har for at de innvilger operasjon. Det er en enkel operasjon og forhåpentligvis vil de innvilge den. Det er i hvertfall verdt å forsøke spør du meg. Så det er avhengig av din privatøkonomi og hvor mye penger du har råd til å miste og hvor mye du eventuelt har lyst til å stå på i det offentlig og vente i kø for både time og operasjon. For meg var det verdt bryet for å spare de mange tusen som det koster hos privat klinikk for å få dette gjort. Men, hvis du har råd til det så tror jeg privat er mye lettere, men det offentlige gjør slike operasjoner hele tiden og det er ikke umulig å få det til. Ønsker deg lykke til!

Annonse

Hei.

Ønsker operasjon fordi underlivet ser veldig herjet ut etter fødselen, mye overflødig hud, en veldig stor skjedeinngang som bidrar til at jeg føler veldig lite der.

Hvordan følte du det etter operasjonen? Følte du deg mer som ditt gamle jeg, og kunne ha et godt sexliv igjen, eller gjør det vondt og etterlot synlige arr?

Ingen synlige arr. Og det er kanskje ikke a k k u r a t like robust som før fødselen, men definitivt ikke noe smerteproblem. Må være litt mer forsiktig ved inntrengning, men altså ikke noe stort problem.

Et år siden operasjon.

Jeg føler meg så god som ny. Neida. Det er fremdeles ganske så annerledes fra før fødsel, men MYE bedre enn etter fødselen.

Har ikke fått igjen totalt følelsen av å kunne knipe rundt penis, men er jo mye trangere etter operasjon likevel. Og det funker fint til sex:)

Dessuten ser det pent ut.

Vet ikke hva du har vært gjennom eller hvordan du føler du har det. Men for meg har det vært en udelt positiv opplevelse å bli operert.

Tusen takk for informativt svar:)

Hvordan er du ikke like "robost" som før fødselen? Mener du at ting kan bli ødelagt det nede om du og partneren har røff sex f.eks.? Eller, er det bare de første minuttene at det må tas litt rolig? Ble litt skremt nå:)

Og med å knipe rundt penis: Mener du at du ikke klarer å trekke sammen musklene slik man gjør etter fødselen for å "trene" seg opp igjen der nede? Blir disse musklene ødelagt, eller lammet for en tid, er det det du mener?

Klarer du å få orgasme etter operasjonen, eller er følsomheten redusert?

Beklager alle spørsmålene, men er en del jeg lurer på.

Hei, det er jeg som svarte deg de første gangene. Jeg har akkurat fått uført operasjonen, men har ikke hatt sex enda, siden det er litt tidlig. Hos meg er skjeden strammere, jeg har god knipekraft, men den er ikke som før fødselen. Den runde elastiske hudfolden ved skjedeinngangen som røk under fødselen har ikke blitt bygget opp (tror dette er vanskelig), så det er fortsatt et lite hakk i skjedeinngangen. Men skjedeinngangen har blitt mindre og strammere og åpner seg ikke så mye når jeg spriker med bena. Arrvevet føles veldig hard ut der de har sydd, og veldig lite elastisk. Jeg tipper at det kan bli ganske ømt eller vondt når vi skal prøve å ha sex. Vi må nok være forsiktige i lang tid og bruke glidemiddel for å gjøre det skånsomt. Det går seg nok til over tid. dette vet jeg ikke, bare noe jeg tror, pga etter erfaringer etter fødselen. Det er sant at de er litt nølende å tilby operasjon pga dette med sex, og det er derfor de ikke kan sy kjempemye igjen, da arrvev er hard og lite elastisk. Men det blir mest sannsynlig bedre. Det blir nok aldri like pent som før fødselen. Men mine plager handlet ikke om hvordan det så ut men at det var veldig løst og plagsomt i hverdagen (hadde ingen problemer med sex).

Meg igjen.

Med robust mener jeg at jeg fremdeles er litt øm. Men jeg tror egentlig det er etter episiotomien, for den ble betent, og det har jo ikke så mye med operasjonen å gjøre. Men du må regne med å kunne bli litt øm. Ellers mener jeg at man ikke blir like elastisk som tidligere, men den eneste følgen det får er at selve inntrengningen må foregå litt mer kontorllert, og etter kort tid føles det helt ok.

Jeg får orgasme hver gang vi har sex. Tenning sitter i hodet, og jeg har sterke muskler så mye settes i sving når krampa tar meg ;)

Med kniping mener jeg at jeg er sterk, men at musklene på en måte ikke når frem til penis. Jeg kniper som bare det, men føler egentlig ikke jeg når frem.

MEN dette skjedde også som følge av fødsel, ikke operasjon, men det ble heller ikke bedre med operasjonen.

Det som ble bedre er at det er trangere i skjeden. I tillegg til en hel haug andre ting som ble bedre. Sex var liksom ikke min største bekymring....

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...