Gå til innhold

Farlig med for mye klementiner...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som spørsmålet i overskriften- kan det være farlig å spise for mange klementiner? Vi er jo i klementin-sesongen, og jeg spiser kanskje 6-8 stk HVER dag... :P Er 29+1 i dag :) Vil ikke skade lillegutt i magen med for mye c-vitaminer eller hva det skulle være :P

Skrevet

Hehe, alle her inne tenker på så mye jeg aldri hadde kommet på engang!

Er nok ikke farlig det nei. Bare kjipt hvis man får halsbrann av det. hehe

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Jeg kan også finne på å spise mellom 5 og 10 klementiner om dagen. Tror det man kan være mest bekymret for er sukkeret, så det er nok ikke så veldig farlig ;)

C-vitaminer er vannløselige og overskudd forsvinner med urinen, så det er nok ingen fare for overdosering :) Heller kan det nok hende at du stiller sterkere mot en evt forkjølelse! Kos deg med klementiner du, det gjør jeg! :)

Skrevet

Heisann :) Om det var mandariner du spiste ville det vert kjempefarlig. Mandariner har ikke norge importert de siste 30 årerne fordi de forårsaker store skader på lever og nyrer.

Man skal spise alt med måte, men ville ikke bekymret meg for å ha spist rundt en 10 klementiner daglig :)

Skrevet

Hehe, tviler på det. Jeg bøtter innpå med klementiner nå. Jeg har nesten ikke spist klementin på flere år, men nå har jeg tatt helt av. Tror jeg har litt dilla.

C-vitaminer er vannløselig, det vil si at blir det for mye kommer det ut igjennom urinen iløpet av kort tid. Det blir ikke liggende i kroppen over tid, så du kan spise MYE uten at det er farlig.

Skrevet

Mrs Bad <3<3<3: Jaa, jeg har tenkt det samme såå mange ganger :P Men denne gangen var det min tur til å komme med et "morro"spørsmål ;) Hehe.

Skrevet

Mentha♥med kul på magen♥: Høres bra ut, for jeg klarer ikke å la være :P Samboeren min rister bare oppgitt på hodet når jeg MÅ på butikken for å kjøpe to kg klementiner annenhver dag :P hehe. Har klart å holde meg unna snop og slikt hittil, og så lenge jeg kan kose meg med klementinene mine skal jeg klare det resten av tiden også ;)

Skrevet

vestlandsfanden *høygravid*: Jeg pleier vanligvis å vente med ALT som minner om jul til 1.desember, klementiner inkludert...Men i år klarte jeg bare ikke å dy meg etter noen besøk hos svigermor- som selvfølgelig hadde et tonn liggende i en enorm bolle på kjøkkenbordet :P Siden har jeg sikkert spist klementiner for noen hundrelapper ;) Men godt å vite at lillegutt ikke drar noen skade av det da :)

Skrevet

hehe, jeg er på samme viset. Drikker ikke julebrus, spiser ikke julemarsipan eller klemententiner eller noe som helst før 1. søndag i advent. På julebord spiser jeg selvsagt julematen som serveres ;)

Og klementinene jeg har spist de siste årene har ikke vært gode, jeg som var så glad i det før. Men i år har jeg tatt helt av, hamstret svære poser på butikken, og spiser av hjertens lyst. Vanligvis er det sjokolade det går i her, så det er bra jeg kan erstatte det med noe mer næringsrikt. Jovisst er det mye sukker i frukt, men det er en annen type sukker enn den man finner i sjokoladen;) Nå er det bare 1 måned til termin, og jeg skal såvisst kose meg den siste tiden. Har planer om å bli sunnere på nyåret (noe jeg har sagt hvert år, de siste 10-15 årene) :P

God advent!! :)

Skrevet

åååå så fikk jeg SÅ lyst på klementiner!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Haha, er som å høre meg selv ;) Eneste "nyttårsforsettet" jeg har hatt de siste årene har vært å skulle begynne å spise sunt :P

Sendte samboeren avgårde i bursdag i går kveld, så jeg benyttet anledningen til å stelle litt i heimen :) Nye gardiner er oppe, adventsstaken er i vinduet, julestjerna i verandadøra og adventslysene på stuebordet- ved siden av en enorm skål med klementiner ;) Så i dag skal jeg virkelig kose meg :)

Ha en kjempeflott advent! :)

Skrevet

Bellanie<3 HØYGRAVID: Hvor har du lest at det er skadelig å spise mandariner?

Trodde grunnen til at Norge ikke importerer de lenger er pga at det er sinnsykt mange stein i de. Husker når de solgte mandariner jeg. Og de var umulig å spise, var nesten ikke noe igjen når man tok ut alle 40 steinene liksom ;) Husker vi hadde konkurranse om å finne flest steiner i en mandarin.

Og man får jo fremdeles tak i mandariner, hermetiske vel og merke. Rart at det er lov å selge det da hvis det er så farlig..

Skrevet

Klementiner er jo det beste som finnes da! Spist en hel haug hver dag i mange måneder nå! eneste ulempen er at de kan gi løs mage, men for mange av oss er jo det bare bra:))

Skrevet

Plutselig_gravid: Jeg overså det innlegget med vilje jeg :P For jeg husker også at det var mandariner på markedet på 90-tallet- og at det var noe sånt som 40 steiner i dem :P Det er på ingen måte giftig eller skadelig å spise mandariner, du har helt rett. Klementiner er også en type mandarin, en "hybrid" som det kalles :P Mandariner selges i andre land, de er kanskje ike så nøye på at det er mye steiner i dem ;)

Skrevet

Aha, det er derfor jeg ikke har likt klementiner, fordi jeg har forvekslet dem med mandariner. Jeg visste jo at begge deler fantes, men jeg kan bare huske at jeg plukket steiner og tilslutt orket jeg ikke mer. Også har jeg bare ikke giddet å nærme meg den typen frukt på flere år. men ble positivt overrasket nå da.

Og tarmene mine har nok veldig godt av det. Fra steinhard avføring, til en någenlunde normal avføring igjen.

Hipp hurra for klementiner!!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...