Gå til innhold

Flere som har babyer på ca 2 mndr som ligger på eget rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La lillegutt på eget rom idag fordi han "bråker" så om natten... han lager så masse rare lyder at jeg holder på å bli sprø! Våkner jo heeele tiden og er klar til å finne frem flasken hans, men han våkner jo ikke! Han våkner kun 1 gang per natt for mat, mens jeg våkner sikkert 10 ganger fordi jeg tror alltid at NÅ, NÅ våkner han .. men neeeiiida.. så mye unødvenid våkning for min del..

Nå ligger han i senga si på barnerommet sitt, som ligger vegg i vegg med vårt.. skal ha hans dør på gløtt og vår dør på gløtt slik at jeg forhåpneligvis BARE våkner når han våkner ordentlig. men allikevel sitter jeg med litt vond følelese... er det for tidlig å legge han på eget rom syns dere? vet jeg kommer til å våkne innemellom å sikkert løpe panisk inn på rommet hans for å se om han puster.. jaja, overhysterisk førstegangsmamma, men har en bror som døde i krybbedød, så derfor litt engselig. men så tenker jeg også slik at hvis det, GUD FORBY, skulle skje han, så skjer det uansett om han ligger på vårt rom eller eget rom.. uff blir helt dårlig av å tenke på det. fikk lyst å flytte senga hans inn til vårt rom igjen allerede.... åårhh..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke anbefalt såpass tidlig nei, nettopp med tanke på krybbedød.. Dette sier ihvertfall krybbedødforeningen om saken:

La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving

Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Etter de første fire-seks månedene kan det være at foreldrene ikke sover godt nok fordi de våkner av barnets lyder. Da må man vurdere andre søvnrutiner for barnet eller mor/far. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær.

http://www.lub.no/artikler/midd-7yxhbu

Så her skal vi nok ha lille snuppelure sammen med oss i lang tid fremover, men så skal det jo også sies at jeg ikke plages av lydene hennes, snarere tvert imot =)

Skrevet

Nei, men jeg var utroooolig fristet til å gjøre det. Sønnen vår knirka så inni hampen i søvne. Hørtes nesten ut som han grein og var våken men, han sov.. og han sov godt.

Etterhvert så vente jeg vel meg til det på en måte.. Pappan har aldri fått forstyrret nattesøvnen av det, så for han var det akkurat det samme :P

Grunnen til at det øker krybbedødsfaren er fordi du ikke har muligheten til å overvåke om babyen får dynen eller noe slags "koseklut" over hodet slik at du lett kan fjerne den.

Også er det veldig trygt for babyen å kjenne lukta di :) Da blir hun/han ekstra trygg i senga si.

Gjort meg en erfaring med at babyen roer seg veldig ned etter 3 mnd når det anngår grining og kaving .. ja, du vet sikkert hva jeg mener :)

Skrevet

Pga små soverom der vi bor har vår sovet på eget rom siden hun kom hjem fra sykehuset. Jeg våkner når det er noe, og har på babycall i tillegg til at hun er vegg i vegg og jeg har dørene på vidt gap.

Det føles helt trygt for meg. Jeg mener - jeg løper jo ikke inn og kikker på henne hele tiden når hun sover ellers i døgnet heller og har ofte på musikk/tv etc når hun sover på dagtid og kvelden før vi legger oss og da hører jeg jo uansett henne kun om hun gråter etc.

Skrevet

gutten vår på 8mnd har sovet på eget rom siden han var 1,5mnd. Vegg i vegg med oss,dørene åpne og med babycall.

gått kjempe bra:) han og vi sov bedre etterpå:)

Skrevet

Vel.... nå var ikke spm mitt "hvor mange lar IKKE baby sove på eget rom".... for jeg vet dere er i flertall! :) Lurte rett og slett på hvor mange som gjør det, og erfaringer fra dem.

Jeg vet godt hva som er anbefalt.. min bror døde i krybbedød på foreldrene mine sitt rom da han var 10 uker.. ingen garanti uansett hvor de sover! men man må bare slutte å tenke sånn :)

Lillegutt sover i sånn sovepose, og han får ikke ha kosekluten når han har sovnet, bare til innsovning. Så ingen fare for å få noe over hodet.

Nå har første natten gått, og han sov helt fint på sitt eget rom.

Sovnet med engang jeg la han ned, noe som tyder på at han føler seg trygg. Han sover jo i senga han alltid har sovet i så han er jo vant til den. Hadde han følt seg utrygg så hadde han grinet. Etter han fikk mat i natt kl 04 så la jeg han rett inn i senga si igjen, og han sovnet uten et pip. så utrygg... neppe!

Vi sov kjempe godt i natt, alle 3! Lillegutt våknet bare 1 gang som han alltid gjør, og det gjorde jeg i natt også, - istedenfor å våkne ca 10 ganger pga lydene hans. Og han sov lengre på morgenen, ville opp 08 istedenfor 06.

Så jeg er kjempe fornøyd og kommer til å fortsette med dette :)

Skrevet

Jeg måtte gjøre det fordi jeg fikk NULL søvn da hun sov i senga vår og vi har ikke plass til sprinkelsenga inne på rommet vårt. Men det synes jeg var deilig!! Endelig fikk jeg sove. Jeg hadde aldri noe behov for å gå å sjekke om babyen pustet. Hun har ikke tatt noen skade av det for jeg sto jo opp og ammet henne flere ganger på natten. Ihvertfall frem til hun ble 2 mnd da hun nattavvente seg selv.

Mors søvn er viktigst synes nå jeg. Hvis ikke du får sove, fungerer du ikke som du skal og det går utover babyen. Gjør det DU føler er riktig.

Skrevet

Begge våre har sovet på eget rom fra de var 10 dager gamle, da orket jeg rett og slett ikke å ha dem inne hos oss lenger pga. alle lydene de lagde hele natten. Etter at de ble lagt på eget rom hørte jeg bare de lydene jeg trengte å høre og sov mye bedre. Jeg har aldri hatt dårlig samvittighet for dette, hvorfor i all verden skulle jeg det?

Skrevet

Vi har bare ett soverom men gutten min ligger i stua. Det har han gjort siden han bare var noen dager gammal. han sov mye bedre sjøl når han ikke lå inne på rommet vårt. Han har sovet hele natta siden han var 3 uker gammel. Prøvd å la han sove på inne på rommet med oss men jeg får rett og slett ikke sove og lille gutt blir så urolig å. Så jeg våkner fortsatt opp av lyder han lager sjøl om ligger like utenfor rommet vårt.

Skrevet

jeg hadde mi på eget rom fra dag 1 jeg.

Skrevet

Min gutt lå også på eget rom fra første dag vi kom hjem fra sykehuset. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...