mlkg Skrevet 27. november 2010 #1 Skrevet 27. november 2010 Jeg har en gutt som er 5 uker. De siste 3 ukene har jeg hatt brystbetennelse fire ganger. (Sannsynligvis fordi jeg måtte pumpe meg og gi på flaske den første tiden. Nå går ammingen fint.) Jeg er heldigvis ikke syk så mange dager ad gangen, men blir veldig dårlig - gjerne temp 39,9. Jeg har begynt å få råd om å slutte å amme. Er det håp om at det kan bli bedre snart? Noen som har opplevd det samme? Noen som har gode råd? Noen som har råd om ammeslutt dersom jeg skulle måtte gå den veien? Jeg har jo MYE melk... Jeg tenke å begynne å gi han litt tillegg et par ganger om dagen, for å redusere melkeproduksjonen. Tror dere det kan hjelpe?
2010 Mammaen Skrevet 27. november 2010 #2 Skrevet 27. november 2010 Tror du vil merke en stabilisering av produksjonen snart! Min ble redusert ved 6-7-8 uker og det har jeg hørt om mange andre som har opplevd også. Ikke pumpe deg (det har du jo erfart selv...). Har du spreng må du heller håndmelke deg - det er mye mer skånsomt, mer effektivt, du presser ikke sammen melken så det blir tette melkeganger, og du øker ikke produksjonen så mye som ved pumping. Ellers vil jeg anbefale deg å bruke lecitin som du kjøper på helsekosten. Man skal ta tredobbel dose for å forebygge mastitt. Det vil gjøre fettet i melken mer flytende og tetter seg dermed ikke så lett. Les mer om mastitt og lecitin her: http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging Følg råd om tette melkeganger: http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger Og brystbetennelse: http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt ser også at det er noe nytt på markedet: http://ammehjelpen.no/artikkel/65/Brystbetennelse-forebygging
2010 Mammaen Skrevet 27. november 2010 #3 Skrevet 27. november 2010 Vil også si god bedring! Føler veldig med deg, for det er helt grusomt med mastitt. Håper at du kommer deg snart! Unner ingen å få brystbetennelse.. Jeg har hatt brystbetennelse og fikk nærmere 41 i feber... Noe av det verste jeg har opplevd (1 million ganger verre enn fødsel). Hadde jeg fått det gjentakende ganger hadde jeg også sluttet å amme! Men det gikk fint ved å følge rådene på nettsiden til ammehjelpen, fikk hjelp på ammepoliklinikk og spiste lecticin.
LittLykkelig Skrevet 27. november 2010 #4 Skrevet 27. november 2010 Fikk også flere ganger, men det hjalp alltid med ullinnlegg utenpå det vanlige i papir. Pass på å skifte de i papir hver dag og vær ren på hendene når du ammer. Men det er ikke gøy med betennelse nei..
mlkg Skrevet 28. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2010 Takk for alle svar! Noen flere med erfaringer? Tror dere det blir bedre for meg snart??
Stolt mamma! Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Jeg har hatt brystbetendelse med høy feber 3 ganger på kort tid nå. Jentene mine er 10uker nå - og jeg har bare alt for mye melk til de... Jeg har fått brystbetendelsen i det samme brystet - på samme plassen hver gang. Det rådet som hjalp for meg var å varme det brystet godt før jeg ammet+ masere brystet(der betendelsen pleier å komme) mens jeg ammer. Dette har jeg gjort hver gang jeg begynner å kjenner at melken samler seg for mye opp - og nå har jeg gått 2 uker uten betendelse!!!:-) Lykke til
mlkg Skrevet 29. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 29. november 2010 Takk for svar, og lykke til! Går du noe ut? Jeg er helst inne... Føler jeg blir syk bare jeg henter avisen på trappa Det er så kaldt ute.
Pumba78 Skrevet 29. november 2010 #9 Skrevet 29. november 2010 Jeg får tette melkeganger hver gang jeg går ut omtrent.. Ble kvitt det ved å bruke varmeflaske MYE og la henne suge masse mens jeg kasserer. Har nå kjøpt lecitin, hvor mye tar dere av det?
Be Cool Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Hei! Må bare hive inn et par råd jeg også! Har ei jente på 2,5 uker og har allerede hatt høy feber og brystbetennelse 2-3 ganger, grrr... Hadde det et par ganger med storebroren også, men ikke så tidlig etter fødsel. Det som har hjulpet er å kjøpe melkeoppsamlere fra Avent og gå med det mellom amminger (brystskjold med oppsamling til melka, da kommer det jevnt ut litt melk hele tiden og særlig når du ammer, slik at du får tømt brystene). I tillegg fikk jeg respet på sånn "amme-nesespray", jeg husker ikke hva den heter. Den inneholder et hormon som fremmer utdrivingsrefleksen på melka, og sammen med melkeoppsamleren er den et unikum. Jeg ammet annenhver time til betennelsen var borte og nå har det, bank i bordet, ikke vært noen betennelse på en uke. Tror dessuten at melkeproduksjonen har stabiliisert seg litt, det hjelper nok også. Jeg bruker også ullinnlegg hvis jeg skal ut, og har ALLTID på meg vanter/votter når jeg går ut. Lykke til!!
mlkg Skrevet 29. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 29. november 2010 Takk for svar, og lykke til til deg også! Jeg skal få meg en slik nesespray. Jeg har ikke oppsamlere, men jeg er nøye med å løse opp bh-en på begge sider når jeg ammer, slik at noe melk kan renne ut på andre siden også. Jeg har også vært frisk i en uke. Vi får håpe det varer. Litt synd at vinteren akkurat har bregynt.Det blir mye inne-liv.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 29. november 2010 #12 Skrevet 29. november 2010 Jeg var også mye plaget med tette melkeganger og brystbetennesle i starten med 1.mann. Lecitin var rene vidunderkuren for meg, tok max dose av det som stod på pakken. Brukte dette med nr 2 og hadde knapt antydninger til tette melkeganger. Med nr en hadde jeg dessverre ikke hørt om dette, så var MYE plaget de 6første mnd. Ammeinnlegg i ull varet must, også på sommeren. Et annet triks jeg lærte av mamma var å koke linfrø, skal kokes slik at det blir en seig og klissete masse. Dette lagent jeg og la på brystet (pakket inn i noen kamle tøyfiller, og massen var så varm som jeg tålte) så snart jeg kjente antydninger til at noe var på gang. Dette varmer, lindrer samt at de avgir noen oljer som angivelig skal ha en positiv effekt... Og sist men ikke minst; sørg for at brystene er tømt skikkelig etter amming! Jeg måtte i perioder pumpe ut opp til 50ml fra brystet poden hadde diet fra. Etterhvert stabiliserte melkeproduksjonen seg og jeg slapp å pumpe (må jo være forsiktig så man ikke øker produksjonen ytterligere).
Fifrildi Skrevet 30. november 2010 #13 Skrevet 30. november 2010 Jeg slet med skikkelig brystbetennelse rett etter fødsel som ikke kunne ammes bort, jeg hadde høy feber som ikke reagerte på antibiotika og hadde dager jeg knapt nok så mitt nyfødte barn pga høy feber og meget redusert allmenntilstand. Da hun var et par uker gammel sluttet jeg å amme - en avgjørelse tatt både etter eget skjønn og etter skjønnet til ammehjelpen på sykehuset. Det var godt med legestøtte i et valg jeg opplevde som vanskelig og som gjorde at jeg følte meg litt som en dårlig mor. For meg og babyen var mme et nytt liv! Vi fikk plutselig kost oss sammen over maten og hun var mett og jeg var ikke syk. Det var magisk. Hvis du bestemmer deg for å slutte og amme gjorde jeg det slik: Jeg pumpet meg ned (dvs tok bare ut sprenget) og gikk med sportsbh slik at puppene skulle tro de var fulle før de egentlig ble det. Etter en drøy uke var melkeproduksjonen nede. Jeg lakk melk en stund etterpå så hadde behov for et lite innlegg i bh'en, men ikke noe storproduksjon å snakke om (og jeg hadde mye melk...).
mlkg Skrevet 1. desember 2010 Forfatter #14 Skrevet 1. desember 2010 Forstår godt at du valgte å slutte å amme. Det er mulig at jeg også slutter. Vil prøve litt til først, men vi får se. Det er så slitsomt å pumpe hver 2. time hele døgnet med 40 i feber! Takk for tips om ammeslutt. I løpet av uka får jeg varmeputer fra ammehjelpen i posten. Håper de vil være til hjelp for meg. I dag har jeg vært ute og kjøpt julegaver. Er redd for at jeg vil bli syk pga det, så vil være ekstra nøye med ammingen i natt.
mlkg Skrevet 6. desember 2010 Forfatter #15 Skrevet 6. desember 2010 Nå går det bedre her :-) Har ikke vært syk siste 2 uker, og før det kun ett feberdøgn siste mnd! Merker at gutten min tømmer brystene bedre nå. Har også kjøpt spesielle ammeinnlegg på ammehjelpen. Satser på å fortsette med ammingen. Men i går opplevde jeg at han hadde "økedag". Valgte da å gi tillegg. Ønsker ikke å øke produksjonen. Vil heller gi tillegg så han blir mett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå