Gå til innhold

Babyer 5-6 mnd, hvor mange måltid med fast føde per dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her begynte vi når han rundet 4 mnd. Nå er han straks 6 mnd og får en full posjon risgrøt ca kl 8, fruktmåltid (fruitbreak eller annet fruktmåltidsglass) ca. kl 12, middagsglass (han nektet nestlè sine, men hipp går ned som bare det!) ca kl. 15 og havregrøtposjon ca kl. 18. Har nettopp begynt med middagsglass, fordi jeg akkurat har oppdaget hipp. Han har imidlertid vært klar for dette måltidet som fast føde lenge.

Puppen min er nærmest helt uinteressant allerede. Han vil bare ha fast føde. Er ikke det for tidlig? Og er det ikke litt "mye" med 4 måltider fast føde allerede? Trodde det var det vi skulle ligge på rundt 8 mnd først.. Og kan jeg begynne å prøve forsiktig med litt brødbiter i babyfeeder til lunsjmåltidet (før frukt liksom)? Det går så fort i svingene og jeg er litt redd for å gjøre noe veldig feil her.. Han er forresten stor gutt og som sagt veeeldig matinteressert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes mye ut, ja. Min får grøt om kvelden, har styra en mnd for å venne han. Har ingen planer om å introdusere noe mer enda i allefall :) Han kan gjerne få sviskepurè eller Hipp fruitbreak med masse morsmelk rundt kl. 12. (På flaske med stort hull i smokken). Ikke hver dag han får det heller.

Men tror faktisk det beste er om du forhører deg med Helsestasjonen.

Litt vittig dette med Nestlè. Mini liker Småfolk sviskepurè men ikke Nestlès.. Nå lager jeg den bare selv da, men ganske vittig - smaker jo nesten likt.

Skrevet

Hei!

Jeg har det likedan - også det med Hipp ;-)

Det viktigste er ikke hvor mange måltider fast føde han spiser, men hvor mye melk du får i han. Han trenger mye kalsium enda, så han må få i seg melk - enten det er mm eller mme. Hvor mye drikker han per dag? Ammer du om natten?

Jeg har helt sluttet å amme på dagtid (han vil ikke mer) men ammer en gang per natt. Jeg pumper meg morgen og kveld og gir melken på tutekopp kald (det er det min gutt liker). Erfaringsmessig er det enklest å få i han melk på morgen, så da drikker han mellom 150 og 200 ml. Han får melk til de andre måltidene, og vann til middag. Tilsammen blir det inntil 400 ml på en god dag + det om natten (tror ikke det er så mye - max 100 ml). Dette sa HS var veldig bra. Det er jo også melk i grøten. For å sikre deg at han får nok melk kan du bruke den 4 mnd grøten, der er det mer melk enn f.eks. 6 mnd grøten. Bruk helst Nestle grøten som er tilsatt vitaminer og mineraler som barnet trenger.

Håper det var litt svar! Har lurt på det samme selv, og tenkt mye på det - men det er ikke nødvendigvis noe problem at de små er glad i fast føde. Alle barn er forskjellige, noen er tidligere klar for fast føde og da er det bare å passe på at de får nok melk (og selvsagt passe på at magen takler det). Noen har det motsatte problemet - at de aldri får introdusert mat ordentlig, og babyen vil ikke ha noe annet enn melk (eks når de nærmer seg 1 år). Jeg ville synes det var mye verre!

Du kan gjerne begynne med bittesmå brødbiter med feks, leverpostei eller kaviar. Veldig populært her i gården - og gikk ned på høykant fra han var 5 mnd (brukte aldri babyfeederen til brød).

Lykke til :-)

Skrevet

Tusen takk for svar! Ja altså jeg ammer han minimum 6 ganger per døgn. Han holder ikke på så lenge om gangen (sikkert fordi den faste føden metter han litt), men han suger vel effektivt i hvertfall 5 minutter. Ammer han ca 2 ganger om natta. Så tror han får nok melk. Mente egentlig bare at jeg ikke kan kutte ut noen av de matmåltidene og gå over til amming igjen. For det virker ikke å være nok. Han er mye mer interessert i min brødskive enn i puppen liksom.. Men skal amme han hvertfall morgen og kveld så lenge det er mulig.

Og bruker nestlé sin grøt for 4 mnd enda. Blir ungen helt uinteressert i puppen min så må jeg vel kanskje gå over til mme. Men når skal jeg gi det? Mellom de 4 måltidene, ved siden av måltidet eller rett før eller etter måltidet..? Det er dette som forvirrer meg. Vil jo ikke overfore han, samtidig som jeg heller ikke vil gi han for lite melk..

Skrevet

.ser nå at jeg formulerte meg klossete i hovedinnlegget, han er jo ikke helt uinteressert i puppen.. Hehe. Men han er altså MER interessert i maten. Og Bitthen: her brukte vi vel ca en mnd på grøttilvenning og svisker. Ventet med det andre til han så ut som han ville ha noe nytt :) Går så greit med tilvenningen her, det meste går ned med engang. Men ja, tror jeg skal snakke med helsesøster om det på 6 mnd kontrollen nå snart :)

Skrevet

Da vil jeg tro han får i seg nok melk, så ikke tenk på erstatning :-) Bare gjør som du gjør nå. Det høres midt i blinken ut spør du meg!

Dersom de små viser interesse for mat kan de ha behov for det, og da er det bra å gi maten også (sunn fornuft er jo lov selvsagt). Gutten vår har vært interessert i vår mat lenge, og jeg lar han smake på det aller meste. Synes det er en positiv ting å ville smake på maten og det vil jeg at gutten vår skal fortsette med også når han blir større!

Skrevet

Forresten: Fikk beskjed om å amme FØR maten frem til 7 mnd av HS...

Skrevet

Gir vel som regel etter måltidet jeg da.. Ellers er han jo mett før grøten/middagen.. Men men. Takk for de utfyllende svarene dine, fint å høre om noen som også er godt i gang med fast føde :)

Ps: her smakes det også heftig på vår mat. Synes også det er kjekt :)

Skrevet

Grøt

fruktmos

middagsglass

grøt

Ammer fortsatt 6-7 ganger i døgnet gutten min er 7 mnd snart,men dette har vi gjrt en måneds tid nå. Hs sa ingenting om dette, flott sa hun!

Han veier ca 9600 nå

Skrevet

Så bra da. Det er vel samme som oss det :) Min veier 8500 og blir 6 mnd neste helg. Har hele tiden vært øverst i vektkurven, men etter vi begynte å gi fast føde har det jevnet seg mer ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...