Gå til innhold

Tror dere barnevernet er til for å avlaste slitne foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere ikke heller la barnevernet bruke sine knappe ressurser på barn som ikke har det bra, fremfor å skrike om hvor travelt dere syns det er å ha barn og hvor fryktelig det er at dere ikke har familie som stiller som barnevakt.

Jeg blir sjokkert over hvor mange som syns det er greit å kontakte barnevernet for å få avlastning.

Fortsetter under...

Skrevet

Avlastning for at ungene ikke skal få det dårlig må da være vel investert tid eller? Prevangtivt vøtt

Skrevet

Jeg tror ikke du helt har skjønt poenget med forebyggende barnevernarbeid.

Skrevet

Barnevernet er absolutt til for å avlaste foreldre som er så slitne at de står i fare for ikke å kunne utøve god omsorg. Typiske eksempler er aleneforeldre hvor det er lite/sporadisk/ikke noe samvær med den andre forelderen og hvor omsorgspersonen har lite nettverk.

...men jeg hadde blitt veldig forundret over et avlastningsvedtak i en familie hvor én forelder frivillig jobbet langt over normal arbeidsuke. Det er i det hele tatt relativt sjelden med avlastningstiltak i familier med friske barn og to oppegående, friske voksne.

Skrevet

Jo, men mange som ber barnevernet om hjelp gjør det for å skaffe seg "barnevakt". Flere burde tenke over om det virkelig var nødvendig å gå til det skrittet, og heller prøve å klare seg selv, evnt. be venner og familie om hjelp.

Forebyggende barnevernsarbeid er vel og bra, men med knappe ressurser må de prioritere barna som har det vondt, ikke barna til foreldre som er mer slitne/har lavere terskel/mindre skam i livet enn andre.

Hi

Skrevet

Jeg har selv jobbet i barnevernet Pila, og det skjønner jeg at du også har. Mener du ikke at det blir brukt mye unødvendig ressurser på å undersøke behovet for avlastning for foreldre/aleneforsørger som absolutt burde være i stand til å greie seg selv?

Jeg har møtt alt fra alememødre som mener barnevernet skal dekke rollen til en fraværende far (selv om de har både familie og venner) til mødre som faktisk mener at barnevernet skal betale for at deres egen mor skal passe barnet hver tredje uke slik at de får "fri". Moren kan jo ikke gjøre dette kostnadsfritt må vite.

Barnevernet er for meg en jobb jeg aldri vil gå tilbake til. Knappe ressurser som attpåtil i mange tilfeller blir brukt feil, og et sterkere foreldrevern enn barnevern.

Hi

Annonse

Skrevet

Mindre skam i livet? Det var jo et reflektert og intelligent utsagn...

Man får ikke avlastning i form av besøkshjem eller støttekontakt gjennom barnevernet uten at det er grunn for det. Heldigvis er de fleste ansatte i barnevernet intelligente nok til å vurdere dette saklig, i motsetning til deg.

Skrevet

Nei, jeg mener vel egentlig ikke det. Ikke de stedene jeg kjenner.

Men det er gjerne veldig ulike kulturer for slikt fra sted til sted, både i befolkningen ang terskel for henvendelse og hos mottak ifht terskel for å ikke legge saker til undersøkelse.

Skrevet

Mulig at dette er ulikt. Jeg kjenner barnevernet fra en middels stor kommune på vestlandet. Har senere jobbet på to ulike sosialkontor som har vært samlokalisert med barneverntjenesten, og selv om jeg på disse stedene ikke har fått detaljert kunnskap om barnevernet har jeg sett at pågangen har vært mindre. Dvs at færre har henvendt seg av fri vilje.

Kommunen jeg refererer til er en rik kommune, så mulig at innbyggerene er godt vant og forventer et høyt nivå av offentlige tjenester.

Hi

Skrevet

Unskyld meg HI..

Jeg vet ikke noe om deg, men har en følelse av at du er noe "shallow"

Tror ikke det er mange som har for lav terskel for å kontakte barnevernet i dette landet...

Det er ALDRI galt å kontakte barnevernet, de klarer da for søren å vurdere om det foreligger et reelt behov sett ut fra barnas ståsted, og vurderer de det slik så er de rett instans.

Og om noen kontakter barnehovet på det grunnlaget som du beskriver vil jeg tøre å påstå at det fåreligger et hjelpebehov..ikke nødvendigvis med avlastning, men med veiledning og vurdering av foreldrenes omsorgsevne...

Skrevet

Og jeg får en følelse av at du er noe enkel. Den oppfatningen danner jeg meg utfra måten du skriver. Du blander inn engleske ord, og du har et sørgelig dårlig språk.

Jeg pleier ikke komme med personsjikane, men siden du syns det er greit å "diagnostisere" meg utfra et enkelt innleggg her inne har du sikkert ikke noe imot at jeg gjør det samme med deg.

Hi

Skrevet

Helt i ordn det HI! Og tar det ikke som sjikane! Såpass må jeg tåle når jeg legge hode på blokken med nick og alt ;-)

Plager meg spesielt lite siden du kategoriserer meg ut fra mitt valg av mitt skrivespråk og ikke for budskapet!

Du er sikkert en flott person! (men dog kanskje med noen litt "grunne" sider)

ha en strålende lørdag!

Annonse

Skrevet

Jeg tror de fleste oppegående foreldre har en ganske høy terskel for å be om hjelp - særlig når det kommer til barnevern og sosialhjelp... Det er alltid noen som har det verre, vanskeligere og har større behov for hjelp, så for å sette det helt på spissen: hvorfor skal vi i det hele tatt hjelpe barn som har det vondt i Norge når barna har det VERRE i Afrika!?

Skrevet

Jeg er faktisk litt enig med HI.

Jeg har jobb både ved sosialkontor og ved barnevernstjenesten og i noen samfunn/grupperinger er det absolutt ikke høy terskel for å kontakte både barnevern og sosialkontor/NAV for å be om økonomisk støtte eller avlastning.

Jeg synes det er vel anvendte penger nor barnefamilier med store utfordringer får hjelp til avlastning. Og det kan være mange og store problemer den alminnelige nabo eller veninne ikke ser!!! Men allikevel ser jeg at mange høyst oppegående familier (både aleneforeldre og 2-foreldre) uten hverken sykdom, økonomiske problemer, atferdsproblemer el. ber om avlastning fordi de er så "slite", fordi de ikke får tid til trening, fordi mannen pendler osv osv. Sorry, men jeg mener fatisk at barnevernstjenesten ikke skal formidle eller sponse ordinære barnevakter for foreldre som ikke vil endre egen livsstil!

Skrevet

Ble først litt provosert, etter å ha lest hovedinnlegget, men etter å ha lest alle innleggene dine HI, ble dette bare latterlig.

Utrolig at du, som har jobbet i barnevern og på sosialkontor har så ufattelig liten innsikt at du greier å lire utav deg at de som ber om hjelp og avlastning ikke eier skam i livet. Og å komme med personangrep kan vel tyde på litt manko på argumenter, eller?

Har selv mottatt avlastning fra barnevernet, etter måneder med skriking, med den BESTE samvittighet. Hvem er du til å bedømme hver enkelts behov for avlastning? Du har nok ikke opplevd så mye motgang du. Og la oss krysse fingrene for at du ikke blir alene, og av ulike grunner ikke får søvn på et halvt års tid, gud forby.

Skrevet

19:01 her:)

Nå er dte faktisk mitt innlegg du svarer på, og jeg har absolutt ikke sagt at de som ber om avlastning ikke eier skalm i livet???? Hvor får du det ifra!

Mangre gode foreldre ber egenhendig om hjelp - og det med god grunn.

Jeg dømmer ikke, men når jeg sitter som avlastning er det faktisk min jobb å bedømme den enkeltes behov for avlatsning i henhold tilr egelverket. Jeg har sett mange foreldre som mener seg berettiget til avlastning forde de er slite og forde de ikke selv vil gjøre endringer i sin egen livvstil selv om de har fått barn.

Og joda; jeg har også opplevd min andel av våkennetter. Har tre veldig tette barn som alle har slitt med kolikk, og har vel knpt sovet en hel natt på 4 år:) Heldigvis er jeg ikke alene, så vi deler på byrden! For skal gladelig innrømme at det var knalltøft når småtten på 4 mnd fortsatt har kolikk og jeg var gravid med nr 3......

Jeg har absolutt ikke sagt at ingen fortjener avlastning i form av tiltak fra barenvernet. Selvfølgelig er det mange som trenger dette:) Og vi er knallheldige som bor i et land hvor det finnes slike muligheter - selv om budsjettene er så altfor små og man gjerne skulle hjulpet mange flere....

Skrevet

Det er barnevernets jobb å se hvem som trenger hjelp eller ikke. Jobber du ikke i barnevernet eller kjenner disse menneskene du sikter til godt så skjønner jeg ikke hvorfor du stikker nesa di borti...

Skrevet

Jeg svarte HI, ikke deg, selv om svaret mitt kom etter ditt innlegg. Les innleggene lenger opp, så skjønner du.

Skrevet

Jbber du ikke med saken i barnevernet skulle det stå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...