minnimus83 Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 noen så har en seteleie i magen? det har eg, hvordan er det med fødsel ?
jegblomstrer Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Hadde det for inntil en uke siden, baby snudde seg i uke 34, samme dag jeg hadde bestilt akupunktur for å snu - så den timen ble avlyst:-) Hadde baby ikke snudd seg, ville jeg valgt keisersnitt. Hvilken uke er du i? Du kan jo prøve akupunktur? Masse lykke til :-)
minnimus83 Skrevet 26. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2010 eg har en uke igjen til termin, men det kan gå fint uten keisersnitt og de fleste på så har født på sykehuset her så eg bor har klart seg fint uten ks så legen til meg i dag på sykehuset
Lykkeliten nov + juli <3 Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Gutten vår lå i seteleie, og vi bestemte oss for planlagt ks. Lillegutt kom forrige tirsdag, 10 dager før termin, og alt har gått veldig fint. Angrer ikke på at vi tok ks :-)
minnimus83 Skrevet 26. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2010 må du ikkje ta det med rod då da når du tar ks, at du kan ikkje løfte mye tunge ting osv?
desembermamma81 Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 Jeg hadde seteleie og fikk snudd babyen på sjukehuset. Nå har hodet festet seg i bekkenet og alt ligger tilrette for en normal fødsel. Det kan være verdt et forsøk før du velger keisersnitt.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 27. november 2010 #7 Skrevet 27. november 2010 Jeg har seteleie, og det virker som om rompa har satt seg godt til rette nedi bekkenet, så jeg regner ikke med at han kommer til å snu seg. Har lest mye både om ks og vanlig fødsel og kommet fram til at for meg så er ks det rette. Dette er det mange grunner til, og det hører mye bakhistorie til også. Praksisen varierer vel fra sykehus til sykehus; hos noen får man ikke prøve å føde i sete, mens hos andre får man ikke ks hvis ikke noe medisinsk tilsier det. Men ingen kan tvinge deg til noe du ikke vil (med mindre det ligger en medisinsk grunn bak)! Rådet mitt er å lese (faktasider!) om både vanlig fødsel og ks i forbindelse med seteleie, så har du bedre grunnlag for å ta en avgjørelse på hvordan du vil føde Og vær for all del forsiktig med å lese/høre på skrekkhistoriene, for de dukker garantert opp...
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 27. november 2010 #8 Skrevet 27. november 2010 Såvidt jeg har skjønt skal du ikke løfte stort tyngre enn babyen den første tiden etter ks, pga operasjonssåret. Men jeg er litt usikker på nøyaktig antall kilo og hvor lenge det skal være sånn (vil tro det er litt invididuelt).
Ladybug~N&E Skrevet 27. november 2010 #9 Skrevet 27. november 2010 jeg har ikke studert emnet så veldig inngående men jeg er fremdeles veldig klar på at dersom jeg noengang har et barn i seteleie (er ikke gravid nå) så kommer jeg til å føde vaginalt. jeg har absolutt ingen betenkligheter med å gjennomføre en setefødsel. jeg mener det finnes gode rutiner for setefødsel og sannsynligheten for at ting skal gå galt er ikke stort større enn om barnet ligger med hodet ned. ja veldig mange setefødsler ender i ks. flere enn når barnet ligger med hodet ned. det er fordi terskelen for ks er mye lavere ved en setefødsel enn hodefødsel. og det er vanligvis pga de samme komplikasjoner som forekommer ved hodefødsel. så ja, sjansen for at det alikevel blir ks er noe større men sjansen for at det går galt er akkurat like liten som ved en forventet komplikasjonsfri hodeforløsning. noen går det galt med men det gjelder for alle. man har ingen garanti for at ting blir fritt for komplikasjoner uansett på hvilken måte man velger å bli forløst. men jeg kan forstå at noen velger ks. men jeg vil heller prøve, så får de stoppe meg når det ikke lenger er forsvarlig å prøve videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå