Gå til innhold

Noen som bor i Drøbak eller er kjent der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...vurderer å flytte dit, og vil ha inside-informasjon! Hvordan er barnehagene, skolene, hvilke områder er bra og mindre bra? Hvordan er barn og ungdomsmiljøet? Vi har barn på 7 mnd og 2,5 år, så ungdomsmiljøet kommer ikke helt i første rekke enda, kan jo forandre seg.. Men for småbarnsforelde generelt, er drøbak bra?

Vi ønsker oss enebolig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet at heer barnehage og barneskole og ungdomskole er bra.der er også trivelig miljø der.martin scanhe bor der

Skrevet

Drøbak er et sted for rikfolk og egotripper, men ellers et koselig sted ;) Jeg har vokst opp i Dørbak og gleeeeeder meg til å komme meg vekk. Miljøet er ok for småbarnsfamilier, og som hun over her sier så er Heer et godt alternativ. MEN miljøet oppover i alder er preget av gruppepress og status, og merkeklær og andre "kækse"-ting er et stort problem. Dette blir det endel mobbing og klasseskiller av... Det var ille da jeg var barn, og etter hva jeg har hørt av dagens ungdom er det ti reiser verre nå. Så jeg gleder meg til å flytte vekk, for jeg ønsker ikke at mine barn skal vokse opp her... :(

Men det kan jo være ok, kommer litt an på hvordan man er (er man frognerfrue, så glir man jo rett inn) og hva slags verdier man har.

Eneboligene her er svinedyre, Heer er litt bedre...men man betaler dyrt for adressen sin gitt.

Jeg hadde gått for et annet sted om jeg var dere :)

Skrevet

Hva er det som er så snobbete med Drøbak da? Ser jo mest veldig koselig og idyllisk ut, med masse hvite trehus.-. Så fint sentrum, med masse småbutikker og kafeer -også fjorden selvfølgelig, og bare en drøy halvtime inn til oslo. Vi har sett noen fine hus der det heter Sogsti. Fra Heer ser man vel ikke vannet?

Vil ut av Oslo - men jobber der, så kan ikke så langt. Og vil ikke bo helt på landet, uten noen butikker eller kafeer.

Er fra Lillestrømomr. selv og vil ikke den veien heller... Det er vel noe negativt med alle steder...Man får jo en ok enebolig til rundt 4-5 mill, det er vel ikke så voldsomt til å være småby ved oslofjorden? Det er like dyrt med enebolig i Lillestrøm..

Vi får vel titte litt til :-)

Takk for svar!

Skrevet

En ting til? Er det rasisme i Drøbak? Mer enn andre steder? Vi er nemlig latinam./norsk og barna mine ser ikke helt norske ut...

Viktig-viktig...

Skrevet

Hmm.. står at noen har svart, men finner ikke innlegget, fra diamanta noen ting. Dytter i allefall!

Skrevet

Det sto mye negativt om Drøbak i ett innlegg her, noe jeg ikke kjenner meg igjen i fra de jeg kjenner som bor der.

Utrolig fint sommersted og fint om vinteren også med gode turmuligheter osv.

Anbefaler ikke å kjøpe noe helt nede ved sjøen (men det får du ikke til den prisen heller). Det trekker kaldt fra sjøen om vinteren og tåka legger seg lettere helt ned mot vannet.

Vil du nære Oslo men litt ut av byen så er jo også Oppegård og Ski muligheter. Oppegård (Kolbotn er sentrum) er veldig nær byen og er mye lettere ifht off. kommunikasjon. (I Drøbak er buss eneste alternativ, i Oppegård (ihvertfall nær Kolbotn) er det både buss og tog).

Skrevet

Vel, siden jeg har vokst opp her, så vet jeg jo mye om det som er negativt også da...jeg forstår jo at for utenforstående så virker Drøbak både idyllisk og hyggelig. Og det KAN det jo være :) Men det er ikke så lett å være barn og ungdom her - var altså mitt poeng. Og mannen min og jeg tenker ofte at folk er atale og lite medmenneskelige (feks i trafikken) - noe man merker vesentlig forskjell fra feks Ås, som er en mindre og myyyye hyggeligere kommune...

Men rasisme har jeg aldri sett noe til her :) Og misforstå meg rett - det er en veldig pent, fint og koselig sted (natur og hus osv), det er folka jeg ikke liker. Og ikke alle selvfølgelig ;)

Skrevet

hei:-) vet ikke hva som skjedde med innlegget mitt tidligere..og jeg som skrev så mye...

vel, uansett, jeg er oppvokst i drøbak, på sogsti. kunne ikke hatt noe bedre sted å vokse opp egentlig. bra idrettsmiljø for barn/ungdom, og merkepresset som nevnt ovenfor her har ikke jeg merket noe til...hvis man er veldig opptatt av andres meninger, føler man vel ett visst press overalt!

jeg flyttet vekk etter videregående, men havnet tilbake igjen når jeg ble samboer med en drøbaksgutt når jeg var 25...

nå har vi 2 barn i bhg på skorkeberg, og stortrives. er et flerkulturellt miljø i bhg, og det oppleves for de fleste som veldig positivt.

før har jeg savnet tog, men busstilbudet har blitt veldig mye bedre de siste årene. tar en halvtime med ekspressbuss til oslo...litt mer i rushen sikkert!

har blitt kjent med flere innflyttere i barselgrupper, og de angrer ikke på å ha flyttet hit. men det er ikke så lett å bli kjent med drøbaksfolk, sier de...men det kommer vel an på hva man gjør det til selv, og gjennom bhg vil man hvertfall ha litt kontakt med "likesinnede":_)

skolene har bra rykte..også bhg:-) dersom dere ender på sogsti, er sogsti barneskole helt ny, og veldig bra!

lykke til:-)

Skrevet

Enig at Sogsti er ok - jeg vokste opp i sentrum og det er forskjell. :)

Skrevet

hestestudina: jeg tror ikke drøbak sentrum er så stort at det kan være forskjell:-) jeg hadde 10 min gangavstand til sentrum, og det var jo der vi "hang". men du er kanskje yngre enn meg, og ting har forandret seg?

er jo trist at du har så negativ opplevelse av hjemstedet ditt...hvorfor flytter du ikke?

var selv lei av drøbak når jeg var 18 og flyttet hjemmefra..men var nok mest lei av at det er et lite sted, og var klar for å møte nye mennesker og oppleve ting. men som voksen med familie syns jeg det er perfekt.

Skrevet

Hei, tusen takk for svar! Vi tok oss en tur til Drøbak i dag, kjørte rundt og tittet bare :-) Det blir litt rart hvis vi flytter til Drøbak, jeg kjenner ingen der, men mannen min har flere kollegaer som bor der - så blir vel kjent med folk. Mamma og pappa har et vennepar der også, så har vært der litt som barn.

Også siden det er en halvtime fra oslo kan vi beholde gamle venner også.

Skorkeberg, ligger det ovenfor Sogsti eller? Vi har et hus vi må selge, så tar nok tid før vi evt. flytter, men skal følge med på finn i mnd fremover og se om drømmehuset dukker opp!

Jeg får vel få et barn til da, så jeg kan bli med i en barselgruppe, neida ;-)

Er foresten sykepleier, finnes det noen lokale steder å jobbe da mon tro? Mannen min må inn til oslo å jobbe, men jeg skulle gjerne sluppet!

Skrevet

skjønner at det kan virke rart, men da jeg var ungdom var det en veldig klar forskjell på hvem som var fra sentrum, sogsti, heer og dal. Jo jeg er litt yngre enn deg, og utifra de ungdommene jeg kjenner nå, så har det bare blitt værre. Kjenner flere innflyttere som er enige, og som skal flytte bort herfra igjen, for ungas skyld.

jeg ønsker å flytte ASAP hehe, men vi ønsker å kjøpe småbruk på landet, østfold kanskje, men ønsker ikke at eldstemann skal bytte skole mer enn en gang, og siden vi ikke har råd nå, så må vi vente og bli her litt til.

har bodd noen år hjemmefra (16-20) og det var stooor forskjell! (mange forskjellige steder) :)

Og bare for å ha sagt det (til et innlegg lenger opp), jeg bryr meg fint lite om hva folk syns om meg osv - og nettopp derfor har jeg blitt mobba gjennom hele oppveksten. Man kommer ikke unna gjenger og gruppepress hvis det er det på et sted - det er ikke noe man velger å la seg påvirke av.

Skrevet

Jobb - det er selvsagt hjemmesykepleie og sykehjem der som alle andre steder. Det er også en rehab.institusjon nede i sentrum. Det er ikke så himla langt til son. Der ligger catosenteret. Det er heller ikke så veldig langt til nesodden og der ligger sunnaas.

Skrevet

Det er forresten stor forskjell på å bo helt nær drøbak sentrum og litt rett utenfor som det er beskrevet her ifht miljø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...