Malefika Skrevet 28. november 2010 #26 Del Skrevet 28. november 2010 VELDIG enig med deg!!! Det er greit at menn også skal være med å ta seg av barna, men det første året bør være forbeholdt mor!!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/page/2/#findComment-142614922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2prinserOg1engel Skrevet 28. november 2010 #27 Del Skrevet 28. november 2010 Blir for dumt at små bebiser blir offer for en likestillingsdebatt.. Skal man ikke ha barna i fokus å gjøre det som er best for de?? Det er som så mange andre har sagt, dessverre ikke mulig for alle fedre å være hjemme. I vårt tilfelle så må våre barn i barnehagen ekstremt tidlig fordi pappa ikke har mulighet til å være hjemme i flere uker. Ikke en gang når vi mistet vår lille datter kunne pappa ta seg tid til å være hjemme mer enn ei uke fordi jobben hans stopper opp dersom han ikke er der. Det er en super ordning for noen men umulig for andre. Synes det er på tide at vi får bestemme over våre egne liv, vi er ikke en flokk sauer heller!. En times ammefri er jo supert hvis jobben er like utenfor husdøra, jeg har brukt 30 minutter av ammetimen min jeg dersom jeg skal kjøre hjem, og så må jeg tilbake også så da er timen brukt opp gitt! Jeg er et voksent menneske som nekter å finne meg i at andre skal bestemme hvordan JEG skal leve MITT liv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/page/2/#findComment-142615317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2tettebabyer Skrevet 28. november 2010 #28 Del Skrevet 28. november 2010 babyer har det best med mor den første tiden, og det finnes fortsatt noen som ammer i et år, skal de kjøre hjem fra jobb hver tredje time for å gi ungen mat da?? så lenge det er valgfritt så er det ett fett for meg, men hvis det blir tvungen tredeling så synes jeg det er idiotisk.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/page/2/#findComment-142615475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magica fra tryll Skrevet 28. november 2010 #29 Del Skrevet 28. november 2010 Ja til valgfrihet,-nei til overformynderi. Folk må da kunne få velge selv? De som vil at pappaene skal være mer hjemme kan jo bare gjøre det?? Hva er problemet?? Om man ikke er voksen nok til å ta et slikt valg, bør man kanskje vente med å få barn? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/page/2/#findComment-142615484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia29 Skrevet 29. november 2010 #30 Del Skrevet 29. november 2010 Vi har på ingen måte en familiesituasjon hvor tredeling passer bra. Men samtidig er vi i en situasjon hvor jeg har en typisk damejobb med dårlig lønn og mannen min har en typisk mannejobb med god lønn. Likevel valgte vi å dele ca 2/3 da vi ønsket at også mannen min skulle få mer tid med datteren vår enn minstekravet. Det kostet oss penger og skjeve blikk fra kolleger. Samt selvfølgelig at jeg har fått en rekke kommentarer på at jeg har "gitt fra meg" permisjon til mannen min. som om han er en dårligere forelder enn meg. Jeg fullammet i 6 mnd. og ammet til hun var 1. ammefri på jobben var ingen enkel sak, men med litt vilje så går det. Så at alle vi som er for tredeling har enkle liv å tilpasse til en slik situasjon, så er det feil. Men hvis ikke systemet endres så er det en svært tung vei å gå for de få av oss som faktisk ønsker å prøve å ha et likestillt familieliv. Det er faktisk slik for svært mange menn i dag at de får skjeve blikk og kommentarer når de skal være borte mer enn de må og dette kan oppleves å skade karrieren deres. Blir den pålagte kvoten større har ikke arbeidsgiver noe valg. Det vil heller ikke nødvendigvis oppleves så mye mer belastende å ansette en kvinne på 30 enn en mann på 30 da begge potensiellt kan bli borte en stund i perm. Første gang mannen min var borte satt de ikke inn vikar. Denne gangen skal de gjøre det, og nå er det flere andre menn som også blir lengre borte. Det viser meg at det nytter hvis noen går forran. Dessverre så viser historien at uten lovendringer går det likevel for tregt, og derfor trenger vi en tredeling. Det er ikke det minste rart synes jeg at staten krever å få mene noe om hvordan vi deler permisjonen når det tross alt er de som skal betale ut pengene. Da ønsker de jo selvfølgelig å legge føringer på bruken dersom de tror det kan bidra til endringer i samfunnet som de ser på som ønskelig. For kanskje blir det nå slik at flere selvstendige næringsdrivende ser at de må ha bedre forsikringsordninger for å håndtere denne typen situasjoner, at bedriftene i større grad leier inn vikarer også for menn, at kvinner i 30 årene ikke blir forbigått ved ansettelser eller plutselig mister arbeidsoppgaver mens de er borte, at det blir færre sure kommentarer fra kolleger når damene må være borte pga ammefri osv, osv. Ammingen har jeg sagt tidligere at jeg synes er noe vi må ta hensyn til. Derfor ønsker jeg tredeling, men jeg ønsker 56/57 uker med 100% lønn. I Norge bor mange så langt fra arbeid at det ikke alltid er et alternativ å få barnet brakt til seg ved amming. Derfor kan 10 uker med tredeling bli i snaueste laget og alle har rett og slett ikke råd til 80 % løsningen. Samtidig må jeg si jeg er fasinert av hvordan det er så mange som er opptatt av ammingen i disse situasjonene. For går man til statistikken vil langt fra alle av oss få et problem med dette. Frafallet etter 3 mnd er statistisk sett stort. Siste tall jeg leste er det bare 2 % av oss som fullammer til 6 mnd. Men jeg har tro på ammerådene, så de må være mulige å gjennomføre. Jeg har bare vondt for å tro at alle skeptikerne i dette landet kan bruke dette argumentet med like stor tyngde når man viser til sin egen hverdag. Men politikerne må helt klart ta hensyn til dette da dette er en offisiell anbefaling. Til de som er så dårlige at dere ikke klarer å gå tilbake til jobb etter 8-10 mnd (avhengig av ferie) så må dere faktisk gå til legen å få en sykmelding. Så atter en gang ønsker jeg tredelingen velkommen. Håper selvfølgelig også det gjøres noen flere grep på veien mot likelønn, da dette alene langt fra er nok. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/page/2/#findComment-142619784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
min lille spire Skrevet 30. november 2010 #31 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg forstår deg godt! Vi har det samme problemet hos oss. Er ikke lett for en med eget firma å ta seg lang permisjon når man har en kundemasse å ta vare på.. Og det gjelder så klart for begge kjønn, er jo ikke bare mannfolk som har egne bedrifter, finnes faktisk noen drevne kvinnfolk der ute også Slik jeg ser det så er vel dette en god mulighet å spare inn penger for NAV/staten. Hvis noen ikke har mulighet til å ta ut permisjonen pga jobb mister man automatisk permisjonen og NAV slipper å betale ut permisjonspenger.. Får håpe de i det minste øker støtten til barnehager siden det da vil bli en del barn som må begynne tidligere i barnehager.. Hvis dette er snakk om likestilling, til kvinnens fordel for at hun skal ha samme muligheten til god lønn og karriere vil jeg si at dette er en bommert.. med tanke på de kvinnene som vil/må ta ut ulønnet permisjon på grunn av bla barnehageplass. De kvinnene vil miste en del pensjonspoeng og dermed få lavere pensjon.. så vi får håpe de deler ut litt ekstra i pensjon til disse kvinnene! Men det er jo om å gjøre og spare inn der man kan i velferdstaten Norge i hvert fall når det gleder norges landsmenn. Tyder på at noen ønsker et kommunist lignende styre, siden de ønsker å tre slike regler over hodene på folk. Alle familier er forskjellige og permisjonen bør tas ut slik som det passer for hver enkelt... Håper virkelig at dagens regjering ikke får sitte i alt for mange år-- Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/page/2/#findComment-142624434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
theamortil3 Skrevet 30. november 2010 #32 Del Skrevet 30. november 2010 Mener også at ingen er like og ALLE må få lov å VELGE hva som er best for dem. Finns menn som vil kreve å være hjemme fordi det er behageliere enn å jobbe. Å det på tross for at mange kvinner har komplikasjoner etter svangerskapet som de faktisk ikke blir sykemeldt for. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/page/2/#findComment-142624532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mange barn :-) Skrevet 30. november 2010 #33 Del Skrevet 30. november 2010 JEG ER OVERLYKKELIG FOR AT DETTE SVANGERSKAPET ER MITT SISTE, SÅ SLIPPER JEG Å BLI RAMMET AV DIKTATUR-SV SINE KRAMPAKTIGE FORSØK PÅ Å STYRE DEN NORSKE FAMILIEN. Likestilling mellom mann og kvinne vil ALDRI bli 100 %. La den norske familien få bestemme hva de skal gjøre i sine familieliv selv. Regjeringen kan heller bruke tiden på litt mer viktige ting. Ved neste valg oppfordrer jeg alle til å ikke stemme SV, makan til søple-parti skal du lete lenge etter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/page/2/#findComment-142624982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå