Kinamitt Skrevet 26. november 2010 #1 Del Skrevet 26. november 2010 Noen som vet når dette evt. trår i kraft og som vet litt mer om reglene rundt dette? Her har mannen et lite firma så for oss er det umulig at han kan ta ut noe mer enn de 10 ukene han er "pålagt" å ta nå uten at firmaet går konkurs. Og de som er enige med meg i at man bør få bestemme hva som er best for sin egen familie, kan jo melde seg inn her: http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=8802083812 http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article597650.ece Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinamitt Skrevet 26. november 2010 Forfatter #2 Del Skrevet 26. november 2010 http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1569 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142609347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia29 Skrevet 26. november 2010 #3 Del Skrevet 26. november 2010 Hei! Jeg er nesten helt uenig med deg. (Venter foreløpig på å se finansieringen da jeg mener 80/100 delingen vi har i dag må endres.) Men tror ikke vi som er i andre trimester nå har neo å frykte. Mener budsjettet legger opp til at det gjelder for de som føder fra juli og utover. Vi andre blir omfattet av gammel modell. Sjekk nav sine sider.Burde stå noe om det der snart. Så inntill videre kan noen av oss være glade for at de slipper og omfattes av den nye modellen mens atter andre tenker at det var sannelig på tide ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142609451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinamitt Skrevet 26. november 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 26. november 2010 Og da mener du det er greit at mange små firmaer går til helvete fordi mennene må være hjemme og passe barn i stedet for å gjøre noe produktivt for firmaet sitt disse mnd? Dette med at menn skal ha krav på like mye permisjon som kvinner blir helt feil for meg da det er jeg som bærer på barnet og jeg mener derfor at jeg trenger mer permisjon enn mannen for å komme til hektene, for å amme osv. Men det viktigste er at folk må få velge dette SELV! Jeg er ikke interessert i å kjempe for likelønn på denne måten: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2010/likestilling-for-likelonn.html?id=626450 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142609772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia29 Skrevet 26. november 2010 #5 Del Skrevet 26. november 2010 Tenkte jeg skulle prøve å unngå diskusjonen i stad. Men for å svare på det du konkret tar opp så ser jeg helt klart at det er en problemstilling for de som jobber som selvstendige næringsdrivende. Men det problemet er jo ikke noe mindre for kvinner som er selvstendig næringsdrivende. Men det er nå en gang slik at da er det ikke et like stort tema. På den annen side er det likevel slik at veldig mange kvinner jobber i offentlig sektor i Norge. Noe som faktisk er veldig spesiellt for oss. Man kan jo spørre seg hvorfor det blir slik... Det er mye som påvirker valgene våre gjennom livet og at dagens permisjonsordning gir familien mer rett til å velge selv enn forslaget som ligger i 2011 budsjettet eller i statsrådens nylig fremlagte forslag er etter min mening en svært forenklet verson av virkeligheten. Det vil i så fal være svært preget av hva du faktisk betrakter som et fritt valg. Og joda, det er vi som bærer frem dette barnet, men at vi trenger så vanvittig lang tid på å komme oss etter fødselen det er vel ett av de argumentene jeg aldri helt kommer til å skjønne. Det er ikke akkurat noen hvileperiode vi har i vente. For min del synes jeg innimellom det er vel så avslappende å være på jobb. Jeg har en både fysisk og psykisk krevende jobb. Men når hjemmet tidvis er fyllt med diarebleier, spy, snørr, neseblod, klesvask opp til taket osv. osv. Da synes jeg barnehager er verdens beste oppfinnelse og det er godt at det var mannen min sin tur til å være hjemme fra jobb denne gangen. Ammingen derimot er et argument jeg er helt enig i. Det er grunnen til at jeg er veldig spent på statsrådens planlagte finansiering av forslaget han la frem i dag. Skal man tredele permisjonen med 100 % i ca 10 mnd vil det i mange yrker være svært vanskelig å klare å opprettholde amming etter rådene som folkehelsa og nasjonalt kompetansesenter for amming anbefaler, selv om mor tar 2/3 deler av permisjonen. Får vi derimot 57 uker med 100 % lar det seg fint gjennomføre å amme etter anbefalingene også i de mindre ammevennlige yrkene. (De foreslår nå lønnet ammefri for alle.) Jeg prøvde dette sist og ammet til datteren min var passert ett år. Men det hadde ikke vært mulig med 100 % modellen, så her må det gjøres noe hvis ikke tredelingen skal komme i konflikt med ammerådene. Fordelen med å ha mannen lengre hjemme er at du rekker å komme litt i gang på jobb før barnehagen og "hverdagen" starter. Når far nesten ikke er hjemme alene med barnet får vi som mødre en ekstremt hektisk start på arbeidslivet igjen. Det er også en del av det å komme til hektene etter fødselen... Å ha far lengre hjemme gir oss faktisk en myk start. Særlig hvis vi tør å stole på at pappa gjør jobben sin. Kunne skrevet mye mer om dette, men mannen min mener det er koseligere i stua akkurat nå, så får gi meg for denne gang ;o) Ha en fin kveld! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142609969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mai♥ April♥ Skrevet 26. november 2010 #6 Del Skrevet 26. november 2010 Enig med Mia29. Mange gode poenger her. Da jenta mi ble født hadde mannen min 12 ukers permisjon og 4 uker ferie etterpå, så han var hjemme med snuppa vår i 16 uker alene. Det hadde de kjempe godt av begge to og de storkoste seg. Det var veldig deilig for meg å vite at hun hadde det fint hjemme med pappaen når jeg begynte å jobbe, rakk å komme ordentlig inn i jobben igjen før hun begynte i barnehagen. Enig med Mia29 om at tredelingen ikke bør komme i konflikt med rådene om amming. Derfor bør det i hvertfall bli lovfestet rett til ammefri med lønn. For de av oss som føder før 1. juli 2011 vil gammel ordning med 10 uker fedrekvote gjelde. Har forstått det som at fedrekvoten blir utvidet til 12 uker for de som er født etter 1.juli og at den totale permisjonen da øker med 1 uke. Denne tredelingen er vel ikke noe som kommer ennå, men antakelig på sikt. Jeg har full forståelse for at det ikke er like lett for alle menn å ta ut lengre permisjon, men dette gjelder faktisk endel kvinner også. Man må jo ikke ta alle ukene i ett strekk. Det er ganske fleksibelt hvordan man kan dele det opp. Så jeg tror nok de fleste kan finne løsninger her hvis man er villig til det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (hor)mona Skrevet 26. november 2010 #7 Del Skrevet 26. november 2010 Har også en mann i privat bedrift, som vil ha store problemer med å ta ut lang permisjon, så i verste fall må jegg ta ut ulønnet permisjon, eller vi må få barnehageplss til en baby, noe jeg ikke er interresert i!! Nå har da vi det sånn hjemme hos oss at det er JEG som går gravid, det er JEG som har bekkenløsning, det er JEG som føder, ammer, er våken om natta ( kommer jeg alltid til å være, ett mammahjerte våkner nok fortere enn pappa ). Jeg er verken klar, eller har overskudd til å gå tilbake til jobben min i barnehage når barnet mitt er + - 6mnd. ( dette er mitt 3. barn) Det kommer selfølgelig an på hvordan jobb man har, og hva man ønsker. Det kan jo like godt være mor som har en jobb som hun ikke kan være lenge borte fra, og som ønsker å være raskt tilbake i jobb hvorfor kan det ike være en mulighet at mor og far har sine faste 4-6 uker, og resten er valgfri? Så kan det være opp til hver enkelt familie å velge det som passer best for dem?. Syns da vi får fler og fler regler og lover i dette landet som skal bestemme over oss, som om alle og enhver er små unger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nagilimia Skrevet 26. november 2010 #8 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg synes det skal jobbes for bedre løsninger for de som er selvstendig næringsdrivende. Enig i at alle må få betalt ammefri. Satt på spissen: Tenker jobben min blir glad hvis jeg kommer og skal jobbe 4 dager i uka, og i tilegg ha ammefri 2 timer, (er kontaktlærer), allerede etter 6 månder. (Tenker gradert uttak fordi far må ha en kontordag for å kunne drive firma). Uansett! Synes vi har en kjempe fin ordning i norge. Synes den akkurat nå har feil fokus, for det er barnets beste som bør bli ivaretatt. Synes det blir for mye snakk om mamma ditt, pappa datt. Resultatet for oss er at barnet sendes i barnehage en tidligere ønsket. Pappa utsatte permisjonen siden permisjonen kan taes når som helst før barnet fyller 3 år. Det hadde vært bedre om man kunne åpne opp for at mor kunne søke permisjonen overført og man at dermed kan få utsatt barnehagestarten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru.mor Skrevet 26. november 2010 #9 Del Skrevet 26. november 2010 ENIG med (hor)mona jeg!! La foreldrene velge dette selv.. INGEN kan komme å fortelle hva som er best for andre, fodi det var best for dem.. INGEN er like.. Mange fedre har mulighet og veldig godt av dette.mens andre har ikke det! Resptekter! MEN la nå dette være opp til foreldrene! Da blir det ingen diskusjon , og da må jo alle pent være fornøyde.. Vi skal ha 10 uker pappaperm her.Noe vi ikke fikk emd våre 2 første barn pga min inntekt! Så dette blir jo kjempe bra! Så siden jeg ikke kommer innenfor de "nye reglene" er jeg takknemlig, siden jeg ærkig kan indrømme at mann min tjener mye mer i jobb enn hjemme..! Så 10 uker med mindre lønn er mer enn nok for oss! LYKKE TIL:)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. november 2010 #10 Del Skrevet 26. november 2010 Dette forslaget er rett å slett bare tull i mine øyne. I vårt tilfelle jobber jeg skift, og mannen jobber på sjøen 1mnd på 1mnd av. Han driver en båt sammen med sin bror, og firmaet er rett å slett ikke "stort" nok, til at de kan leie inn vikarer for at far skal ta ut fødselspermisjon. De har sikret seg mot dette via forsikring i forhold til sykefravær, men ikke pappapermisjon. Synes hvert enkelt par må kunne få velge hvordan de skal fordele permisjonen. Synes selvfølgelig det er flott at far har mulighet til å ta ut x antall uker, om det passer for dem (Dette er nok langt enklere ved en 8-4 jobb for far). I vårt tilfelle, om jeg tar ut 10mnd med 100%, har jeg barnefar hjemme på fulltid i 5 av disse mnd, kanskje mer...(Friperioder) Dette blir ikke tatt hensyn til? Men likevel MÅ han ta ut permisjon i tilegg? Noen som vet om det er mulighet å trikse det til slik at far kan ta ut pappaperm i en friperiode? Så staten får viljen sin? Må jeg på jobb da? Det er meg barnet er mest avhengig av av det første året uansett, det er jeg som er "matmaskin" og trøstemaskin.. Mener jeg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2 fra før,nr3 født jan.2011:) Skrevet 26. november 2010 #11 Del Skrevet 26. november 2010 Uff kjenner jeg blir skikkelig provosert over delingen av permisjon! For det første; alle familier er ulike, med ulike behov og ulik jobb/livssituasjon, og hva som passer for en familie passer kanskje ikke for en annen! hvis begge foreldrene jobber i et firma/sektor der de kun er ansatt, (feks begge er sykepleiere) så er det ingen problem for dem å bestemme hvem som skal ha permisjonen, eller hvor mye, fordi det er ikke deres ansvar å finne noen som kan vikariere for dem når de er borte, og de trenger ikke tenke så mye på det heller, for arbeidsgiver vil allti klare å finne en vikar, uten at det går utover arbeidsplassen. MEN slik som i vårt tilfelle hvis jeg hadde vært ute i arbeid (jeg studerer på høyskole så jeg tar ett år perm hjemme, så vi blir ikke berørt av disse reglene, takk og pris for det!) men HVIS jeg hadde vært ute i arbeid så hadde det ikke vært gjennomførbart for oss at far hadde tatt permisjon. Han er selvstendig næringsdrivende med et lite AS selskap, som går veldig bra, men er ikke lengre enn snart ett år siden det var oppstartet. De har fem års kontrakter, og har faste oppdrag hver dag. Mye å gjøre med andre ord. MEN det er veldig vanskelig å få tak i gode folk, og i hans tilfelle hadde det vært svært vanskelig å få tak i folk til å ta over hans arbeid hver dag, når det er vanskelig å få tak i dyktige folk i utgangspunktet(mye ansvar, mye telefoner og møter, befaring, osv osv) . Og hadde han måtte stoppet arbeidet fordi han skulle ha perm., så hadde det resultert i bøter fra dem de har kontrakter med og han hadde sikkert nok mistet fem års kontraktene sine. (og hva med inntekt på firmaet? maskiner etc som skulle betales når der ikke var inntekt? hadde staten betalt det?) Så når far ikke hadde hatt mulighet til å ta ut sin del perm , så hadde resultatet vært at jeg hadde mistet deler av permisjonen siden jeg ikke kan overta far sin permisjon, noe som hadde ført til at jeg hadde vært nødt til å søkt om forlenget ulønnet permisjon fra min jobb, siden pappapermen da hadde falt bort.. Eller at jeg hadde måtte gått ut tidligere i arbeid og at barnet hadde vært nødt til å begynne i barnehage eller hos dagmamma måneder før enn nødvendig.. Veldig festlig... Menmen, flott for familier som har mulighet til å dele på permisjonen! Flott at far har mulighet til å få del i permisjonen. kunne vi også tenkt oss hvis det var mulig men slik er det altså ikke, og jeg syns det er trist at hvis man ikke passer inn i modellen for svangerskapspermisjon som regjeringen har utarbeidet så mister man retten sin til perm og ikke minst; kommer dårligere ut økonomisk enn de som har mulighet til å dele den. Rettferdig?? Jeg syns at hver familie skal få mulighet til å velge hvordan de deler permisjonen sin selv, utifra hva som passer familien sin livssituasjon, uten mer innblanding fra staten. Å gå ut ifra at alle kan ta permisjon slik det passer seg (regner med at de kun for det meste har sett på hva som passer for offentlig ansatte) er forferdelig trangsynt syns jeg, og jeg trodde virkelig at de kunne tenke litt mer enn dette! Forferdelig naivt og trangsynt av regjeringen!!! Regner med vi skal ha flere barn en dag, og håper virkelig den regjeringen som eventuelt måtte sitte i fremtiden har kommet frem til en bedre løsning enn det forslaget som er fremmet nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nr2 i mai:) Skrevet 26. november 2010 #12 Del Skrevet 26. november 2010 Det blir litt latterlig å sitte her i Norge med verdens beste støtteordninger og klage over svangerskapspermisjon. Vi kvinner har en tendens til aldri å bli fornøyd. Vi skal være likestilte med mennene når det kommer til lønn, stillingsinstrukser, m.m. Men kom igjen dersom de prøver å rikke på noen av godene vi mener vi har rett på....og det er ikke få. Når alt kommer til alt er det snakk om prioriteringer.....!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gulda Skrevet 26. november 2010 #13 Del Skrevet 26. november 2010 Fatter ikke at folk kan se at folk er ulike, i ulike situasjoner, og det samme ikke passer for alle! Sist permisjon slet jeg veldig med en baby som manglet sovehjerte. Han våknet hver-annenhver time hele natta til han var 6 måneder- ville ha pupp. Slet med å regulere ham, så var så trøtt at jeg var i ørska! I tilegg var morraen rundt 6, noen ganger før. Jeg måtte jo opp for å amme. Og da skulle jeg ut i jobb..? Blir det slik neste gang vi evt får baby, så må jeg ta ulønnet permisjon inni der, og så får far ta sitt siden. Unner ham tid med ungen, men i og med at jeg var oppe halve natta, og ammet lenge, så måtte jeg være hjemme. Og, ja, det går bra selv om mor har mest tid i begynnelsen, for nå er far akkurat like populær. Mini ser ut til å ha det bra. Dette er ikke med tanke på barns beste, men den elendige likestillingen (er egentlig bra, men får den litt i vrangstrupa innimellom) som skal tres nedover hodet på oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinamitt Skrevet 26. november 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 26. november 2010 "nr2 i mai" Jeg er faktisk fornøyd nå så du kan da ikke si at vi kvinner aldri blir fornøyd. Jeg er redd for at likestillingen går en smule feil vei nå, hvis man skal få til likelønn så er det i hvert fall feil å beg. med å presse menn til å være mer hjemme. Vi må få velge dette SELV til det beste for barnet og oss selv. En annen ting; Jeg mener at det skal være lik lønn om man har samme jobb og de samme kvalifikasjoner uavhengig om man er mann eller kvinne. Samtidig mener jeg at så lenge gutta ikke har melk i puppa så kan ikke mennene våre få våre goder før vi har lik fysikk! Prioriteringer.... Tja... Eller penger, og det kan ikke alltid "prioriteres"! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nr2 i mai:) Skrevet 26. november 2010 #15 Del Skrevet 26. november 2010 Dersom vi skal få til likelønn i dette landet må vi kvinner begynne å gi fra oss godene våre. Vi kan ikke forvente at arbeidsgiver ikke foretrekker å tilsette en mann forann en kvinne dersom de står like ellers. Hvorfor skal han gjøre det når han vet at de fleste kvinner tar ut mye mer permisjon enn menn, når vi skal ha ammefri på jobben, når vi ser helst at vi skal være hjemme når batnet er sykt eller skal til lege...osv. Vi kvinner må slutte med å tro at vi er så mye viktigere for barnet enn far... Vi ammer riktig nok, men dette gjør ikkje til at barnet ikke kan være hjemme med far når mor er på jobb (som til og med kan få ammefri i arbeidstiden) fra det er 6 måneder. Skjønner ikke hvem som vil ta fra mannen sin å få være hjemme med barnet sitt disse ukene, og få oppleve alle de gleder det er. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. november 2010 #16 Del Skrevet 26. november 2010 Skjønner ikke hvorfor de må endre på noe som i utgangspunktet har vært en bra ordning. Ja vi er heldige i Norge, men å innføre en ordning som er dyrere og som gir mindre valgfrihet enn den gamle er ulogisk! Det er noe som heter: Don't change a winning team! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142610957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 27. november 2010 #17 Del Skrevet 27. november 2010 Er så enig med dere som er imot at staten skal tre en ordning ned over hodene våre, og tvinge oss til en tredeling av permisjonen. La voksne mennesker få bestemme hva som passer deres familie best selv! Sånn som det er nå har jo faktisk far bedre rettigheter enn mor! Mor har rett til 6 ukers permisjon mens far har 10! Snakk om likestilling... Riktignok er det fortsatt mor som tar ut mest permisjon. Når det gjelder ammefri, skal staten ta hensyn til de som har for lang reisevei til/fra jobb, eller hva med alle dem som faktisk ikke kan gå fra jobb midt i arbeidstiden? Og hva med alle dem som er avhenig av fars inntekt for å kunne holde på gård og grunn? Det er ikke til å komme utenom at menn fortsatt stort sett tjener mye mer enn oss kvinner, foreldrepengene dekker kun opp til 6G, resten mister man. For mange familier vil dette være snakk om mange penger. Også er det alle som driver eget firma, men de har det allerede vært skrevet om flere ganger lengre opp. Nei, la familiene få ansvaret for å fordele permisjonen utifra egne behov! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142611486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nr. 5? Skrevet 27. november 2010 #18 Del Skrevet 27. november 2010 Om mannen din ikke kan ta mere enn 10 uker så er det jo bare 2 uker som han ikke benytter seg av. Han må jo ikke ta alle sammen om han ikke kan, det er jo bare et tilbud. Så da har jo du 12 uker som er dine og de dere kan dele kan jo du ta alle sammen. Så da blir det jo bare 2 uker forskjell fra det som er i dag som ikke blir tatt ut. Så den store forskjellen blir det vel ikke. Og det går an å ha tidskonto å ta de 2 siste ukene på et senere tidspunkt. Og de som mener at vi damer har bare 6 uker permisjon i dag, så har vi faktisk 9 uker, vi har 3 uker permisjon før fødsel også. Så dagens ordning er 10 som er forbeholdt mann og 9 som er forbeholdt kvinnen. Resten kan deles som man ønsker det selv. Og det er ingen som tvinger noen til å ha permisjon, men man har tilbudet om ønskelig. Og det vil jeg tro de aller fleste ønsker Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142611506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 27. november 2010 #19 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg er fornøyd med dagens ordning jeg, det er en 3 deling (les detaljstyring fra Staten) jeg er uenig i. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142611513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gulda Skrevet 27. november 2010 #20 Del Skrevet 27. november 2010 Godt sagt. ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142611731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jente`06+gutt `11<3 Skrevet 27. november 2010 #21 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg synes det er helt uhørt at staten skal gå inn å bestemme dette på vegne av familiene selv. Såvidt jeg har skjønt, er det da aktuelt at mor går tilbake i jobb da babyen bare er ca.6 mnd gammel? Herregud, det tror jeg ikke jeg ville fikse etter svangerskap, fødsel og alt det tøffe som kommer etter. Det er jo for mange først etter 6 mnd at det begynner å gå greit med alt som er så nytt. Jeg blir virkelig helt kvalm av tanken, og håper at dette ikke blir noe av likevel. Jeg får simpelthen håpe at hvis jeg noen gang kan få et barn nr. 3, at denne ordningen ikke finnes. Eller at jeg vinner i lotto og kan ha ulønnet permisjon så lenge jeg føler for. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142611736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til tre? Skrevet 27. november 2010 #22 Del Skrevet 27. november 2010 I forhold til ammingen er dette også ett spørsmål om vilje slik jeg ser det. Jeg hadde ikke ett barn som var enkelt å amme like fult, delt jeg og faren permisjonen slik at jeg var hjemme i 6 månder og han hadde resten. Jeg fullammet til barnet var 6 månder, og ammet til hun var rundt året. Da var hun egentlig ikke intressert lenger. Denne gangen har jeg også tenkt å fullamme i 6 månder, selv om jeg skal tilbake på jobb etter 5 månder. Det betyr at faren må frakte barnet til meg kanskje en gang om dagen og jeg pumper en til to ganger om dagen. Men det gjorde jeg sist også. Litt jobb, men absolutt hvert det. Og man trenger en god pumpe. Her handler det om å se muligheter og ikke problemer. Vi får igjen for dette så det holder, barnet er sterkt knyttet til begge foreldrene. Og jeg kan bare si av erfaring at det er veldig godt å være sammen med en aktiv far som tar barnet om natten når man trenger ekstra søvn (selv om han var i jobb). Jeg ammet og han fikk henne til å sove igjen. Aktive fedre gir mor større mulighet til å komme seg etter fødsel og svangerskap for man får den roen man trenger. Ikke vær redd fra å gi fra dere makt på dette området for man får å uendelig mye igjen for det. Vårt barn er ikke mitt prosjekt (slik jeg ser det hos mange mødere) det er vårt prosjekt:) Dermed deler vi både på gledene og byrdene. Derfor deler vi også permisjonen. Når det gjelder å velge så velger ikke jeg å jobbe deltid, eller å tjene mindre enn norske menn. Vi begyner å tjene mindere fra og med vi er hjemme i permisjon. Og jeg er enig med statsråden, ingen har så viktig jobb at de ikke kan være hjemme med egene barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142612594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. november 2010 #23 Del Skrevet 27. november 2010 Ordningen vil nok fungere for mange, men ikke alle! Vi må få beholde valgfriheten, slik at vi får sette sammen livene våre selv! Om jeg må begynne å jobbe igjen når babyen er 6 mnd, og far må komme til meg på jobb for at jeg skal kunne amme, har baby og far over 2 timer med reisevei inkl. 2 fergeturer. Dette kan umulig være bra for ett lite barn? Alle har forskjellige liv, forskjellige jobber.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142612809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille knerten Skrevet 27. november 2010 #24 Del Skrevet 27. november 2010 Denne debatten hadde jeg ventet på Har ikke hatt så mye overskudd til å sette meg inn i denne saken, men fikk med meg mye ved å lese alle disse innleggene. Ville bare si at for vår del så passer vi sikkert helt perfekt inn i denne ordningen. Vi har begge 8-16jobber og er ikke uunværlige på jobben. Problemet mitt (om neste bareseltid blir lik den første) er at sjefen min hadde ikke villet hatt meg tilbake etter 8 mnd engang! Jeg var så utrolig preget av ammetåke og lite søvn at jeg fungerte rett og slett ikke. Og om jeg da skulle ha drevet rådgivning, nei skrekk og gru hvilke råd jeg hadde gitt:) Fram til vårt barn var 8,5 mnd så våknet hun ca hver time om natten og ville ha pupp. Hun la seg aldri før kl 0200 om natten og det kunne gjerne bli tidlig morgen før hun endelig sovnet. Det er lite jeg husker fra den tiden fordi jeg var i en egen liten tåkeverden. Så for min del trengte jeg lang tid på å komme meg etter at hun endelig begynte å sove om natten. Og da var det faktisk veldig viktig for meg at jeg hadde lengst mulig permisjon. Men en tredeling er jo slik at den "midterste" skal man jo kunne bestemme over selv. Om det passer seg at far tar den så kan han det, men om det passer seg at mor tar den så gjør hun heller det. Det er jo ikke så forskjellig fra nå... Syns det er ganske mye hurumhei for ganske lite... I USA har de 3 mnd permisjon om de er heldige (arbeidsplassavhengig). Om du er så uheldig å blir sykemeldt 1 mnd før fødselen så har du 2 mnd igjen etter fødselen osv. Vi er i grunn ganske så heldig:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142614111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gulda Skrevet 28. november 2010 #25 Del Skrevet 28. november 2010 Vet vi er heldige, men poenget er at det det gradvis blir mindre og mindre valgfrihet, og hvis permisjonen skal deles i tre like deler, så må faktisk mor ut i jobb tidlig hvis ikke man har råd til å ta noe ulønnet permisjon inne der. Stort sett er det dem det passer for som er så oppsatt på at dette er bra for alle, og det er arrogant, synes jeg. Fos oss hadde det vært umulig sist, vet ikke hvordan vi skulle ordnet det. I tillegg var jeg som jeg skrev over helt i ørska iallefall det første halve året. Ser det kommer råd eller noe om at det har med innstilling å gjør, og at man kan få det til hvis man prøver. Desverre, for mange, f.eks for oss, vil det kreve så mye innsats at vi vil være mer tjent med å gi opp ammingen i en slik situasjon. Så jeg ber dere som dette passer for å åpne øynene såpass at dere ser at selv om dette er bra for dere, så er andre i en helt annen situasjon, og ønsker å velge for seg det som passer dem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142609319-nei-til-tredeling-av-permisjon/#findComment-142614599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå