Fru Tuttemor Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Hvor mange bleier bruker en nyfødt hver dag? Tenkte å kjøpe litt bleier nå men jeg å mannen sto på butikken som noen spørsmålstegn å lurte på hvor mange vi vurde kjøpe:-D hvor mange bleiepakker burde man kjøpe i strø 1, 2 osv?
magica fra tryll Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Mine babyer pleier å være over 4 kg og begynner da på str 2.(libero) Litt vanskelig å si hvor mange, men går jo endel innimellom...hehe
✿Hildegirl er hjemmemamma✿ Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Har har vi kjøpt to pakker i str 1, men så forventer jeg jo egentlig en plugg som veier minst 4 kg, og da blir de sikkert for små. Har også fått bleiepakker fra liberoklubben, rimipakken og apotekspakken, så nå har vi sikkert alt for mange. Aner ikke hva vi skal gjøre med dem vi ikke får brukt, om vi i det hele tatt får brukt noen. Har ellers kjøpt to av hver pakke i str 2,3 og 4. Noe videre hamstring har jeg ikke turt, siden jeg også er førstegangs og helt uvitende. Har kjøpt libero, og plutselig kan det jo vise seg at det ikke er riktig merke for oss, så vi stoppet hamstringen der.
mamma til lillingen Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Har man for mange, kan man jo donere til fødestua, regner med at de tar i mot gledelig. Og det koster jo ikke akkurat skjorta for bleier om dagen, så er vel ikke så ille å gi de bort. Str 1 er jo nesten dukkestørrelse, men man vet jo aldri. Har ikke peiling på hvor mange det går i døgnet, spørs vel hvilket merke og oppsugingsevne de har. Et spedbarn tisser vel ikke så mye om gangen, og avføring hører til sjeldenhetene, hvertfall om de fullammes, har jeg hørt.
Oktobergutt2010:) Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Oi oi oi, vanskelig spørsmål! Vi kjøpte i følge andre aaaalt for mange nyfødt bleier, i størrelse 1. Lillegutt er nå 1 måned gammel, på dagen faktisk - og bruker fremdeles størrelse 1. Han var 2766g når han ble født, så ikke store karen akkurat :-) Vi dro å handlet enda flere bleier i størrelse 1 her om dagen. Han bruker vel 6-7 bleier om dagen. Har tisset stort sett hver gang vi sjekker bleien, og avføring er vel daglig stort sett.
Makko med to små gutter Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Nyfødt bleier koster normalt sett ingenting. 15kr på obs... så jeg gidder ikke å hamstre (ikke det at jeg har orka å gjøre det med elste heller, men vi flytter om en uke). Vi brukte aldri str 1 i det hele tatt. han var stor ved fødsel.
ambumamma Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Siden man får to pakker av str 3 og oppover for 23 kr på kiwi frem til nyttår, ville jeg heller hamstra fra str 3. Den nr 2 pakka med maaaange bleier i koster jo bare 20 kr til vanlig, mens de små pakkene fra str 3 og oppover koster 46,-
Fru Tuttemor Skrevet 28. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 28. november 2010 Noen som vet sånn cirka hvor lenge man bruker strl 3 og fire ?
Trollmor til 2 Skrevet 29. november 2010 #9 Skrevet 29. november 2010 Skal vi se.. Nå har jeg funnet frem helsekortet til datteren min og internettsiden til Libero. Skal vi se hva vi kan finne ut? Datteren min veide 3570 g da hun ble født. Vi begynte vel da med str 2 antar jeg. Her i huset fikk vi bleier i barselsgave av min mamma, så det var hun som sto for innkjøpene den første tiden. Jeg tror vi byttet til str 3 da Thiril var mellom 1,5 og 2 mnd. Da hun var 2 mnd veide hun ca 5,5 kg. Neste bytte av str kom nok rundt 5 mnds alder, da hun veide ca 7 kg. Opp i str 4 da altså. Den siste målingen som står oppført på helsekortet er fra september 2009. Da var altså Thiril ca 1 år og 3 mnd. Og hun veide 10,6 kg. Om vi hadde byttet fra str. 4 til 5 enda da, det husker jeg ikke.. Nå er hun 2 år og 5 mnd, veier en plass mellom 13 og 15 kg og bruker str 7 i Libero. Altså.. Man bytter str relativt raskt det første halve året. Etter det stagnerer det litt. Hvor mange bleier som går med i løpet av et døgn vil variere fra baby til baby og fra døgn til døgn. Egentlig umulig å svare på... Noen ganger kan babyer bæsje opp i 10 ganger, ja kanskje mer, i løpet av et døgn. Andre ganger kan det gå dagesvis mellom hver bæsj. Noen tisser mer enn andre, osv... Andre faktorer som spiller inn i valg av str er bleiens passform. Thiril brukte str 6 mye lenger enn ei av venninnene sine, som måtte bytte til str 7 lenge før hun egentlig skulle behøve det. Men la oss nå si at det i gjennomsnitt er 8 bleieskift i løpet av et døgn det første halve året. Hvis det da er 46 bleier i pakka, vil den bleiepakka vare i 5-6 dager. Si du har ei pakke i 5 dager da =) Også kanskje du kan bruke str 2 i 2 mnd.. Ca 60 dager. Hvis ikke jeg regner helt feil, så må du ha ca 12 pakker av den str da...? Oh.. Lang utredning =D
1....2.....3 Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Sist jeg hadde bleiebarn var det aldri var noe problem å få byttet bleiepakkene i en større størrelse:-) ( er jo ikke sikkert det kommer til å være like populært nå når det er helt tydelig at folk har hamstra før nyttår men...)
Traveltobarnsmor! Skrevet 29. november 2010 #11 Skrevet 29. november 2010 Kikket på helsekortet til min første. Han var 3790 da han ble født. Vanligvis går de jo ned i vekt etter fødsel...før de legger på seg igjen. Han var rundt 10 kg etter et år og nå 4, 5 år senere er han 16 kg. Du trenger nok flest av den str som går til 9-10 kg det første året. Kjøper du større får du alltids brukt de I perioder går det maaaange bleier De aller minste er så billige i utgangspunktet, så de har eg ikke hamstret så mange av.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 29. november 2010 #12 Skrevet 29. november 2010 De passer størrelse 1 selvom de er fire kilo ved fødsel. Ikke noe vits å kjøpe 2,3 og 4 enda. Min var 3780g ved fødsel, og han brukte i hvertfall 2-3 pakker med nr.1 før han gikk over til nr.2 som han brukte noe lenger. 3 og 4 brukte han når han var rundt 3-4 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå