Gå til innhold

Fullpumping og økedøgn

Anbefalte innlegg

Jeg fullpumper men merker nå at snuppa trenger mer melk enn det jeg har. Tenkte da jeg skulle prøve å ha et økedøgn. Men hver gang jeg har prøvd på dette før så har jeg misslyktes (tror kanskje jeg har pumpet for sjelden?).

Er det noen andre pumpere som har gjennomført dette og som har noen gode råd? Alt av tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142608001-fullpumping-og-%C3%B8ked%C3%B8gn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pumpet annenhver time på dagtid og tredjehver på natta i perioder. Far tok seg av all mating og stell når han var hjemme.

Hvor gammel er jenta di? Hvor ofte pumper du vanligvis?

Det kan være vanskelig å få høy nok produksjon når du pumper, fordi ungen stimulerer bryst og produksjon mye betre enn pumpa. Jeg klarte det sånn cirka, ei flaske MME annenhver kveld hadde vært tilstrekkelig. Imidlertid valgte jeg å fryse ned en porsjon melk hver dag slik at vi kunne ha til senere - i tilfelle jeg ikke orket pumpe i mange måneder.

Jeg fullpumpet i 12 uker, så ville hun plutselig ha bryst lell. Nå er hun 8 mnd og jeg ammer fremdeles, pluss pumper når jeg er på jobb. Går veldig bra. Lykke til! :)

Prinsessa er seks uker og får ikke til å amme på grunn av mine avflatede brystvorter. Skjold minsker bare melkemengden, pluss at det er et sabla styr, så har valgt å pumpe isteden. Håååååper også jeg skal få henne til å ta puppen, bare hun blir litt større og sterkere i munnen.

Vanligvis pumper jeg 6 til 7 ganger per dag, 2 av gangene er på natta. Har bare nok til tre flasker per døgn, resten må hun få mme.

Nå når jeg har økedøgn (begynte i natt) prøver jeg å pumpe hver andre time og drikke to kopper ammete hver dag.

Det jeg lurer på er hvor lenge jeg må holde på slik for at melkemengden skal øke (skjønner at det nok er individuelt, men hvor lenge måtte du holde på?). På dagen går det greit, men på nettene er det UTROLIG slitsomt å pumpe annenhver time.

Du burde merke en økning etter 1-3 døgn, det kan ta flere dager også med unge som dier, og dessverre er pumpa mindre effektiv enn ungen.

Hvor lenge pumper du og er det dobbel eller enkel pumpe du har? Elektrisk, håper jeg? Jeg brukte dobbelpumpe og pumpet i minst 10 minutter hver gang, ofte 15-20. Dess lenger du pumper, dess bedre stimuli blir det, og du får ofte også satt i gang utdrivingsrefleksen flere ganger. Ikke ha pumpa på for høy guffe (slik at det blir ubehagelig), og kutt ned på lengden om du merker du blir sår! Generelt er det viktig å drikke nok, jeg merket (litt) forskjell på om jeg drakk som normalt eller om jeg drakk en tilsvarende mengde som melka ekstra pr dag. Orka ikke drikke ammete så lenge :-)

Har du forsøkt syntocinon nesespray? Den hjelper på utdrivingsrefleksen, og kan være spesielt nyttig når du pumper. Den hjelper ikke på mengden melk, men melka kommer fortere.

Ang brystknoppene så hjelper pumping ofte på dem. Noen kan amme barn nummer to fordi de ammet nummer en og brystknoppene ble dratt ut. Ofte kommer knoppene bedre fram om du pumper litt først og så forsøker gi bryst. Det går vel også an å dra i dem, men mine (som IKKE er flate) kommer iallfall veldig langt ut i pumpa - den ser veldig effektiv ut.)

Og uansett sett hvor mye melk du klarer pumpe så har du a) gjort en kjempeinnsats som har pumpet så lenge, og B) alle monner drar - så om du ikke orker økedøgn så lenge så kanskje du orker å pumpe med noen timers mellomrom lenge, slik at hun kan få en flaske om dagen en stund. Det er ikke sånn at MME opphever "effekten" av morsmelk eller noe sånt, dessverre er det (faktisk) en del som tror det.

Ellers er det en del gode tips på nettstedet kellymom.com, de har en underside for pumpemødre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...