Gå til innhold

10 minus og å være ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det for kaldt å være ute når det er over 10 minus grader ute for en 1-åring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det syns jeg! Men alt er jo relativt... Er det en kort tur til og fra butikken hvor barnet sitter godt kledd i pose i en vogn, er dette noe annet enn å ferdes rundt på lekeplassen. Min lille beveger seg ennå ganske klumsete og dette mye, votter er noe ork å ha på for han og kommer like fort av som de kommer på.

Skrevet

Hvis gradestokkee minus10 g det blåser ute er de effektive kuldegradene enda lavere - altså det er mye kaldere ute. Jeg jobber i barnehage og vi har ikke lov å ut hvis det er mye kaldere enn minus 10 effektive grader. De små kan også få vondt i lungene hvis de puster inn veldig kald luft over tid. Men som sagt så kommer alt ann på vinden. På storm.no er det en egen kolonne der det står hvor kaldt det er i effektive kuldegrader. :)

Skrevet

Det er ikke pågrunn av at man er redd for at barna skal fryse at man anbefaler å holde dem innendørs når det er mer enn minus 10 grader, det er fordi lungene er ikke godt nok utviklet/sterke nok til å tåle så mye mer kulde. Det er ikke det at det sikkert går bra å la ungene være ute, men jeg velger likevel å følge anbefalinger. Å ta en kort trilletur eller gå korte avstander gjør jeg selvfølgelig, noe annet er nærmest umulig, særlig hvis man er alenemor og uten bil. Men ungen bør ikke sove ute når det er så kaldt, og heller ikke leke.

For 2-åringer anbefales det at de ikke er ute mer enn ca. en halvtime.

Det er opp til foreldrene å bestemme om de vil velge å følge anbefalinger eller ikke, akkurat som med alt annet. Hvis du mener at det høres hysterisk ut å ikke la 1-åringen leke utendørs selv om det er mer enn ti minusgrader, så gjør du det du syns virker fornuftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...