Gå til innhold

Hvor mye kostet din hjemmefødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor "dyrt" det er å ha hjemmefødsel.

Ser at man får tilbakebetalt 1765 kr fra nav,

men for meg virker dette lite iforhold til hva en hjemmefødsel

kommer til å koste.. Eller?

Summen på stønaden fra Nav hadde foresten ikke endret

seg siden 1996! Hm, kanskje på tide å øke summen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Jeg hadde en hjemmefødsel høsten 2009. Da betalte jeg 4.800,- kroner til jordmor, og fikk som du nevnte, 1.765 kroner igjen fra NAV. Beløpet dekket to ukers 24 t vaktordning for jordmor, kr 3.000,- pluss 1.800,- i utstyr.

Nå skal jeg ha en ny hjemmefødsel snart, og syns det er vel verdt å betale de snaut 5.000,-, selv om jeg i prinsippet mener beløpet burde blitt dekket i sin helhet av Nav, da vi som føder hjemme, faktisk sparer helseNorge for sykehusutgiftene ved en fødsel... Nå er det jo komplett UMULIG å få oppgitt noen kostnadskalkyle for en fødsel fra sykehuset, da fødsler har svært ulike variable kostnader, så jeg kan ikke dokumentere påstanden min, men vi som føder hjemme hører jo til lavrisikogruppen, og er blant dem som ville kostet sykehuset minst om vi fødte der.

På den annen side ville sykehuset også fått minst statlig støtte for oss... Jo vanskeligere fødsler, jo mer statsstøtte... Ikke rart de legger ned de alternative fødselstilbudene på offentlige sykehus... Det er pengene som styrer.

Foruten selve hjemmefødselskostnaden, har jeg forøvrig også brukt privat jordmor, og tatt en ekstra, privat UL, så det har jo også kostet litt penger, men dette er jo i grunnen frivillige utgifter, da det hadde vært gratis om jeg hadde valgt å gå til offentlig jordmor, eller lege. :-)

Skrevet

Jeg må vel ut med litt over 5000 kr her. Med utstyr og alt. Helt grei sum syns nå jeg^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...