Gå til innhold

Min og legens termin skiller med 2 uker. Hvilken stemmer..?

Anbefalte innlegg

jeg var hos legen i dag for første kontroll.

Han spurte som de pleier om første dag i siste menstruasjon. Det er 14 september. Så så han på dette hjulet sitt og fant ut at jeg jar 10+2 uker på vei og har termin i midten av juni. Men dette hjulet tar vel utgangspunkt i en 30 dagers syklus. Da jeg har en syklus på ca 40 dager, så stemmer jo ikke hjulet på meg. Selv har jeg regnet ut at jeg er 8+5 uker på vei og har termin i begynnelsen av juli. Jeg prøvde forklare legen dette, men han ville ta utgangspunkt i det hjulet sa så fikk man heller forandre termin etter u.l.

Hva ville dere tatt utgangspunkt i selv? Er jeg 8 eller 10 uker på vei??????

Fortsetter under...

Dette skjedde meg sist gang jeg var gravid. Jeg fikk termin 24.08.09, men regnet meg fram til at den i alle fall var ca 04.09.09. Da jeg fikk time til ordinær ultralyd så var jeg bortreist så måtte forskyve den fram og fikk DRITkjeft av hun som jeg snakka med på tlf, at hvis jeg kom da og da (ca 3 uker senere enn jeg hadde fått den originale timen) så var det ALT for seint. Men jeg var jo bortreist i 3 uker til Japan så ikke så mye å få gjort med det. Dessuten prøvde jeg å si til henne at terminen ikke stemte likevel.

Uansett, dro på ul da vi kom hjem og da var jeg 17+5, altså perfekt tidspunkt for ul! Og terminen ble flytta til 09.09.09.

men - det er ikke legen din sin "feil" de tar utgangspunkt i dette hjulet sitt uansett og så får du en ny termin på ordinær ultralyd. det får de fleste!

Nå har jeg termin 19.07.11 i følge dette hjulet, men jeg er fryktelig usikker på den datoen pga ustabile sykluser så legen har faktisk henvist meg til tidlig ul på sykehuset for å få sjekket det (annen lege enn sist).

Og 2 ukers forskjell på terminen har ikke så mye å si, men jeg ville tatt utgangspunkt i din egen termin, og så bare ventet på den ordinære ultralyden i uke 18 :)

jeg er i akkurat samme situasjon selv nå, men trøster meg med at det vil bli rettet opp til ultralyd uansett. Nå skal jeg på tidlig ultralyd også da, men de tar uansett utgangspunkt i menstermin til man har vært på ordinær ultralyd. Det går nok fint om det er litt forskjell...det er nok slik for oss med laaaang syklus ;)

Jeg har sykluser på 35 dager. Men siden jeg vet nøyaktig når EL var, så regner jeg etter den. EL er alltid 14 dager før mens.Iflg. kalkulatoren på Babyverden er du 8+4 i dag med termin 5.juli. Men som de sier ovenfor her, så får du en nøyaktig termin på UL. Lykke til :-)

Annonse

Hvis du vet at du har 40 dagers sykluser skal du nok holde deg til din egen termin. Jeg hadde det også sånn, særlig med førstemann, men legen holdt på hjulet sitt og ga meg en termin 2 uker før "min" termin. Etter UL ble jeg satt to uker tilbake...! Så det så.

Min første kom i tillegg 11 dager over termin og er dermed født en mnd på overtid ut fra legens beregninger. ;-)

Ved nr. to visste jeg at dete ville bli krøll, og oppga derfor en senere mensdato enn den virkelige. Da ble termindatoen kun justert med et par dager ved UL.

Denne gangen vet jeg at jeg var nede i 30 dagerssyklus (har god kontroll på EL) så nå lar jeg dem holde seg til hjulet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...