Gå til innhold

Denne h******* ammingen!!

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Nå er jeg så lei! Sambo med familie er helt overbevist om at melkemengden har med kvaliteten på maten man spiser å gjöre...og ja jeg er helt enig i at det er viktig å spise näringsrik og bra mat, spesielt når man ammer, men det ligger liksom i kortene at jeg har for lite melk fordi jeg ikke spiser rett...for ja jeg synes jeg har lite melk, ammer jo dögnet rundt og lillegutt er aldri mett og fornöyd. Jeg spiser helt normalt! Både mengde og innhold hehe...og nå lurer jeg på om det finnes noe forskning bak dette, at det man spiser skal ha så mye å si..hva gjorde de för i tiden, når de levde på sild og potet? Eller i sultrammede områder? Kan noen hjelpe meg, det er helt forferdelig å gå rundt og föle at det er min skyld at jeg ikke har nok melk, fordi jeg ikke spiser bra nok...jeg ammer og ammer og drikker masse vann, og forsöker å hvile, men er det egentlig meningen at man skal bli helt "uför" de förste månedene av babyens liv, og nesten ikke sove selv engang, fordi man bare ammer? Jeg overdriver ikke, jeg kan amme fire timer i strekk, uten pause! Og så hörer man om andre som det formelig spruter av, mens man selv sitter og er glad for hvert svelg som höres fra ungen...sukk...

Og, misforstå meg rett, det eneste jeg önsker er å fortsette å amme, det er ikke det at jeg vil begynne med MME. Jeg er bare litt frustrert...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akk ja, kan ikke svare deg på om der er noe som kan øke produksjonen mere enn å amme.. Kanskje ammete? Vet ikke. Rart dette ammehelvete altså, jeg skriver under på det. Har masse melk (så det spruter) og en liten tulle som ikke vil spise

Skrevet

Jeg synes vel heller at det er samboeren din og familien hans som er h******* . Hvor gammel er babyen din, da? I begynnelsen har de jo mage på str med en valnøtt, og morsmelk er lett fordøyelig, i tillegg til at de jo skal vokse og utvikle seg masse! Da sier det seg jo selv at de henger i puppen konstant.

Du kan si til samboeren din at stress og mas er det aller verste for melkeproduksjonen! Det er ikke sååå farlig hva du spiser (så lenge du ikke spiser mat som gir magevondt), men det er viktig at du spiser nok, og at du drikker mye, men det gjør du jo.

Og det er ikke så bra å ha for mye melk heller, da er det ofte vanskelig for babyen å svelge unna, og da kan de få mye luft i magen...

Ellers kan jeg godt anbefale ammete, det økte i hvertfall produksjonen hos meg. Men jeg er ikke så sikker på at du har altfor lite melk, jeg, da...

Skrevet

vis dette til familien: hvordan kosthold har lite å si for næringssammensetning ol i melk:

http://matportalen.no/Emner/ammende

Syns det er ille at du skal lide dobbelt, både med skyld for dette, og for lite melk. Lykke til med ammingen:) Det som hjelper mest på produksjonen er barnets etterspørsel, utover det er det jo store forskjeller på hvor mye melk den enkelte produserer. Det er ikke verd å slite seg ut over, har det pågått at du må amme så lenge/mye som 4 t gangen over lengre tid (f eks mer enn en uke, sånn at man vet det ikke er økedøgn) er det jo ikke verdens undergang å gi tillegg!

Skrevet

Fra matportalen;

Morsmelkens næringsinnhold varierer egentlig lite med morens kosthold. For din egen helses skyld bør du likevel spise sunt og variert. Enkelte matvarer bør ikke spises av ammende kvinner, fordi matvarene kan inneholde stoffer som er uheldig for barnet.

Det er jo også derfor det er så mye fokus på amming rundt om i verden, og spesielt i den 3.verden, fordi morsmelken er næringsrik og god, selv om ikke mor får i seg nok vitaminer/ mineraler. Så gi en lang blås i alt det tøvet som svigerfamilien din presterer å lire ut av seg, og slå deg til ro med at du gjør ditt aller beste, og mer kan man jo rett og slett ikke gjøre! Og synes du at ammingen tapper deg for alle krefter og energi og tar bort gleden ved nyfødttiden, så er det greit å huske på at mamming er viktigere enn amming, og at det vokser opp friske, sunne barn på flaske/ MME også (størstejenta mi er et eksempel på det; frisk som en fisk, og flaskebarn fra hun var 2 mnd gammel pga mye trøbbel ved puppen=)

Skrevet

Fra matportalen;

Morsmelkens næringsinnhold varierer egentlig lite med morens kosthold. For din egen helses skyld bør du likevel spise sunt og variert. Enkelte matvarer bør ikke spises av ammende kvinner, fordi matvarene kan inneholde stoffer som er uheldig for barnet.

Det er jo også derfor det er så mye fokus på amming rundt om i verden, og spesielt i den 3.verden, fordi morsmelken er næringsrik og god, selv om ikke mor får i seg nok vitaminer/ mineraler. Så gi en lang blås i alt det tøvet som svigerfamilien din presterer å lire ut av seg, og slå deg til ro med at du gjør ditt aller beste, og mer kan man jo rett og slett ikke gjøre! Og synes du at ammingen tapper deg for alle krefter og energi og tar bort gleden ved nyfødttiden, så er det greit å huske på at mamming er viktigere enn amming, og at det vokser opp friske, sunne barn på flaske/ MME også (størstejenta mi er et eksempel på det; frisk som en fisk, og flaskebarn fra hun var 2 mnd gammel pga mye trøbbel ved puppen=)

Skrevet

KJære deg,

Det at de maser og stresser deg kan gi deg mindre melk! Det er fakta. Det er absolutt ikke din feil, det kan være mange årsaker til at du har liten melkeproduksjon.

Den første tiden med barnet ditt skal være kos, ikke masse strev pga amming. Og om du måtte ty til MME så er du ikke en dårligere mor.

Du har sikkert vært på www.ammehjelpen.no

Hvis ikke ville jeg ha tatt en titt her:

http://www.ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk

Lykke til :)

Skrevet

Unnskyld meg, men samboeren din og familien har ikke peiling!!

Veldig mange barn har stort sugebehov. Har du prøvd smokk?

Hvis ammingen blir for stress så synes jeg du skal gå over til mme. Mme er også veldig næringsrikt og bra for ungen. Vi i norge fokuserer LITT for mye på naturlighet.. Alt skal være så naturlig og alle skal amme og føde naturlig.

Har dette vart lenge? Kan det være at det bare er økeuker? Altså at ungen spiser og spiser for å øke melke mengden? Det kan da føles ut som ungen aldri blir mett.

Først vil jeg bare si at du gjør en god jobb når du prøver å amme med presset rundt deg. Det hjelper overhode ingenting når folk rundt deg har en mening og råd og alt mulig. Det er slitsomt! Men spedbarns perioden skal ikke være BARE ammeslit.

Skrevet

Kjenner meg så godt igjen. Følte meg som en eneste stor smokk i starten. Han kunne suge i timesvis. Så sovnet han og våknet straks jeg prøvde å lirke meg vekk.

Er du usikker på om baby spiser nok så ta deg en tur på helsestasjonen for å veie baby.

Mitt råd hvis du vil amme er å finn deg er god ammestilling, jeg flyttet på flatseng i stua og ammet liggende. :) Prøv om din lillemann vil ha smokk som noen sier så har de et enormt sugebehov. La han amme ofte så økes produksjonen. Jeg hadde også lite i starten men nå har jeg mer enn nok.

Lykke til og husk det viktigste er å kose seg med denne tia ikke hør på alle velmenende råd, lytt til deg selv.

Skrevet

Kjenner meg så godt igjen! Med forrige barn var ammingen ikke kos i det hele tatt. Ga opp etter ti uker, og bestemte meg for at neste gang skulle terskelen være lavere. Denne gangen har jeg et veldig avslappet forhold til det hele, og alt går mye bedre.

Fant denne artikkelen, som kanskje viser at Norge og Nylander kan bremse ned litt på ammehysteriet!

http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Gir-langvarig-fullamming-okt-risiko-for-allergi/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...