Gå til innhold

Duphalac har "reddet" oss!! Hurra!

Anbefalte innlegg

Lille knerten har fått mme siden fødselen og har tidvis slitt med hard mage som så mange andre mme-barn. På det verste hadde han avføring som lignet trolldeig i konsistensen og han måtte jobbe knakkhardt med å få den ut pluss at jeg hjalp til med q-tips og å holde føttene. Vi prøvde malt, men det fikk han vondt i magen av. Vi prøvde sviskejuice, men det ble han hyper av. Så sjekket jeg ut Duphalac.

På pakken står det at man ikke skal gi dette til barn under 3 år uten i samråd med lege. Men jeg sjekket Felleskatalogen og tok sjansen på å prøve likevel. Dette stod det: "Spedbarn: 3-6 ml pr. døgn blandet i morsmelk/morsmelkerstatning. Dosen kan etter noen ukers behandling reduseres noe."

Knerten fikk først 2,5ml for å skikkelig få fart på systemet. Deretter har han fått 1 ml i morgenflaska og 1 ml i middagsflaska. Og endelig har vi avføring slik den skal være! Myk og fin og ikke vond å få ut. Hurra!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142604108-duphalac-har-reddet-oss-hurra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar at duphalac er et legemiddel med laktulose? Apotekforeningen annbefaler også dette som et alternativ til malti sin brosjyre:

http://www.apotek.no/Default.aspx?ID=2079

(gode råd når barnet ditt har forstoppelse)

Sitat: "Laktulosepreparat kan trygt brukes av spedbarn selv om noen produsenter på pakningen angir en nedre aldersgrense på 3 år"

:-)

Hei,

Vi har også slitt med hard og treg avføring, og bruker Dulpalac daglig. Jeg gir den ikke i melken, ble rådet av lege til å ikke gjøre dette, da den er oljelignende og kan skille seg i flasken. Jeg gir med engangssprøyte (som jeg vasker og koker og bruker hver dag). Til å begynne med funket det med bare 2-5 ml hver dag, men nå er vi oppe i 12 ml fordelt på to omganger. Dette er helt ok, og i samråd med lege/helsestasjon.Frøkna mi er nå seks måneder.

Det er riktig som du skriver, at selv om det står på pakningsvedlegget at nedre aldersgrense er tre år, kan u gi dette også til mindre barn. Det som er viktig med Dulpalac og lignende preparater, er at de ikke alltid er hurtigvirkende, men har en go langtidseffekt. Det som da er godt å vite, er at langvarig bruk av disse midlene verken er skadelig for de små tarmene eller er avhengighetsdannende.

Bare som en kommentar :)

Ikke kanksje akkurat det du spør om men mini her er 6 mnd da og innimellom blir hun hard i magen, og da blir jo mor litt stressa da når det går 2 dager og det kommer bare små harde klomper. Hun får MME med malt i hver flaske men jeg mistenker et par middagsglass som har gjort det litt hardt da...så jeg spedde på med litt laktulose og ringte legevakta på ettermiddagen 2dre dagen for å spørre når Mini kvalifiserer til forstoppet :)

Men damen sa jeg ikke måtte gi lactulose for da fikk hun bare luft i magen... tror hun mente at når først magen er hard så hjalp det ikke men om man bruker litt regelmessig så holder man systemet i gang og da virker det bedre?

Hvertfall ble vi enig om at hvis det ikke skjedde noe mere seint på kvelden så fikk vi ta turen innover da...det er jo ikke så gira på så kjørte hardt på med svisker :D svisker i grøt, sviskejuice i melka, sviske til dessert og plutselig smalt det og alt løsnet i rasende fart og havna nesten på badegulvet hehehe

Jeg sliter enda litt med å finne riktig balanse i det daglige på åssen jeg ska gjøre dette her, vanskelig med disse småttisene innimellom :S

Jeg ville tatt i melka om det blir vanskelig med sprøyte, kjipe er hvis hun ikke drikker opp melka da...?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...