Gå til innhold

fort! kan bsu konto brukes til oppussing av hus? Vi arver hus, og trenger derfor ikke pengene til lån til selve huset, bare oppussing..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok ut mine, satte de på konto og brukte de på møbler. Du må bare skrive på et ark tror eg at du ha kjøpt hus..

ja, det burde gå fint :) vi fikk beskjed om a t vi kunne bruke dem til bil også om det var det vi ønsket. null problem

Min søster og de brukte pengene på bryllup. De sa bare det skulle gå til nedbetaling av lån... ingen problem det...

For noe tull. I så fall må skattegevinsten tilbakebetales. Det er ikke noe problem for skatteetaten i ettertid å sjekke om man faktisk har kjøpt bolig i det siste. Det framkommer jo på ligningsoppgavene. Regner med at også banken vil kreve kopi av eiendomskjøpet.

Annonse

Jeg brukte min til nye ting til det huset jeg kjøpte for 7 år siden. Gikk så fint atte. Tror kriterien er at de skal brukes til hus,ikke nødvendigvis kjøp av hus.

gå til banken, de hjelper deg så kan du bruke pengene til akkurat det du måtte ønske. Dem kan sette pengene inn på lånet for så å ta dem ut slik at dere kan bruke dem til akkurat det dere ønsker!

Må kanskje vises en plass at du har lån, ja, men eg ha ikkje brukt mine bsu-penga t lånet.. Eg ha faktisk kjøpt møbler for alle sammen!

Du burde kanskje opplyse om at det er en betingelse for uttaket, uten å måtte tilbakebetale skattegevinsten: at man har kjøpt en bolig etter at man opprettet BSU-kontoen. Man kan altså ikke bare ta ut pengene etter eget forgodtbefinnende, enten man nå godsnakker med banken eller ikke. Det er en enkel sak for skatteetaten å finne ut om man har kjøpt bolig etter inngåelse av BSU-kontrakten.

Litt vanskelig å kjøpe huset etter at vi startet å bygge samtidig som vi tegna en bsu.? så lenge man løser det inn igjennom boliglånet så var det helt lovlig.

Annonse

I prinsippet IKKE nei, kun kjøp av bolig og nedbetaling på boliglån.

MEN, har dere f.eks. fleksilån er dette en enkel sak: Innløs BSU-kontoen på bolig/fleksilånet, ta ut igjen penger fra lånet dere behøver til oppussing.

Jeg kommer til å gjøre det, over nyttår innbetale min fulle BSU konto på boliglånet våres. Utpå våren skal jeg ta ut penger fra fleksilånet til å pusse opp gangen vår. Har da på en måte brukt deler av BSU kontoen til å pusse opp gangen.

Det er selvsagt greit. Pengene man tar ut fra en BSU-konto er jo ikke akkurat merket ... Poenget er, som nevnt tre-fire ganger, at man har kjøpt egen bolig etter at BSU-kontoen ble opprettet. Det holder altså ikke at man bare leier en bolig.

Jeg tror reglene på dette har blitt strengere enn de var. Hvis ikke jeg har misforstått helt, så må man nå i deres situasjon ettersom dere ikke vil ha lån på huset, ta opp lån til oppusing (det bør være greit når dere har huset dere kan ha som sikkerhet) og så bruke bsupengene til å betale ned det lånet.

Husk på at dere ikke kan fortsette å spare når dere har brukt av kontoen en gang, så hvis dere er unge og har spart opp lite, så kan det lønne seg å låne penger til oppussingen og samtidig fortsette bsusparingen for så å betale ned lånet med dem senere.

Hvorfor svarer dere når dere ikke svarer riktig???????

JA, dere kan bruke bsu pengene til oppussing av hus. Og JA dette vet jeg siden jeg jobber i bank. Bare gå i banken og snakk med de så hjelper de dere med dette.

Du svarer jo feil selv da!

Dette står på skatteetaten.no:

"Uttak kan ikke brukes til:

påkostning/vedlikehold på boligen selv om den er ny. Dette gjelder også kostnader til ferdigstillelse etter at skattyter flyttet inn i boligen, og

å løse ut medeier i felles bolig som er anskaffet før opprettelse av spareavtale."

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/B/?mainchapter=131954#x131954

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...