Gå til innhold

Dere som har fri i jula, men likevel sender ungene i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo ikke mer synd i barnehageansatte som må jobbe i jula enn alle andre som er på vakt andre steder? Synes det er litt kjipt av foreldre å sende barna i barnehage om de selv er hjemme. Jeg har vokst opp med masse gøy i romjula, og ellers er det jo godt å kunne slappe av og kose seg hjemme!!!! Men om foreldrene må jobbe så trenger jo barna et sted å være!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SELVSAGT gjør vi fortsatt en god og profesjonell jobb sammen med de barna som er i barnehagen i romjula annie 14:43.det er ikke synd på oss personalet men det ER synd på de barna som må være der når foreldrene selv har fri,for det betyr at om barnet ikke har reelt behov så må vi personalet være der bare fordi foreldre rett og slett ikke orker å aktivisere egne barn.

som sagt:barn som har foreldre som jobber er selvsagt hjertlig velkommen i barnehagen,men jeg synes faktisk synd på meg selv om jeg må være på jobb (istedet for å være sammen med mine egne barn) fordi foreldre SOM HAR FRI er for late til å ta seg av egne barn!

Skrevet

jo,jeg skjønner innlegget ditt.Dette dreide seg om en dag hun fikk gå i barnehagen. Juletrefest er det her i januar,og besøke folk.Jo,men folk jobber vettu;-) Så det var ikke noen vi kunne besøke på dagtid,Det gjorde vi endel på kveldstid.Jeg var høygravid så ski og aketurer kunne jeg heller ikke. I år har vi en baby vi må ta hensyn til,derfor skal hun får lov til å gå en eller to halve dager på sfo.

Jeg har overhodet ingen grunn til å føle meg dum over det!

13:17

Skrevet

Om noen sender barna i barnehagen i romjula enten de har fri eller er på jobb synes jeg ikke at jeg har noe med.

Men de av dere som sender barna fordi de skal "ha noen å leke med": Sjekk først om noen av barnas venner skal være der. Jeg har sittet mang en romjulsdag i en barnehage med 5 barn fra 4 avdelinger som ikke synes det er stas å være sammen og ikke vil leke med hverandre, og det å leke med oss voksne var liksom ikke det de hadde sett for seg, eller det foreldrene hadde "lovt" dem. Så da sitter de en hel dag i barnehagen og pusler, tegner, hører på en voksen som leser, leker ute aleine litt osv, altså det samme som de ville ha gjort hjemme bare at de gjør det med en annen voksen enn mamma og pappa.

Det som er mitt egentlige hjertesukk er at jeg skulle ønske at foreldrene satte opp det reelle behovet de har for plass i romjula og inneklemte dager. For det går ut over driften ellers i året når vi stiller 8 stykker på jobb for å passe de 27 som er påmeldt 3. juledag, og så dukker det bare opp 5. Det skjer gang på gang, og gjør at personalets ferie og avspasering må tas på dager da det er full gruppe isteden.

Skrevet

Selv jobber jeg i butikk(daglig leder) og da forventes det at vi tar i et tak i romjula. Enten nyttårsaften eller julaften bruker jeg å ha fri. Heldigvis har jeg en mann som er lærer så han har alltid lange ferier og kan derfor ha datteren vår hjemme fra barnehagen mer enn dersom han f eks hadde jobbet i en lignende jobb. Som en annen her skrev,det er mange som MÅ jobbe i jula - helsepersonell, NAV-folk, butikkansatte, bussjåfører m.fl. Og også noen barnehageansatte. Det er vel det som kalles å holde hjulene i sving ;) Hvis man er veldig misfornøyd med jobbsituasjonen sin så får man heller søke seg annet arbeid! Regner med at ped.-ledere på barnehagene rundt omkring også klarer å fordele arbeidsmengden i romjula litt på de ansatte så det ikke er de samme som må trå til igjen og igjen...Da får de jo sett litt til egen barn i jula de også - for det unner jeg dem virkelig, for all del!

Skrevet

amen til deg 13:52,akkurat slik er det i vår barnehage også!

Skrevet

Må innrømme at jeg ble litt trist av å lese noen av innleggene her. Jeg har akkurat begynt i ny jobb uten opptjent ferie, og kan derfor ikke la datteren min være hjemme i romjulen.

Leser jo "skrekk-historier" her om få barn, ingen å leke med som man kjenner, ansatte som ser ned på deg fordi barnet er i bhg osv, og føler meg som en dårlig mor fordi jeg ikke har muligheten til å ta meg fri da.

Takk for den dårlige samvittigheten! Da skal jeg samtidig sørge for at bilen har full tank, at jeg ikke trenger å ringe opplysningen for noen telefonnr, holde oss alle friske og ha et lager med mat, så kan jeg gå romjulen i møte uten å forstyrre noen når de jobber.....

Skrevet

Du over her skal jo faktisk jobbe. Du er ikke lat og udugelig som ikke gidder å passe din egen unge fordi du skal være hjemme å kose deg selv...

Skrevet

Hva du føler er opp til deg selv. Barnehagen kan jo ikke kommandere andre barn til å stille opp fordi din skal i barnehagen, men det mente du sikkert ikke heller ;-)

De foreldrene det er snakk om her er de som HAR fri, men som sender barnet i barnehagen allikevel. Gjennom alle mine år i barnehage har jeg aldri møtt noen som har sett ned på foreldre som sender barna dit, og der jeg har jobbet har vi alltid gjort vårt beste for at det skal være ekstra fint i barnehagen i jula. Det eneste vi ikke kan "trylle" er lekekamerater.

Skrevet

Neida, det mente jeg ikke:)

Innlegget var som dere skjønte satt litt på spissen, men det føles litt fælt å ikke kunne ha henne hjemme i romjulen. Noe jeg har tenkt på en god stund nå, og endel av innleggene her gjorde bare samvittigheten min svartere... hehe!

Men når det er sagt, så setter nok datteren min mer pris på mat på bordet og klær på kroppen enn en mor som tar seg fri i romjulen uten at vi har råd til det*s*

Skrevet

Barnehagen til min sønn holder stengt i romjula og påsken....så det er ikke noe alternativ hos oss.

Men jeg har også fri i romjula og påsken...og ville uansett hatt 3 åringen min hjemme for å kose og holde på med andre ting. Godt for barna å ha litt ferie også.

Skrevet

Regner med at du henter bestemor hjem fra sykehjemmet, de ansatte der vil også heller være hos sin egen familie..

Skrevet

Herrejesus, her var det mange egoistiske og idiotiske svar!!

De ansatte i barnehagen har da vel ingenting med hvilke valg man tar for barna sine. Det er så lite gjennomtenkt å komme med meninger som dette, det kan være mange grunner til at noen sender barna sine i barnehagen i romjula selv om de har fri! Jeg har ikke tenkt å gjøre det selv, har aldri gjort det, men jeg er faktisk så innsiktsfull at jeg vet at ikke alle har det som meg og ikke alle tenker som meg!

Skrevet

Om jeg ikke hadde hatt svangerskapsperm i julen (begynner i perm på julaften faktisk....) hadde jeg fint brukt barnehagen en dag eller to i romjulen. Jeg hadde ikke hatt noe dårlig samvittighet for personale, da det faktisk er slik i Norge at man i mange jobber MÅ jobbe i romjulen. Meg selv inkludert...Har jobbet hver romjul, julaften og nyttår siden jeg begynte i jobben min for 8 år siden.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...