Gå til innhold

Tør dere å jogge?? (Sikkert spurt om før...)

Anbefalte innlegg

Hei!

I hele høst har jeg løpt på tredemølla eller ute 2-3 ganger i uken, og jeg har hatt en stigende formkurve i disse ukene. Jeg har prøvd å lese meg frem til om dette kan være skadelig å fortsette med nå når jeg er gravid. (er 5+0 uker i dag).De fleste artiklene konkluderer med at hvis en orker å trene, så kan en gjøre dette så lenge en orker det. Men at en ikke skal presse seg for hardt. Likevel er jeg så redd for å "riste løs" den lille spiren, eller å fremprovosere en abort. Men det er vel ikke så mye verre å jogge enn å bevege seg på andre måter? Hva mener dere? Jeg vet jo at jeg kan trene alternativt, men det er så herlig å løpe litt, og så er det så effektivt.

Fortsetter under...

Hei du

Du kan fint fortsette med dette så lenge du føler på kroppen at det er greit. Det å trene i svangerskapet har veldig mange fordeler både for deg og fosteret ditt, men det som er viktig å merke seg er at dette er ikke tiden for å bli enda bedre, men i stedet vedlikeholde formen.

Jeg er nå tredjegangs og har trent ganske hardt i alle mine svangerskap. Har etter hvert redusert mengde og intensitet. Er til vanlig instruktør på Elixia og løper mye selv ved siden av.

Det som er positivt med trening så tidlig er at når morkake og navlestreng dannes får man en mye bedre blodgjennomstrøming til fosteret. Dette kan bety at navlestrengen blir noe tykkere enn vanlig. Med min første måtte mannen klippe tre hele ganger :P

Jeg har en treningsblogg hvor jeg skriver mye om dette, men jeg vil ikke at leserne mine skal vite om min graviditet ennå da det er mange kollegaer, venner og elever som leser denne (jobber som lærer også). Men ta gjerne en titt; treningslaila.blogg.no

Har også skrevet en rekke treningsartikler om temaet på minmage.no

http://minmage.no/i/i.aspx?i=329&ii=331

God trening og lykke til med den voksende magen din :)

Takk for informativt svar, To små med spire! Takk for tips til flott nettsted! Da skjønner jeg at jeg kan løpe med god samvittighet. Tenkte jeg også skulle sykle og svømme litt, men hadde ikke lyst å kutte ut løpinga så lenge formen er så god som den er foreløpig. Jeg venter også nr. 3. Har idrettsbakgrunn, men fikk ikke trent så mye i de to første svangerskapene, for jeg var så dårlig (kvalm). Foreløpig har jeg ikke merket noe til kvalmen (men er bare 5 uker på vei). Hvis svangerskapet utvikler seg normalt, må jeg nok regne med kvalme denne gangen også, men det går jo an å holde formen opp så lenge som mulig... :-)

Jeg jobber også som lærer (i vgs.). Har full forståelse for at du ikke vil involvere elever, osv. i graviditeten riktig ennå. Lykke til videre du også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...