Gå til innhold

Gravid med GBS... igjen..

2,5barn+1engel

Anbefalte innlegg

I februar i år så var jeg akkurat i begynnelsen av uke 22 da vannet gikk brått midt på natten.. Vår sønn ble født 6 timer senere.. Desverre alt for tidlig til at han kunne overleve..

JEg hadde en SA i mai da var jeg 6 uker på vei..

Er nå 17 + på vei, og hver kveld jeg legger meg så frykter jeg at vannet skal gå igjen......!!

Grunnen til at jeg hadde en tidlig vannavgang førstegangen var at jeg hadde GBS, noe vi ikke visste da..

Og jeg har fått påvist det nå også.. og har gått på apocilin noen ganger allerede.. men jeg er kjempe redd for at det ikke skal fungere som det skal. Er livredd for at fødselen skal starte igjen.. Noen som har mistet pga GBS?? OG som har fått en liten senere??

Fortsetter under...

Uff, det var fryktelig trist å lese innlegget ditt.

Jeg har egentlig ikke noe godt svar, men jeg har jo litt erfaring å dele, selv om jeg ikke har mistet pga GBS. Jeg er nemlig bærer av strep B, men har aldri tenkt at det kan føre til for tidlig fødsel eller abort. Det visste jeg faktisk ikke før jeg nå søkte litt på nettet. Jeg fødte første barn uten å vite om det (og fikk derfor ikke noen behandling heller). Da ble bakterien påvist bare et par uker etter fødsel faktisk (så har nok hatt den under graviditeten). Med barn nummer to visste jeg jo om det, så da fikk jeg antibiotika før fødsel for å forhindre smitte til barnet. Men jeg merket ingenting til at jeg hadde strep B.

MEN... jeg har akkurat vært igjennom en SA i uke 10+3 (skulle også vært 17 uker på vei som deg faktisk) og nå har jo tankene begynt å kretse rundt om dette kan være en årsak til at jeg mistet, og om det er noe man kan gjøre. Sist det ble påvist fikk jeg en antibiotikakur. Jeg leste nettopp at det er en del som får antibiotika under svangerskapet mot GBS.

Uansett har jeg født 2 flotte, friske barn mens jeg hadde strep B, og de fleste går det jo veldig bra med.Jeg synes du bør ta en prat med legen din. Du burde slippe å gå å uroe deg de neste 23 ukene.

Lykke til!!

Hei.. og tusen takk for svaret.. :)

Første gang jeg var gravid så må jeg innrømme at jeg hadde ikke hørt om GBS engang.. ( iallefall ikke at man kunne miste av det) og ble på en måte litt sjokkert da legen fortalte oss at det var grunnen til at vi hadde mistet.. ( men veldig glad for at de fant en grunn da) De fortalte om symptomene og lurte på om jeg hadde hatt noen av de.. Og det hadde jeg..

Jeg var hos legen ca 1 gang pr uke de første 20 ukene av svangerskapet pga at jeg var 110 % sikker på at jeg hadde UVI eller blærekattar el noe lignenede.. men det slo aldri ut på noen test.. og gå med de plagene så lenge var direkte plagsomt.. At verken fastlegen, jordmor el legen på sykehuset gjor noe med det syns jeg er merkelig, men det var aldri noen som nevnte noe som helst om GBS el noe annet.. Men skjedd er skjedd, og jeg skylder ikke på noen.. Men skal love deg at jeg er sjapp på telefonen nå så fort jeg kjenner noe til symptomene.. kjenner det veldig godt i ryggen til tider..

Nå er jeg akkurat fedig med kur nr 3, og skal på UL neste fredag.. og da skulle de ta noen tester for å se om denne kuren har helpet noe.. Så får ta en snakk med legene da.. Det er visst en spesialist innen GBS som jobber på lillehammersykehus.. så skal ta en snakk med han..

Det var synd å høre at du har hatt en SA.. jeg føler virkelig med deg..

Neste gang ( hvis dere skal prøve igjen) så krev en GBS test med en gang du finner ut at du er gravid.. Jeg tok første test da jeg var 6 + 0..

krev at du skal ha en apocilinkur med en gang, for om det slår ut på test eller ikke så er ikke det slaget med apocilin falig for fosteret.. Og noen leger sier faktisk at det er bra for kroppen å få en apocilinkur i begynnelsen av svangerskapet for å få rensket kroppen.. ( ikke dokumenter, men sikkert greit). Slaget jeg bruker er apocilin 330 mg.

masse lykke til videre.. Håper dere har motet oppe til å prøve igjen.. :)

Jeg fikk tidlig vannavgang i uke 20+4..11 juli i år..Etter 18 timer fødte jeg en helt perfekt men så alt for liten jente :( Hun var bare 300 gram og 26 cm lang.Etter obduksjon av morkaken og Silje Marie viste det seg at jeg hadde en kraftig vekst av streptokok b i morkaken og at det var dette som førte til den tidlige vannavgangen...

Jeg er nå gravid igjen i uke 11 og er kjempe redd for at det samme skal skje igjen. Har fått beskjed om at de ikke tester for gbs før etter uke 12 da dette ikke har noen hensikt...jeg synest det er veldig skummelt å gå med disse vonde tankene i bakodet hele tiden med frykten for at noe er galt. Håper bare så inderlig at vi kommer i mål denne gangen og at om jeg har gbs at jeg får behandling med en gang.

Lille jenta vår skulle kommet til verden i dag så dette er en tøff og tung dag :(

Det var trist å høre Lotte.. Jeg husker godt da termindagen kom, og den dagen tilbringte jeg mesteparten på grava.. en veldig tung dag..

Vår gutt var 30 cm lang og 536 gram, og jeg var 21 + 5. Han var perfekt. Det var veldig rart å se en så liten men perfekt baby..

Ingen hensikt i å sjekke om GBS før etter uke 12?? syns jeg hørtes merkelig ut. Jeg brukte min første apocilinkur da jeg var bare 6 uker på vei. og sjekket 1 uke senere og det slo ut igjen med en gang. så jeg brukte neste kur i uke 9. og har brukt 3. kur nå i uke 16/17. Skal på en ny kur igjen i romjula, og da er jeg like langt som da jeg jeg fødte den lille englen vår.

Jeg er som deg at jeg går å tenker på at det kan gå galt.

Men jeg tror det at når de først har fått vite at vi er bærere av GBS ( kraftig vekst som vi 2 har hatt da) så er jo sjansen for det skal gå bra mye bedre. Vi får jo apicilin hvis vi trenger det, og jeg håper du får bra oppfølging. Jeg har ikke fått det, men jeg har kontaktet sykehuset selv.

masse lykke til Lotte, jeg håper at vi begge kommer i mål denne gangen..

og velkommen inn til 2. tri neste uke. :) :) :)

• 1 måned senere...

Trist å lese om dere som mister, noe jeg takk og pris har sluppet.

Men, ved min første fødsel ble det påvist GBS under fødselen så de skyllte meg hver 3 time.

Leste senere at i USA gir de alle gravide med GBS antibiotika tidlig i svangerskapet.

Jeg hadde ørebetennelse da jeg var 4 -5 uker på vei og fikk antibiotika, kan være det som "reddet" oss.

Fødte tvillinger 3 år senere, de dyrket urinprøve, men fikk ikke tilbake GBS.

Ønsker dere lykke til videre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...