Gå til innhold

LAVT STOFFSKIFTE.. hjelp.. (samme som 2 tri.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skriver her også, for kanskje noen av dere har erfaring eller vet noe!?

Jeg så nå at jeg hadde fått brev fra legekontoret og leste det.. Det står det at dem har mottat svar på blodprøvene jeg tok for ca 1,5 uke siden og det viser noe lave stoffskifteverdier. Det står også at disse bør kontrolleres med en blodprøve om ca 1 mnd.

Jeg googlet lavt stoffskifte under graviditet, og det fikk tårene til å trille! Jeg kom over et innlegg der en lege skriver at for lavt stoffskifte under graviditet kan føre til hjerneskade/skade på fosteret, at fosteret ikke utvikler seg raskt nok i fht til vekt osv., prematur fødsel, lav iq hos fosteret osv. Litt seint og få tak i legekontoret nå og kjenner jeg mest sannsynlig vil få en natt med dårlig søvn frem til jeg får ringt og hørt med legen... Er jo ikke alle fastleger/turnusleger som har like mye greie på dette med svangerskap og lavt stoffskifte osv. Det sies jo tydeligvis veldig mye forskjellig!

Men, er det noen her med erfaring med lavt stoffskifte? Er det normalt under graviditet? Blir veldig glad om noen vil dele erfaring eller om noen har litt greie på dette her, for jeg aner ingenting annet enn at det jeg leste da jeg googlet det skremte meg veldig! Jeg aner jo ikke hvor lenge jeg har hatt lavt stoffskifte for har jo ikke tatt noen blodprøver på dette under svangerskapet som jeg vet om. Mulig det ble sjekket på de standard blodprøvene man tar mellom 8.-12. uke, men fastlegen min er en stor surrekopp og har til og med til tider glemt at jeg er gravid (har byttet fastlege nå, og er fra denne legen jeg nå har fått brev..) Nå er jeg i uke 26, egentlig uke 27 om jeg går ut i fra første UL. Redd jeg har gått med lavt stoffskifte over lengre tid, kanskje før jeg ble gravid også for har sliti med å bli gravid pga mangel på eggløsning osv.. Men skulle jo tro legene har tatt blodprøver på dette med stoffskifte før da..

Nei, huff! Håper noen kan gi meg tilbakemelding her før jeg legger meg under dyna.. :) Nattaklem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har LITT lavt stoffskifte og er gravid :))

Dvs jeg lå innenfor den såkalte "normalen", men ble ikke gravid, så jeg forsket litt selv.. ;))

Ble forøvrig gravid etter et par mnd på medisin...

Det er TSH-verdien din du skal følge med på. Når du er gravid SKAL den ligge på 0,5-1,5, og helst ikke over 2. (normalverdien er 0,5- ca 5)

Dette finner man ut av ved å se på thyoroid-sider, der folk har spesialerfaring (tror jeg har stavet litt feil der, ser ikke riktig ut... hehe)

Jeg tar stoffskifte-blodprøver hver mnd, og jeg ringer for å få resultatet selv, fordi siden den ligger innenfor normalverdiene blir jeg ikke kontaktet av legen. Har skiftet medisindose 2 ganger takket være meg selv, for å si det slik...

Legen min (og mange andre leger) virker å ha lite peiling på dette, og tviholder på referanseverdiene. Min lege sjekker opp det jeg sier, og må heldigvis si seg enig :))

Bruker Levaxin.

Så finn ut TSH'en din, og ta det derfra. Sikker på det går helt fint !!

Skrevet

hei

jeg har også det og har nå hatt tre supre svangerskap og født tre barn som alle er frisk og rask:) det er ingenting og bekymre seg for, når det tas blodprøve hver måned så er det som regel nok til å kontrollere det:) men skjønner tankene dine når du ikke har hatt det før:)

Skrevet

Hei!

Jeg har lavt stoffskifte og tar Levaxin 125 mikrogram hver dag. Er i 11 uke nå og har født to store fine babyer før.

Ja, man kan lese mye skummelt på internett, men... Du skriver at det sto i brevet "noe lave verdier". Betyr det at du fortsatt er innenfor referanseverdien? Hvis ja, da holder det med å sjekke igjen om en måned - nettopp fordi du ER innenfor det som er normale verdier.

Bare for sammenligningens skyld - hvis du ikke var gravid men har mistanke om lavt stoffskifte - da sjekker man det en gang i året.

Hvis du ligger for lavt ift referanseverdier bør du kontakte legen din for å få en vanlig minimumsdose Levaxin, 25 mikrogram.

(referanseverdier varierer fra laboratorium til laboratorium, tro det eller ei)

Stoffskifte kan forandre seg i svangerskapet grunnet alle de andre hormonene som herjer i kroppen. Man skal IKKE hoppe på å medisinere det hvis man ikke må. Det er fordi når du en gang begynner å ta en kjemisk erstattning for en hormon - da slutter kroppen (skjoldbruskkjertelen) å produsere det selv. Da må du gradvis øke og øke dosen fordi kroppen slo av/reduserte produksjonen og det skal være unødvendig hvis dette er en forbigående tilstand (pga graviditeten).

Hvis jeg var deg så ville jeg uansett snakke ansikt til ansikt med legen min. Dette for at du får et skikkelig svar på alle dine spørsmål, og hvis du ser at legen er egentlig usikker i dette feltet - be om en henvisning til en spesialist i indre medisin - en endokrinolog.

Du kunne også da be om en ekstra ultralydundersøkelse for å kartlegge om veksten av bebis er i orden - dette er hvis du ligger veldig under ref.verdiene og hvis det er en reel grunn til mistanke om noe sånt (se på symfyse-fundus mål, hvis den utvikler seg fint, da er det ingen indikasjoner om redusert vekst)

På internett finnes mye god info, men når man er redd og mamma-instinktet slår inn, er det lett å lese seg til det verste :-)

Husk at: lavt stoffskifte som er diagnostisert i svangerskapet er oftest forbigående og svært mild - og trenges ingen medisinering. Din baby har allerede begynt å produsere sine egne stoffskifte hormoner, skjønner du... :-) Det er i tidlig svangerskap at bebis er helt avhengig av morens storffskifte hormoner.

Og en ting til - lavt stoffskifte er enkel å fange opp og enkel å medisinere hvis du trenger det. Høyt stoffskifte derimot er en heeelt annen sak og det er noe man ikke vil ha - gravid eller ikke gravid! (jeg har hatt det også, så I know....)

Ikke vær engstelig - dette er ikke en alvorlig sykdom det er snakk om

:-) :-) ....og ikke les for mye på nettet...det kan bli for mye info, rett og slett :-)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...