* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 Hei! Jeg så nå at jeg hadde fått brev fra legekontoret og leste det.. Det står det at dem har mottat svar på blodprøvene jeg tok for ca 1,5 uke siden og det viser noe lave stoffskifteverdier. Det står også at disse bør kontrolleres med en blodprøve om ca 1 mnd. Jeg googlet lavt stoffskifte under graviditet, og det fikk tårene til å trille! Jeg kom over et innlegg der en lege skriver at for lavt stoffskifte under graviditet kan føre til hjerneskade/skade på fosteret, at fosteret ikke utvikler seg raskt nok i fht til vekt osv., prematur fødsel, lav iq hos fosteret osv. Litt seint og få tak i legekontoret nå og kjenner jeg mest sannsynlig vil få en natt med dårlig søvn frem til jeg får ringt og hørt med legen... Er jo ikke alle fastleger/turnusleger som har like mye greie på dette med svangerskap og lavt stoffskifte osv. Det sies jo tydeligvis veldig mye forskjellig! Men, er det noen her med erfaring med lavt stoffskifte? Er det normalt under graviditet? Blir veldig glad om noen vil dele erfaring eller om noen har litt greie på dette her, for jeg aner ingenting annet enn at det jeg leste da jeg googlet det skremte meg veldig! Jeg aner jo ikke hvor lenge jeg har hatt lavt stoffskifte for har jo ikke tatt noen blodprøver på dette under svangerskapet som jeg vet om. Mulig det ble sjekket på de standard blodprøvene man tar mellom 8.-12. uke, men fastlegen min er en stor surrekopp og har til og med til tider glemt at jeg er gravid (har byttet fastlege nå, og er fra denne legen jeg nå har fått brev..) Nå er jeg i uke 26, egentlig uke 27 om jeg går ut i fra første UL. Redd jeg har gått med lavt stoffskifte over lengre tid, kanskje før jeg ble gravid også for har sliti med å bli gravid pga mangel på eggløsning osv.. Men skulle jo tro legene har tatt blodprøver på dette med stoffskifte før da.. Nei, huff! Håper noen kan gi meg tilbakemelding her før jeg legger meg under dyna.. Nattaklem
på'n igjen:)*fødeklar* Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Hei Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg fødte min yngste datter for snart 13 år siden.. Det er medisinert og alt er i skjønneste orden.. Jeg har ikke hørt noe fra min lege om disse skremmende tingene man leser på nett. Og ikke har jordmor sagt noe heller.. Det viktigste tror jeg er at man får sjekket det, for det kan gå opp og ned igjennom svangerskapet. Det de har sagt til meg er at det er viktig at det er stabilt og blir medisinert om det er endringer. Mitt har holdt seg stabilt frem til nå. Og jeg er nå 23 uker imorgen Så fortvil ikke du.. Dette går så bra så. Det er mange som får problemer med stoffskifte både under og etter ett svangerskap. Ring legen din imorgen du så får du roet deg med det han sier Nå få du prøve å sove godt, og ta det helt med ro Sender deg en varm klem.
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 24. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2010 Tusen takk for svar på'n igjen:) Ok, godt å høre at alt er i skjønneste orden når det gjelder dette. Huff, nei utrolig hva man finner av informasjon på nett.. Googlet "lavt stoffskifte svangerskapet" så dukket det opp dette med nedsatt fødselsvekt, hjerneskader osv. Men får tro det er ytterst sjelden og at det i tilfelle menes om man har ekstremt lavt og ikke behandler det..! Takk for oppløftende ord, jeg får prøve å sove og ikke tenke mer på det. går jo ut i fra at legen ville sendt med en resept på medisiner om det var såpass lavt at jeg skulle behøve det?! :/ Men ringer nå i så fall på legekonteret i morgen tidlig for å få en skikkelig oppklaring i dette her! God natta klem, og lykke til videre i svangerskapet <3
Tira Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Har selv hatt lavt stoffskifte i 13 år og var klar over at dersom det er FOR lavt kan det være skummelt for babyen, men da jeg spurte lege og jordmor om det fikk jeg beskjed om at det skal være veldig lavt før det er noen risiko for skader på barnet. Eneste som skjer når de har oppdaget at stoffskiftet ditt er litt lavt er at de vil holde godt øye med det og evnt medisinere deg dersom du går for langt ned. Medisiner vil komme før det blir noen evnt fare for barnet ditt. Det er bra det er blitt oppdaget så tidlig og dersom det hadde vært svært lavt ville legen ha skrevet at du må starte på medisiner med en gang.
på'n igjen:)*fødeklar* Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 Bare hyggelig det Håper du sov litt i natt ihvertfall.. Så lenge alt er under kontroll fra legen er det bare å nyte svangerskapet Tusen takk.. Jeg koser meg hver deg nå. Den lille er en aktiv liten krabat.. Ønsker deg masse lykke til også.. Sender deg en klem
Gjest Skrevet 25. november 2010 #6 Skrevet 25. november 2010 Hei kjære deg Jeg kan trygt si at jeg vet en HEL del om stoffskifteproblematikken. Jeg fikk diagnosert sykdommen Graves for ca. 6-7 måneder siden. Men legene mente jeg hadde hatt høyt stoffskifte siden min førstefødte ble født, noe som var vanlig da stoffskiftet skal være litt høyere enn vanlig v/ graviditet. Problemet til mange gravide, er at når stoffskiftet blir høyere, er det mange som ikke får det ned til normalt nivå igjen etter fødsel. Det var dette som mest trolig skjedde med meg. Jeg fikk etterhvert utviklet struma, som betyr at skjoldbruskkjertelen hovner kraftig opp, og synsnerven blir presset ut. Samtidig som jeg hadde høyt stoffskifte, ble jeg gravid, og hadd en MA i uke 9. Legene visste ikke helt hvorfor, men nå sier de at det var pga. sykdommen min. Siden medisin ikke funket på meg, og jeg var veldig, veldig plaget med denne sykdommen, opererte de vekk skjoldbruskkjertelen min, noe som da vil si at jeg plutselig gikk fra veldig høyt stoffskifte, til ingen stoffskifte. Jeg ble gravid på nytt, uten å vite det, og ble operert mens jeg var fire uker på vei. Heldigvis gikk alt bra med den lille, siden vi ikke hadde begynt å dele blodomløp på dette tidspunktet. Nå sier endokrinologen min at lavt stoffskifte er mye farligere enn høyt stoffskifte, mens man er gravid. Men i mitt tilfelle overlevde fosteret mitt lavt stoffskifte, men jeg miste når jeg hadde for høyt. Så hva som er farligst, er nok mye avhengig av hvor lenge du går med det, og hvordan verdiene er. Jeg går nå på daglig dose Levaxin, og uten disse tabl. ville jeg faktisk dødd. Men nå er altså stoffskiftet regulert til den som er vanlig under en graviditet, takket være den flinke endokrinologen min. All ære til han! Så mitt råd er at du skaffer deg henvisning til en spesialist på stoffskiftesykdommer, og ikke bare går til lege. De er mye flinkere, og alt er gratis så lenge du er gravid også Masse lykke til! Klem fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå