❁mamma til thea emine❁ Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 hei jeg er så redd for å gå over termin med svangerskapsdiabetes,for jeg har hørt at babyen kan bli veldig stor :/ er nå i uke 36 å var på sykehuset på kontroll i uke 33,da mente de at babyen blir ca 3400g,men har lest at de kan ta feil. jeg kan vel ikke "nekte" å gå over tiden? å det er vel legen som har siste ord i saken,og det er nesten som at legen ikke forstår min begymring... skal tilbake på sykehuset i neste uke til kontroll,kan jeg høre der om hva de mener om jeg kan bli satt igang tidligere? dette er min første,så jeg har ikke peiling på hva jeg kan gjøre...
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Hør med sykehuset du. Jeg er klassifisert som et høyrisikosvangerskap og får ikke lov til å gå over termin. Vet ikke om det er vanlig praksis med alle høyrisikosv. og ved alle sykehus, men jeg ville nok i alle fall spurt. Regner med at svangerskapsdiabetes regnes som det?
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 24. november 2010 #3 Skrevet 24. november 2010 Jeg har også fått svangerskapsdiabetes, og 5 dager til termin... Lurer på hva retningslinjene er her ? Jeg er også redd for å gå over termin
❁mamma til thea emine❁ Skrevet 24. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2010 ja jeg skal høre med de på sykehuset i neste uke,for vis de sier at jeg ikke burde gå over termin,så må jo legen høre på meg da.
hippmamma Skrevet 24. november 2010 #5 Skrevet 24. november 2010 Jeg har også fått sv.diabetes. Spurte faktisk legen om dette i dag, og han sa at det var en grunn til av jeg fikk ukentlige kontroller. Hvis ungen blir for stor, så setter de i gang fødselen. De ville at babyen skulle være inne så lenge som mulig. Men er den 4000g ved termin så setter de igang fødselen. Da har man jo klart seg bra og spist det man skal spise! Er jo bare at ungen vokser noe fortere enn normalt. Hvis den vokser veldig masse på kort tid vil man få innsulin. Dette fikk jeg beskjed om av hormon-doktoren i dag
HH72 Skrevet 24. november 2010 #6 Skrevet 24. november 2010 Vet ikke om det finnes noen retningslinjer på dette. Da jeg var gravid hadde jeg en veldig lett variant av svangerskapsdiabetes. Fikk likevel tilbud om igangsettelse da jeg var på ktr på svangerskapspol dagen etter termin. Hadde inntrykk av at legen jeg var til var ekstra forsiktig, har hørt andre gynekologer si at man kan behandles som alle andre(men kontrolleres på sykehuset) hvis det er en lett diabetes som er under god kontroll og barnet ikke er spesielt stort. Mitt barn var målt til +4 eller +6 %, dvs temmelig gjennomsnittlig. Jeg valgte å vente på spontan fødsel og fødte heldigvis 5 dager etter termin. Lykke til, håper du finner ut av det, i det minste bør du vel gå til ekstra kontroller hvis du går over termin
Linda,mor til gutt 07&jente11 Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 Hei! Tror ikke du kan nekte å gå over tiden, dvs "forlange" å bli satt igang. Det vil sikkert legene ta en fortløpende vurdering på etterhvert som du nærmer deg termin. Nå er ikke ca 3400 gr så stor baby synes jeg, men min første var jo 4 kg da.... Og nå er jeg i uke 33 med påvist svangerskapsdiabetes. Babyen ligger nå 10% over den kurven på UL skjemaet. Har skjønt såpass at det er sjeldent man går over tiden om babyen har lagt på seg for mye av svangerskapsdiabetesen til mor. Da blir jo babyen fortere stor i vekst, livmoren tror babyen er stor nok til å bli født, og ergo kommer babyen ofte før termin. Faren da er jo at indre organer ikke er fult utviklet. Så for min del og for andre med svang.diabetes så må man bare regulere kostholdet slik at babyen ikke vokser for fort, og håpe at h*n holder seg trygt inni mamma's mage til h*n er klar ) Ble sikkert ikke noe klokere av svaret mitt, men lykke til =)
❁mamma til thea emine❁ Skrevet 26. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2010 takk for alle svar:) jeg uroer meg sikkert for mye:P jeg har jo klart ganske bra å regulert bs med kosthold,så det går helt sikkert bra:) og som sakt får jeg vite når jeg skal på kontroll på sykehuset om hvor stor hun er blitt, og da sier de sikkert om hva som er best:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå