Gå til innhold

Er det ingen andre som er skeptiske til medisinering av barn med AD/HD?

Anbefalte innlegg

Jeg er i hvert fall det. Vårt barn greier seg bra nok med riktig kosthold, atferdsterapi, fysisk aktivitet og motorisk trening. Medisiner blir over mitt lik!

Dette er sikkert en brannbombe, men opplever at folk er helt ukritiske til hva de dytter i ungene sine, og veldig nøye med hva de fyller på bensintanken på bilen... Hveteboller, cola og Concerta, liksom...

Fortsetter under...

Det kommer nok veldig an på hva man har i utgangspunktet. Du har et barn som fungerer bra uten medisiner. Da kan det være nære å tro at andre som velger medisiner har et barn som ikke klarer seg bra uten. Kanskje er barnet utagerende hver dag feks.

Der er grader av ADHD, vet du. Dere er vel heldige som klarer det uten medisin, og ikke sikkert de som er hardest angrepet av ADHD. Og hvor gammelt er ditt barn?

Og så spørs det nok mye på hvilke felter vanskene ligger.

Nei, jeg er ikke skeptisk, for jeg vet hva vi har uten medisinene. Her veies det negative ved å ikke bruke medisin, opp mot det positive utbyttet av medisineringen. Og det negative uten medisin er så utrolig mye mer ødeleggende og skadelig enn hva bivirkningene av medisinen er.

Og hvilket kosthold er godkjent som ADHD-diett? Ikke ett eneste ett. En prøver seg frem, og ser hva som er negativt og ikke.

Nei, det er ikke som å fylle bensin på bilen...... Langt derfra.

Husk at Ritalin er en av de medisinene verden har lengst erfaring med.

Mente ikke at medisin er som å fylle bensin på bilen, men at mange putter mye dårlig mat i barna sine - sorry, dårlig formulert! Ingen kosthold er "godkjent" som noe som helst, men bra mat gjør mennesker bedre, det er min påstand - uansett lidelse! Der er lov å tenke litt utenfor boksen!

Annonse

Joda, Cøliaki får grunnstønad grunnet kostholdet. Altså godkjent diett grunnet diagnose.

Og hva er da bra mat for de med ADHD? Hvem har fortalt deg hva det er? Det er det jeg mener med kosthold og nytten av det. Hvordan vet du hva som er bra og da akkurat for ADHD?

Jeg har forsøkt spelt, som skulle være så bra. Jeg har gitt overdoser med Eye-Q, som skulle være SÅ supert. Jeg har alltid hatt et godt og sunt norsk kosthold med mye grønt og frukt. Hvorfor virker det da ikke? Jo, fordi kosthold ikke alltid er nok, selv med fysisk aktivitet og alt det andre. Sverg til det du vil, så lenge det virker for dere. Så gjør vi det samme for oss ;)

PS! Jeg har selv ADHD.

Heisann!

Jeg er skaptisk, men holder muligheten åpen om det blir nødvendig!

Men jeg er veldig motivert for å prøve å endre kosthold og tilrettelegge læringsituasjonene, og få veiledning som foreldre!

Så får jeg se om medisinering er aktuelt etterhvert!

Bruker selv medisiner og tror jeg kommer til å gjøre det en lengre periode før jeg vil vurdere å prøve uten og se om veiledningen og teknikkene jeg har lært meg kan hjelpe meg alene uten medisiner!

Ingen har fortalt meg hva som er adhd-kosthold, og det var vel ikke cøliaki som ble diskutert her, heller? Tror heller ikke det er noe som heter ad-hd-kosthold, men å spise bra mat uten for mye sukker og tilsetningsstoffer er bra for deg uansett hva du lider av eller ikke lider av.

Jeg sier bare det - og at man bør undersøke om man har proteinintoleranse. DA vil kostholdsomlegging være essensielt. Før man mbehandler medikamentelt bør i hvert fall kosthold ha vært grundig vurdert og diskutert! Proteinintoleranse kan gi både adhd -lignenede symptomer og autistiske trekk.

Har aldri hørt at spelt skal være bra. Er jo bare en "edlere" form for hvete. Det må i så fall være gluten (hveteprotein) en ofte holder barn med atferdsproblematikk unna.

Nå har mitt barn mild autisme og ikke adhd, men vi har prøvd kosthold helt fritt for gutenog kasein (melkeprotein). Vi merket ingen forskjell i det hele tatt på barnet vårt. Nå finnes det ingen medisiner mot autisme, men om det hadde gjort det, så hadde jeg tatt imot med åpne armer og med en enorm lettelse inni meg. Jeg forstår virkelig godt de som velger å medisinere da hverdagen iblant kan bli nesten uutholdelig.

jeg forstår det også godt, men da som aller siste utvei. Du HAR jo prøvd diett o.l, men dessverre hadde det ikke effekt for ditt barn. Fikk dere påvist proteinintoleranse? Hvor lenge var barnet på diett før dere fant ut at det ikke hadde effekt? Spør fordi vi prøver dette nå. Venter på prøvesvar på proteinintoleranse.

Uten melk var han i ett år og uten gluten i ca seks mnd. Vi todde vi merket færre utbrudd etc i begynnelsen, men det var antakelig bare en naturlig overgang fra en dårligere til en bedre periode. Vi tok bare prøver hos fastlegen (ikke gjennom noe autisme/adhd-spesialisert-biomed-greier, sjekket ikke peptider etc). På prøven hos fastlegen gav det ikke noe utslag nei.

Annonse

Ja. jeg er skeptisk fordi:

1. Medikamenter behandler ikke kurativt, dvs at de demper symptomer, og gjør ingenting med årsaken til problemet.

2. Det er mange bivirkninger knyttet til disse medisinene: De vanligste bivirkningene som nesten alle får, er økt puls og litt hjertebank. Så er det kvalme, brekninger, svimmelhet, som ikke er noe spesielt farlig. Og så er det de mer sjeldne og alvorlige bivirkninger som tendens til selvmordstanker og selvmordshandlinger, og alvorlige leverskader.

Det amerikanske legemiddelverket advarte mot mulige leverskader allerede før medikamentene (gjelder Strattera) kom på markedet. Legemiddelverket i Norge publiserte denne advarselen i januar 2005. I Russland er Ritalin forbudt.

Det norske legemiddelverket har advart mot økt risiko for selvmord hos barn som brukte Strattera.

Amerikanske myndigheter skal nå granske legemidlene etter rapporter om slag, plutselig dødsfall og hjerteinfarkt hos voksne og barn som bruker medisinene. Virkestoffet i disse midlene, metylfenidat, er en variant av amfetamin og misbrukes av mange for å oppnå rus.

Ritalin / Concerta skulle egentlig ikke gis til barn og unge fordi det kan skape depresjoner. Advarselen stod å lese i tidligere utgaver av Felleskatalogen.

. 3. Det føles veldig galt å gi kjemikalier (sentralstimulerende) til små barn over tid.

Men: Jeg KAN forstå de som har prøvd alt annet, og hvis problemene knyttet til diagnosen er større enn bivirkningene fra medisinene.

Nå må jeg bare få si at Ritalin(eller virkestoffet - methylphenidat) er en av de medisinene en har lengst erfaring med innen medisin. Det ble brukt før de fant opp antibiotika. En har behandlet ADHD med dette i over 100 år nå. Helt i starten var det faktisk amfetamin som ble brukt. Men selv om begge stoffer er sentralstimulerende, så er de ikke helt det samme.

Strattera er ikke sentralstimulerende, men en lykkepille som virker for ca 60-70% av de med ADHD. Så denne er ikke i hele tatt det samme som Ritalin og Concerta. De har bare oppdaget at Strattera har en "bivirkning" som kan være nyttig for enkelte med ADHD.

En er født med ADHD, og kan pr i dag ikke bli kurert. Ei heller av kosthold. Både medisin og evt kosthold vil bare dempe symptomene. Men jeg har enda til gode å treffe noen som har hatt nytte av bare kostholdsendring. Da har det ikke vært ADHD, men andre diagnoser som har vært i bunnen ang litt dårlig konsentrasjon osv... Ikke noe alvorlig, med andre ord.

I vårt tilfelle har vi benyttet medisin pga alvorlig grad av ADHD. Vi har ikke prøvd kostholdsendringer i stor grad, fordi problemene er så store her og med tilleggsdiagnoser. Og jeg har liten tro på kosten i vårt tilfellle. En annen ting er at når de kommer i tenårene, så mister en ofte helt kontrollen på matinntaket. Og om det da er ADHD, og kosten har virket til en viss grad, så vil dette falle sammen da. En klarer ikke tvinge mat i en tenåring som ikke vil......

Ritalin/Concerta gir i seg selv ikke depresjon, men så klart kan en bli deprimert om en sliter, og endelig blir så rolig at en kjenner mer på tanker og følelser. Dette er vel direkte sitat fra spesialistlegen på slike diagnoser her, for ikke lenge siden.

De vet jo ikke helt hva det er som gir ADHD, og hva som skjer i kroppen til de som får diagnosen. De mener det har med transmitterstoffene i hjernen(som dopamin) å gjøre, og at disse er for trege/dårlige hos de med ADHD. Derfor blir kroppen om sinnet litt ute av kontroll uten medisin. Mens med medisin så vekkes hjernen til et mer normalt nivå, slik at de har mer kontroll over kropp og sinn.

PS! jeg bruker selv Ritalin.......

• 2 måneder senere...

Jeg er skeptisk til medisinering. Men det betyr ikke at jeg er i mot det.

Mener at medisinering er ok så lenge det ikke er det som prøves som første og eneste utvei.

Jeg har selv AD/HD og har selv valgt å ikke bruke medisiner (Har forsøkt flere typer)

Min datter på 7 har AD/HD og bruker heller ikke medisiner. Men den dagen hun ikke fungerer sosialt/i skolesammenheng selv med riktig kosthold,fysisk aktivitet og atferdsterapi vil jeg vurdere det igjen.

Ingen barn er like. Noen vil fungere bra uten medisiner og med riktig oppfølging. Andre vil ikke ha like stor hjelp av disse tiltakene og vil trenge medisiner.

Det som er viktig er å gi alle barn en sjanse til å greie seg uten medisiner.

Og det er like viktig å respektere at det finnes mange barn som faktisk trenger disse medisinene for å fungere.

• 2 uker senere...

Var livredd for og begynne medesinere mitt barn for jeg var redd hun ikke ble seg selv, og det er jo bare tull, hun bare tenker en gang på hva hun gjør når medesin er i kroppen hennes, umedisnert tenker hun ikke på noe konsekvenser elelr noe, Hun er nå på medesiner og klarer og få lekser gjort og lært seg og lese osv, noe hun ikke hadde ro til før.

Derfor jeg bestemte meg etter 2 år diagonisert var att jeg fikk en tanke vekker når en lege svarte meg att mange umedisnerte adhd barn begynnner på dop som voksen når de har vokst opp umedisinert, for og roe ned seg selv og tankene som svirrer oppi hue.

Må da også si jeg er enig i kosten har en del og si på hvor mye barnet må ha av medesin, mitt barn har også Cøliaki fikk diagnosen lenge etter adhd diagnosen, men etter hun startet på glutenfri kost så halverte hun medesin, hun må ta litt mere de dagene hun skal ut med venner, for det er stor forskjell på å være hjemme alene der hun kan drive med sitt og det og være ute med veninner aktiviteter, så siden jeg syns det er greit hun for beholde de få vennen hun har så for hun litt ekstra når hun skal utenfor veggene hjemme!

Så godt å høre at det er flere som er skeptiske, og at du "Anonym" virkelig har satt deg inn i dette her, og har gode meninger / begrunnelser mht hvorfor du ikke vil bruke/gi Ritalin eller Concerta til ditt barn.

Ritalin er et AMFETAMIN-derivat, og bør ikke inntas av hverken barn eller voksne. Samme gjelder for Concerta.

Anbefaler følgende lesestoff: Ellen Kolsrud Finnøy og boken "Dødelig terapi".

Ellers kan jeg legge til at i 1940-årene drev amerikanske forskere med utprøving av amfetamin ifm barn som enten var født med hjerneskade eller hadde pådratt seg slike skader, forskerene mente da og og se at middelet roet ned utagerende oppførsel.

Videre, i 1960-årene, ble det foretatt omfattende forsøk på skolebarn i Baltimore, hvor målet for forsøkene var å skape mer ro i skolene, og ganske riktig, barn reagerer med søvning oppførsel, mindre uro og bråk, når de får amfetamin (!!!) Pratisk for skolene, som da trengte mindre bemanning.

Initiativtakerene til disse forsøkene på barn var legemiddelindustrien. De så her et formidabelt potensiale mht marked: maaange barn.

Tidligere hadde legemiddelindustrien "kun" solgt amfetaminet til forsvaret, men da til voksne kunder; soldatene, som da tok amfetamin for å holde seg våken (døgne uten problemer) noe som kan være meget praktisk i strid. Og det er her forskjellen ligger på en barnehjerne og en voksen hjerne, barn blir rolige/passive/sløve, voksne blir ikke trøtte, høye på livet og gjerne litt aggresive. Praktisk i krig..

Tenk hvilken skade amfetaminet kan gjøre for en barnehjerne under utvikling. Alle har vel dessverre hatt en samtale med en tung narkoman, som gjerne satte sin første sprøyte tidlig i tenårene, man merker hvor sløv personen fremtrer, selv på en ren dag...De fleste narkomane, har jo selv påført seg en hjerneskade pga sitt misbruk av bl.a. amfetamin, heroin, kokain, LSD (sjekk ut LSD på nett selv) osv.

Ritalin er firmanavnet for et kjemisk stoff som kalles metylfenidat. Det er nært beslektet med amfetamin, og virker på samme måte. Det kalles derfor et amfetaminderivat, altså et stoff som er kjemisk lik amfetamin, mens dexedrin er ren amfetamin.

I alle lexika kan dere lese at amfetamin kan føre til sinnsykdom. Ref Aschehougs og Gyldendal store norske leksikon, og skriv fra Nils A. Retterstøl, psykiatriker, her skriver han:

"Amfetamin benzedrin, B-fenylisopropylamin, fargeløs væske som koker ved 200-300 grader C. Amfetamin er lite løselig i vann, men løses i alkohol, eter og kloroform.

Amfetaminsulfatet er et hvit pulver som brukes i tablettform som legemiddel. Stoffet er i slekt med adrenalin og har meget sterkt irriterende (oppstivende) virkning på sentralnervesystemet. Det motvirker narkotiske forgiftninger, narkolepsi (sovesyke) og kan være gunstig ved enkelte sinnslidelser.

Imidlertid intreffer det lett tilvenning og forgiftning, og stoffet må derfor brukes med den ytterste varsomhet. Det er underlagt streng resepttvang. Det har vært og er til dels fremdeles misbrukt som oppstivingsmiddel, idet det kan fremkalle en følelse av våkenhet og opplagthet når sjel og kropp heller trenger hvile og søvn. STOFFET ER STERKT AVHENGIGHETSSKAPENDE - BRUK AV AMFETAMIN OVER TID KAN FØRE TIL SINNSYKDOM, ofte med vrangforestillinger, noia, som kan svinne, hvis stoffinntaket opphører.

Er dette virkelig noe du vil gi til ditt barn som "medisin" uten å ha prøvd ALT ALT ALT i din makt først. Sjekk synet, sjekk for mellomøre-betennelse, gi sunt koshold, tid til samtale, "harde" fysiske aktiviteter, så barnet ikke har fryktelig mye overskudd før kveldstid, ikke videospill, mer enn 1 time tv (passivitet til dagen), trives det i bhg/skole, har det venner, blir det mobbet, er det fare for misbruk, osv. Sjekk og prøv alt før du vurderer medisinering!!!

i 1987 kom den amerikanske psykiaterforeningen sammen til årsmøte, og ADHD-diagnosen ble stemt inn som en sykdom i oppslagsverkene, og det spredte seg utover i verden.

Videre kom de opp med et skjema med 10 punkter som skulle gjørde det enkelt for verdens leger å stille denne diagnosen på barn (barn som kanskje lærere, foreldre eller andre syntes er litt for aktive for sitt eget ego/beste):

For å bli definert som hyperaktiv, må man kunne svare ja på 7 av disse 10 spørsmålene (selv er jeg 2 barns mor, og jeg har ingen problemer med å svare ja på alle 10 til tider, i stor grad avhengig av min egen dagsform, barn er krevende, og kan være litt i overkant til tider, spess hvis man har hatt en natt eller 3 uten særlig søvn!!)

1, rastløs, overaktiv

2, lett å tirre

3, forstyrrer andre barn

4, fullfører ikke det han har begynt

5, konstant vimsete

6, uoppmerksom

7, krav må innfris øyeblikkelig, frustreres lett

8, gråter lett og ofte

9, humøret skifter lett og dramatisk

10, eksplosive tempramentsutbrudd, uforutsigbar oppførsel

Som man ser, kriterier som kan passe på alle barn, i gitte situasjoner.

I usa er foreldre gått til rettsak med legemiddelselskapet som produserer Ritalin, fordi de mener selskapet har unnlatt å opplyse om de skadelige senvirkningene som går ut over CNS, sentralnervesystemet. Her hjemme foretar nå SL, Statens legemiddelverk overvåkning av Ritalin, Concerta og Dexedrin, nettopp pga bivirkninger og senvirkninger. Forøvrig bivirkninger og senvirkninger som man ikke kan blir kvitt / frisk av.

Stoffer som Ritalin, amfetamin, kokain, hasj, LSD osv er ikke mindre skadelig i små doser, enn i store doser, og er ikke ute av kroppen, dagen etter det har vært inntatt/brukt. De lagrer seg bla i hjernens fettceller, og kan være en av forklaringene på at man i noen tilfeller trenger å bruke litt mindre over tid, for å få samme virkningen, ift når "alt er nytt for kroppen og hjernen".

På 1880 tallet var kokain det helt store, og skulle til alle overmål kurere morfinavhengigheten som var stor på den tiden. Vi kan vel i ettertid si at det ikke stemmer.

Professor Ivar Aursnes, som leder Institutt for farmakoterapi i Oslo er en av fagfolkene som er skeptisk til Ritalin ol.Via legemiddelkontrollen (SL/legemiddelverket) ønsket han å få ut data/svar på innrapporteringer fra brukere og erfaringene med disse SSRI-preparatene, men nei, det får han ikke. Man kan jo lure på hvorfor...

Sjekk også ut dr. Mary Ann Block sin bok "no more ADHD". Hovedtesen er at ingen har forsket på bruk av Ritalin på barn over en periode på mer enn 12 måneder. Alstå, hvis ditt barn da bruker dette i 2-3-4-5-12 år, vet du ingenting om senvirkningene, selv om forskning (basert på undersøkelser iløpet av 365 dager) ikke tilsier at "dette er farlig...."

Tall fra norsk medisinaldepot viser at bruken av ritalin er 4-dobblet i perioden 1986 til 1996. Fra 1996 til 2000 økte bruken med 125%.

Målet er visstnok at 10.000 norske barn "lider av ADHD" og derfor bør bruke ritalin. I sverige, et land med dobbelt så mange inbyggere som norge, er bruken av ritalin til barn det halve. En tankevekker...

Nok fakta

Har en venninne som er lege og arbeider i psykriatrien. Hun har 3 gutter, en født med muligens en bitte liten hjeneskade. Han har ingen diagnose, men ADHD passer bra.... Hans hjerne er hyperaktiv, mht impulsoverførnger, og etter å ha forsøkt ALT, fikk han i 12-års alderen via nøye overveininger fra utallinge fagfolk og sin egen mor legen, teste ut Ritalin. Dette har vist seg å hjelpe i meget små doser og i visse situasjoner, men han er da også ikke et "helt normalt aktivt barn" som moren sier.

Lykke til med barna deres, ikke gi dem stoff. Kutt ned på jobbing, ha tid til dem, vær utvilt og følg opp barna. Lag sunn mat, vær obs på sukker (alle typer karbiser, også de i frukt og grønnsaker), ikke la pc/tv/digitale spill og dupeditter være barnevakt, men ta barne med ut i frisk luft. Da tror jeg mange barn slipper unna ADHD diagnosen, som i mange tilfeller (ikke absolutt alle) er en enkel måte for voksne (foreldre, lærere, pedagoger) å få litt "fred og ro" i hverdagen, dog mange ganger på tross av en litt dårlig magefølelse og samvittighet (håper jeg!!!)

• 2 måneder senere...

for å si det slik, jeg skulle ØNSKE jeg ble medisinert da jeg var lita. Fordi den endrer jo adferden over tid med medisin, men som voksen uten denne viktige delen av behandlingen så sitter man igjen med en adferd fra helvette...tross rammer, struktur og alt det andre i barndommen.

Kast brannbomber alt du vil. Du kan godt få låne sønnen min også. Umedisinert, så kan du du bidra med riktig kosthold, atferdsterapi, fysisk aktivitet og motorisk trening. Og jeg er helt sikker på at du ville ønsket han concerta. Og fordi om han får concerta får han ikke automatsik boller og cola. Du generaliserer stygt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...