Gå til innhold

Hva er lovfestet ang. forsøk i det offentlige. 1 eller 3 forsøk?

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å la dette ligge nå, men fikk høre i dag at får man forsøk i det offentlige, så får man tre...uansett. Hvordan er dette egentlig? Vi hadde samtale hos Porsgrunn, da fikk vi vite at vi fikk ett forsøk. Det ble avbrutt pga null befruktning. Nå får vi altså ikke fler sjanser, ikke prøve andre medisiner eller andre måter. Er det kun ett forsøk som gjelder, ettersom legen sa det, altså en "muntlig" avtale? Eller har de faktisk gått mot loven. Jeg brukte jo også 25000 i medisiner, noe som ville bety at de andre forsøkene ville blitt gratis. Er det noen lovkyndige damer som kan hjelpe meg med dette? Det høres rart ut at man må betale 10 000 for ingenting:(

Setter enormt pris på hjelp:)

Fortsetter under...

Tror ikke dette er lovregulert. Man kan søke om og få innvilget prøverørsforsøk, og det offentlige (dvs. NAV) dekker utgifter over kr 15 000,- for i alt 3 forsøk, men det er det enkelte sykehus som for hvert enklet tilfelle/hver enkelt pasient avgjør om man får flere forsøk eller ikke. Sykehuset har mao. rett til å velge hvilke pasienter de vil tilby behandling og ikke (men et avslag skal jo være seriøst begrunnet).

Assistert befruktning er ikke en en rettighet etter loven. Det er som snøfilla sier opp til sykehuset å bestemme kriterier for pasientene og antallet forsøk.

Er selv på Rikshospitalet og har det de kaller for testforsøk nå. Dvs de vil vurdere etter forsøket om vi tilbys flere forsøk om vi ikke lykkes nå.

Annonse

Du skal få igjen det overskytende over 15000,- så det kan du jo ordne med det samme, egentlig.

Ellers er det som de sier de andre her, at det er opp til sykehuset og de synes det er vits i å behandle den enkelte. Men, hvis jeg var deg, så ville jeg faktisk ha tatt kontakt med Ullevål og Riksen. Selv om Porsgrunn ikke ønsker å behandle dere videre så er det en liten mulighet for at et annet sykehus ser annerledes på det. Jeg ville ha sjekket det ut i alle fall!

..men Aleris er også et godt alternativ.

Medisiner er ikke inkludert i prisen hos de private. Det blir nok noe medisiner på deg uansett, men ikke den samme protokollen som du har hatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...