Gå til innhold

Kan de som har erfaring med lystgass se hit ?? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer veldig på hvordan denne virker, og ikke minst på hva slags virkning den hadde for deg ?

Når i fødselfasen var den mest hjelsom? Og på hvilken måte?

Takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

den virket den første halvtimen, da hadde den masse effekt og jeg bare lo og lo... men så sluttet det vel egentlig å hjelpe, og jeg ble liksom avhengig av denne masken og klarte ikke puste uten... (trodde jeg) vil prøve uten denne gangen for det hjalp så lite, samtidig som jeg nektet å gi den fra meg... litt merkelig egentlig.. hehe

Skrevet

Jeg syns ikke det hjalp noe. Mannen min derimot, mente jeg sluttet skjelve og kaste på meg. Mulig det, men jeg hadde altså like vondt. Ble ør i hodet, følte meg på siden av meg selv og tror den gjorde at jeg har store problemer med å få sammenheng i det som skjedde under fødselen. Fikk den på ca 5 cm og frem til pressrier. Mannen min sier jeg brukte den under pressfasen og, men det husker jeg ikke. Brukte også under sying. Mange syns det funker kjempebra, så vanskelig å vite før man har prøvd. Virker som de fleste opplever å fortsette puste i maska uansett effekt. Sånn var det for meg, så jeg vil ikke ha det igjen.

Skrevet

Følte sjølv at det var "redningen" sist! Kom inn på sjukehus med pressrier og fekk prøve lystgass ganske raskt. Syntes ikkje det var noko smertelindring i heile tatt, men det fekk meg til å fokusere på noko anna på ein måte ;) Og så syntes eg det var ein fin lyddempar *flau* Hadde grua meg frykteleg til å ligge å hyle og bære meg i alles påhør, men syntes ikkje det var så ille når eg hadde den maska hehe Så alt i alt, den fekk meg til å slappe litt meir av. Følte meg vel nesten litt "skjenkt" innimellom, og eg må berre seie at eg syntes det var heilt greitt! Har sagt til jordmor at eg ikkje vil på Fødeloftet (skal føde på SUS) fordi eg ikkje vil ta sjansen på å ikkje få lystgass! Hadde veldig angst for fødselen sist, og har liksom tenkt heile tida no at "nei, det fikser eg-eg kan jo få lystgass"...

Skrevet

Synes ikke det hjalp i det hele tatt.....

Skrevet

Lystgass hjalp ikke meg. Fikk den i åpningsfasen (som tok timesvis hos meg), og jeg ble bare kortpustet og irritert av den. Det som funka for meg var epidural (ble satt ved 3-4 cm åpning).

Skrevet

Jeg synes ikke det hjalp noe! Jeg ble bare kvalm og uvel av den, og følte at den ikke ga meg noe effekt. Om jeg skal si noe positivt om lystgass, så må det være at jeg da fikk noe annet å holde i/fokusere på enn smertene.

Skrevet

Jeg har hatt veldig god effekt av lystgass. Hadde ikke noe annen form for smertelindring. Det er viktig at man tar på seg masken og begynner å puste i den straks man kjenner at rien kommer. Da virker lystgassen best da rien er på topp/vondest. Man klarer lettere å puste riktig. Jeg har vært helt avhengig i alle mine fødsler, helt fra jeg kom på fødestua og frem til pressriene:) Rusen er deilig og kortvarig, og man gir liksom litt søren- blir likeglad. Jeg kan anbefale den på det varmeste:))))

Ha en fin kveld:)

Skrevet

Jeg fikk den fra 6-7 cm, ingen effekt, men brukte den en stund likevel. Ble nok litt fjern av den, husker at jeg plutselig kom på at den ikke hjalp og hadde lyst til å hive den avgårde, he he.

Skrevet

Ingen effekt her, bortsett fra at den hjalp meg med å konsentrere meg om å puste (selv om jeg hadde rimelig kontroll). Føler jm prakket den på meg.

Skrevet

Var eneste smertestillende jeg fikk ved forrige fødsel. Brukte det siste knappe timen før jeg begynte å presse. For meg var det himmelen, hadde en rask og intens fødsel uten pauser mellom riene. Lystgassen fikk meg til å bli "full" (susete i hodet) og mer likegyldig, og tok de verste toppene. Jeg er kjempeglad for at jeg fikk bruke det, og håper jeg klarer meg med bare lystgass denne gangen også :) Fordelen er jo at man er helt klar igjen ganske raskt etter man slutter å inhalere :)

Skrevet

Jeg hadde god hjelp av lystgass ved forrige fødsel helt til 8 cm åpning. Viktig å puste dypt og rolig i maska, så du ikke blir uvel....

Skrevet

Jeg syns ikke den hjalp for smertene, men det var lettere å puste da. Det som var min reddning var epidural <3 <3 Ikke i tvil hva jeg vil ha neste gang :-) Men husk at det er jo så forsjellig fra individ til individ for hva som er bra, og selvom en planlegger fødselen er det stor sjanse for at det ikke blir slik en hadde planlagt. Det opplevde jeg, en må bare prøve seg frem når det står på og finne ut hva en vil gjøre.:-)

Skrevet

Jeg hadde god effekt av den med eldste :) Mulig placebo, men jeg "gledet" meg til den hjelpen denne gangen også, men nei da... Denne gangen ble det helt naturlig, da juleprinsessa nesten dukket opp i heisen på sykehuset... :S

Skrevet

Jeg hadde god effekt og vil nok be om dette denne gangen også:) virket ikke med en gang, men de skrudde opp styrken etter litt og DA var det supert:)

anbefales

Skrevet

Jeg ble bare sløv og ukonsentrert. Ikke noe for meg - det er en fordel å være litt klar i toppen for å samarbeide :-) Ble tatt ifra meg og da ble det fremgang. Ble ikke lystgass andre gangen.

Skrevet

For meg var ikke lystgassen hjelpsom i det hele tatt :-(

Jeg var da i pressriene, men jordmora trodde ikke jeg var så langt i gang. Jeg endte opp med styrtfødsel som førstegangsfødende, 1t og 10 minutt fra første ri til han var ute.

Så jeg fikk prøve lystgassen da, men alt for sent. Etter noen sug i den innså jeg selv at den ikke funka på meg. Da stod den på maks. Jeg ville ikke ha noen form for smertelindring annet enn lystgassen, men når den ikke funka var det bare å "bite i det sure eplet" hehe :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...