Gå til innhold

Til alle dere som har blitt gravide etter LAP OPRASJON!!!!!! svar meg plzz....

Anbefalte innlegg

hei,

alle sammen jeg lurer på en del ting!

Vi som har pocs eller endometriose eller begge deler som har blitt gravide etter en lap oprasjon.

1. må vi gjennomføre dette for hver eneste gang vi ønsker å få barn.

2. er det noen der ute som har blitt bedre etter første graviditet?

3. hvordan er vekt problemene etter fødsel for dere?

4. evt noen råd til kost ?

Tusen hjertelig takk for svara setter STOR pris på det!!!!!

ps! førstegangs fødende har termin 12.12.10 gleder meg ....... 18 dager til termin hippppiiii........

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei - jeg hadde LAP i oktober 2006, og ble gravid november 2006 (!). De gjorde riktignok ikke noe med meg fordi cystene lå (ligger?) for nære urinrøret så de trolig ville ødelagt urinrøret mitt hvis de hadde forsøkt å brenne dem bort. Etter operasjonen fikk jeg beskjed om at vi ble satt på venteliste for prøverør, men at jeg kunne få barn på den vanlige måten selv om sjansene var mindre.

Svangerskapet gikk veldig fint, og da jeg fikk tilbake mensen etter 9 måneder (etter fødsel) var den vel som før. Den eneste endringen jeg har lagt merke til ift smerter under mens, er hvis jeg klarer å holde meg helt unna sukker/sukkerholdige produkter mens jeg har mensen (og helst litt før også) - da er jeg merkbart bedre. Syns jeg. (gjelder også dagene rundt EL)

Vekten etter fødsel gikk veldig raskt tilbake til slik den var før svangerskapet (med unntak av et par kilo som satt litt hardere..)

Ellers må jeg bare legge til at da jeg ble gravid for andre gang (er i 20. uke nå), gikk det veeeeldig mye raskere enn første gang! Helt uventa selvsagt, men også veldig hyggelig. Jeg har ikke gjennomført noen ny LAP, og ser ikke for meg at jeg kommer til å gjøre det heller, med mindre jeg skulle få mye mer plager senere.

Lykke til med den lille! :)

• 2 uker senere...

Jeg ble operert for endo 2 ganger iløpet av 7mndr, og ble gravid ca 2mndr etter siste operasjon. Etter første operasjon fikk jeg beskjed om å ikke ha mensen mer enn 4 ganger i året, dette skulle reguleres med p-piller. Har ikke opplevd makan til smerter, så p-pillebruken var jeg SVÆRT nøye med. Etter omgangssjuke (pillen mistet virkning) ble jeg gravid for første gang til tross for at jeg hadde vært så nøye. Men det var en veldig hyggelig overraskelse :) En har jo mindre sjans for å bli gravid når en har endo, i tillegg større sjans for spontanabort.

Jeg var veldig redd for dette, men da jeg spurte på første UL kunne de fortelle at en graviditet kan være med å ta knekken på endo. Ikke helt såklart, men i hvertfall gjøre den mildere. Dette stemmer i allefall med meg :) Har hatt lite plager siden (begynte på vanlige p-piller 6mndr etter fødsel for å kontrollere mens på samme vis som før).

Det skal vel ikke være nødvendig vil jeg tro å gjennomføre lap for hver gang en vil ha barn, men det kommer vel sikkert også an på hvor sterk grad av endo man har.

Jeg raste selv ned i samme vekt som før graviditet ganske kjapt og kosten min er helt lik andres :)

Du har vel født nå, gratulerer med baby, håper alt står bra til og nyt tiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...