Gå til innhold

Hva går glukosebelastning ut på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

En glukosebelastningstest utføres på følgende måte. Du må møte fastende hos lege/jordmor,dvs ingen inntak av mat/drikke etter midnatt dagen i forveien. Når du kommer til lege/jordmor blir det tatt en blodprøve av deg i fastende tilstand.På denne blodprøven skal blodsukkeret ditt ligge mellom 4-6. Etter at du har tatt denne blodprøven skal du drikke 5 dl sukkerholdig veske på 5 min. Der etter skal du holde deg i ro, ikke gå på toalettet, ikke spise eller drikke de neste 2 t. Etter 2 t blir det tatt en ny blodprøve, blodsukker verdien på denne prøven skal ikke overstige 9 mol. Ligger blodsukker verdiene dine opp mot 9 mol, vil du få diagnosen svangerskaps diab. Du vil da få tett oppfølging både av diab.sykep,kostholdsveiledning og diab.leg. I tillegg til dette vil du også få oppfølging fra fødepol ved sykehus.

Der er en veldig søt sak. Sprø jordmor om hun kan blande ut sukkerdrikken dagen før og sette den i kjøleskapet. Lettere å få den ned hvis den ikke er grøtet, og når den er kald:) Spør også etter sitrondråper, det kan også hjelpe:)

Ja jordmoren sa det til meg, men jeg ville bare vite hva det går ut på i tilfelle jeg må ta glukosebelasting..

Har hatt svangerskapsforgiftning i forige svangerskap, så er naturlig å bli litt bekymret da. Men tar ingen sorger på forskudd:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...