Gå til innhold

Hva hadde dere gjort her? Vi bor i enderekkehus og folk går rundt hos oss for å komme til butikken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

De går opp trappa til inngangspartiet vårt, følger plattingen rundt huset, opp en ny trapp og så ned en skråning for å komme til butikken. Skråninga er ikke vår eiendom, så der kan de gå så mye de vil. Men er ikke dette i overkant frekt?

Nå satt jeg i sofaen og hørte noen gikk i snøen bak huset og plutselig kommer ei dame gående foran stuevinduet. Vi snakker under 1 meter fra stuevinduet. Hun så meg ikke, gikk bare forbi, ned trappa og ut på veien. Hun kom da fra butikken..

Vi er forholdsvis nye i nabolaget her, så mye mulig de tidligere eierne har sagt at det er greit at folk går der,men jeg syns ikke det. For det andre ser de jo rett inn her, kan da ikke ha persiennene nede hele tiden.

Hva hadde dere gjort??

Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med leder i styret og bedt han si fra at det ikke er greit.

Skrevet

jeg ville satt opp en port i trappa hvis det er mulig. Antagelig får det hvertfall de voksne til å skjønne at de ikke bør gå der.

Skrevet

Jeg ville tette igjen alle hull, gjerde, hekk, port osv..

Skrevet

Jeg ville nevnt det for naboene når jeg traff på dem (på en fin måte, selvfølgelig) og så tettet igjen alle hull jeg kunne så fort som mulig.

Skrevet

Dere som anbefaler gjerde og/eller port/hekk.

Det er som regel ikke lov å sette opp slik i ett borettslag.

Igjen: Ta det opp med styrer.

Skrevet

Her er det i allefall lov, men det lønner seg jo å forklare seg for styret/styrer først, slik at du ikke risikerer å måtte fjerne greiene i etterkant.

Skrevet

Kan du ikke sette opp en "igjen gjennomgang" skilt da?

Hjelper vel ikke det heller siden de er vant med å gå der, men kanskje verdt et forsøk om du ikke får satt opp gjerde/hekk...

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor alle går ut fra at det er et borettslag? Det er jo ingen "lov" som sier at fordi det er et rekkehus, så er det et borettslag. De fleste rekkehus jeg vet om er ikke i borettslag og man kan gjøre hva man vil med hage og hus. I prinsippet kan man tom male huset knallgrønt selvom naboenes del er rødt hvis man vil (jeg har fortsatt ikke hørt om noen som har gjort det, men...). Og i de rekkehusene jeg vet om som er i borettslag, er det ingen som sier noe på om man setter opp en hekk, et gjerde eller en port, man kan fortsatt gjøre hva man vil med sin egen hage.

Skrevet

Vi bor i rekkehus, i borettslag. Og vi kan gjøre som vi vil med hekker og gjerder 4 meter ut fra husveggen på hver side. Så lenge hekkene ikke er så høye at de tar sollys etc da. Da må man snakke med naboen.

Hadde det vært her, hadde jeg nok satt opp et lite gjerde. Det holder med å lage noe midlertidig, for det viktigste er jo å endre en uvane hos folk.

Skrevet

Vi kan sette opp gjerde. Er selveier, og hva vi gjør på vår platting har styret ingenting med. Har vurdert gjerde på toppen av trappa pga sønnen vår ikke skal stikke av, og nå har vi jo enda en grunn til å gjøre det.

Naboen her sitter i styret, så kan høre med hun om folk alltid har fått lov til å vandre over her. Gammel vane, vond å vende...

Men det er skikkelig snarvei å gå her, så skjønner jo at folk fristes, men likevel hadde aldri jeg vandra på folks eiendom sånn..

Det høres kanskje ut som det går skytteltrafikk her og det gjør det ikke, men det er såpass at det irriterer meg!!

Skrevet

Sett opp et gjerde og et skilt; se opp for eitrende sinna kjøter!

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, og det regner jeg med at naboene også gjør når du ber dem om å ikke bruke snarveien gjennom hagen deres.

Skrevet

Artig innlegg :/ Vi har kjøpt hus med samme problem. Vi gjerder inn, setter opp lapper og har tatt det opp med skolene (da det er ungene som stort sett går igjennom hagen). Dernest kommer hundene til å gå endel løs tenker jeg til folk gidder å gå de ca 20 meter ekstra som er rundt.... Kjenner jeg blir litt irritert over den manglende respekten! Folk vet jo det er solgt og har nye eiere

Gjest amandine
Skrevet

Berberis er løsning;) Gode gamle stikkebusker planter du når våren kommer. De er pene å se på, stikker noe helt innforj... og vokser fort. Klipper du dem i fasong som hekk blir de tette og effektive..

Skrevet

Mora mi hadde samme problemet. Hun skiltet ikke og satt heller ingen lås på porten, men sa bare ifra til de som gikk over at hennes eiendom fikk de ikke gå på og protesterte de ble hun bare mer bestemt og sint. Var ikke mange gangene hun trengte å si fra før folk ga seg.

Skrevet

Det er forøvrig ikke borettslag her, er grendelag, men det er jo samme ulla stort sett... Uansett så gir folk seg sikkert hvis jeg sier ifra, veit bare ikke åssen jeg skal si det. Samboer irriterer seg enda mer. Han truer med piggtråd i mørket, stikkebusker, svær kjøter osv..hehe..

Port er løsningen, men det får utsettes til våren. Men det overrasker meg mest at folk faktisk er så frekke. Det er jo voksne folk det er snakk om, enda ikke sett en eneste unge gjøre det, og skolen ligger bak her den også ved siden av butikken.

Takk for innspill:)

Skrevet

Vi bor også i enderekkehus, og i enden m garasjerekka. Er et stykke for de som bor i samme rekke som oss å gå rundt og til garsjene. Hos oss er d satt opp gjerde av tidligere eiere pga gjennomtrakk. Vi har park.plass på egen tomt, og den bilen som står der er er ny (2009), og folk går bak gjerdet, og så inn på tomta for å gå forbi bilen. Vi ska t våren igjen forlenge gjerdet pga at vi har lyst å plante der folk går.. Sett opp et gjerde dere.

Skrevet

Er ikke alle plasser det er lov å stenge helt igjen,fordi det skal være mulig å komme fram til de andre leilighetene.Slik er det bla hos mine foreldre,men de har løst det ved å sitte en stor potte med en busk oppi,da har de stengt for vanlig ferdsel,og innsyn fra naboen:)De kunne også ha laget en port,for da er det fremdeles mulig å komme igjenom,så en port el burde være mulig også for HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...