Gå til innhold

Ang å gå i fra barn i badekar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var dine barn da du kunne la dem sitte litt alene i badekaret?

Jenta mi er 18 mnd. Hun står, går og sitter helt stødig. Jeg sitter alltid inne på badet når hun bader. Men soverommet hennes ligger vegg i vegg. Så av og til spurter jeg inn dit for å hente en pysj, sokker eller lignende. Jeg er sikkert borte i 20 sekunder liksom.

Svigermor var på besøk i går kveld. han satt i stuen og såg at jeg forlot baderommet i 20 sek. Jeg ble jo hudfletta! Hun ble så sint på meg..

Jeg mener hun overreagerer. Hva mener du?

Skrevet

jeg mener du kan gå fra badet litt uten å være redd.

mann må selvfølgelig passe på ungen.

vi fikk badekar da ungen vår var 16 måneder.. vi var inne der med han de første månedene. så begynte vi å gå ut små turer. vi lot døra stå open slik at vi kunne høre om ungen datt i vannet eller at ungen skader seg..

så lenge du selv hører ungen din så ser jeg ikke helt prob,,..

20 sek er ingenting.. man hører jo om det skjer noe... syns ikke det er grunn for svigermoren din å reagere veldig på det.

Skrevet

Man skal ALDRI forlate barn i badekar. Enkelt å greit:p Jeg mener ikke å hudflette deg for selvfølgelig kan det gå bra, men tenk om hun faller under i de 20 sekundene, jeg ville ikke tatt den risken. Ha sokker, og pysj osv klar før du bader henne

Skrevet

20 sekunder er ikke lang tid, men lang nok tid til at noe alvorlig kan skje. Så sant det ikke er gjentatte 20sekunder etterhverandre, syns jeg ikke det gjør noe. Men så kommer det jo an på hvor mye vann du har da, og hva hun gjør når hun bader. Sitter hun rolig, eller reiser hun seg, krabber el.?

Ser du henne fra rommet?

Jeg syns virkelig svigermor overreagerer sånn som du forteller det.

Hun kunne helt klart ha tatt det opp på en annen måte, som å si at hun er bekymret når jenta sitter alene, at hun er redd noe skal skje. Men å hudflette deg og bli sint syns jeg var unødvendig.

Skrevet

huff da.. Min er 13 mnd og jeg kan godt forlate badet for å finne pysj mens han sitter å bader. Jeg har døra oppe og kan smugkikke på han fra gangen. Aldri mer enn 20 sek hos meg heller. Tror kansje svigermor reagerer. Husk at du kjenner ditt barn best! Minn heller svigermor på om hvordan den generasjonen røyket i bilene og kunne ikke lufte ut med fare for ørebetendelse!

Skrevet

Hm, tja, jeg mener det kommer an på ungen, hvor soverommet ligger ift badet og hvor lenge man er borte.

Hos oss kan vi se inn på badet fra rommet/gangen/kjøkkenet, og det ligger tett. Og jeg har ei jente som bråker og plasker mye når hun bader. Så det har hendt at jeg har flydd inn på rommet hennes et øyeblikk for å hente et klesplagg, men da er det med vidåpne dører og et halvt øye inn på badet så jeg ser og hører hva som skjer.

Hadde det vært langt unna eller ikke mulig å se/høre, hadde jeg ikke turt det, for å være ærlig. Kunne aldri tilgitt meg selv om noe skjedde.

Skrevet

Jeg går ikke fra min på 3 år og 3 mnd når han bader.

Har jeg ikke tid til å sitte der, dropper jeg badet.

Tar med alt inn på badet før jeg begynner. nattdrakt, sokker, laptop, kaffe etc :) Er kosestund for oss det. Og antar det er det for deg også. Tror ikke det e rnoe KRISE om man har glemt noe å løpe ut en tur da... Og synes uansett dette er urimelig av svigermoren din, og ikke hennes sak.......

Skrevet

Herrefred så usaklig 13:35. På den tiden visste man ikke at det var skadelig for barna med røyk, mens man derimot VET at det er risikabelt å forlate et barn i badekaret. Mulig svigermor overreagerte litt, men hun ble nok bare bekymret. En liten tass på 16 mnd er jo fremdeles ganske liten, så det er risikabelt å gå fra og til mens han bader. Det skal jo ikke så lang tid til før barnet har rukket å svelge ganske mye vann. Det er som regel glatt i badekaret, spes om man har olje eller såpe oppi.

Å gå ut for å hente en pysj i naborommet er jo greit, men man bør gjøre ting klart på forhånd, så man slipper å springe inn og ut flere ganger i løp av badingen..

Skrevet

Jeg går ikke i fra verken 4-,3-, eller 1 1/2-åringen min. Med de to eldste kan jeg stå med en fot på gangen for å gi beskjeder, men jeg klarer ikke å gå i fra. Jeg regner med at jeg kommer til å sitte med mine til de når omtrent skolealder, og har litt mer forståelse og respekt for vann og kanskje kan svømming (ja, jeg vet det ikke hjelper hvis man faller)...

Skrevet

Vå går fra vår treåring, men sjekker med jevne mellomrom og sjekker alltid om vi ikke hører henne.

Skrevet

Jeg tør heller aldri gå fra badet når vesla bader. Plutselig kan hun skli eller glippe taket, så det tar jeg ikke sjansen på.

Og hvis jeg har glemt å finne frem sokker, pysj eller lignende, så gjør jeg det heller når hun er tatt opp og tørket. Rett og slett fordi jeg ikke vil ta unødige sjanser.

Skrevet

Vi har stue oppe og bad nede. Når gutten vår på 4,5 år bader er jeg enten på badet eller f.eks bretter tøy i gangen så jeg ser eller hører han.

Skrevet

Jeg går kun for å hente et håndkle i rommet ved siden av, og min gutt er 8!

Ja, det er hysterisk.

Men som liten opplevde jeg at søstra til vennina mi druknet i badekaret som 3-åring. Moren hennes skulle "bare" hente et håndkle, og da hun kom tilbake så lå barnet under vann. Og de klarte ikke å redde henne.

Jeg var ikke gammel da det skjedde, men husker det som det var i går.

Så når det gjelder barn i badekar så er jeg overhysterisk etter det som skjedde. Venner av meg ler av meg når jeg sier at jeg enda ikke går fra gutten min i badekaret, men jeg har det faktisk ikke så travelt at jeg ikke kan sitte der å prate med han mens han bader.

Så fort han er ferdig med å bade så ordner han seg selv, men så lenge han sitter i badekaret så følger jeg med.

Ville ALDRI gått fra et barn på 18 mnd, ikke engang i få sekunder.

Skrevet

Jeg gjør det, soverommet er like ved siden av. Mini er to år, og jeg er maks borte er par sekunder, ikke så lenge som 20 sekunder heller!

Skrevet

Venninna mi snudde seg fra sønnen sin på 2,5år i kanskje 30sekunder, for å se på et eldre barn. Hun fant gutten livløs i vannet og han måtte ha hjertekompresjoner for å komme til live igjen. Ting går FORT!

Skrevet

Med tanke på at små barn kan drukne i en sølepytt, så syns jeg det er mange som tar unødvendige risker. Hvis barna mine bader sørger jeg for å finne ting å gjøre på badet, sånn at jeg er der de er. Det spiller ingen rolle om de står. går, sitter stødig o.l, plutselig reiser de seg for å ta tak i noe o.l, og kan falle og slå hodet og drukne. Tar ikke mange sekundene. Og hvorfor tar dere ikke med pysj o.l inn på badet FØR dere bader? Og har dere glemt noe, hent det når barnet er ferdig å bade. Jeg prøver ikke å glorifisere meg selv her, men dette er kun min mening.

Da jeg var liten fortalte mamma om ei jente på 3-4år som badet og skulle bare strekke seg etter noe. Hun falt og slo hodet i krana, datt under og druknet. Dette har satt en støkk i meg for alltid, for det er nemlig så fort gjort. Jeg ville aldri tatt sjansen, men dere om det.. For å svare deg på spørsmålet ditt, så har du kanskje skjønt at jeg holder med svigermor her. ;)

Skrevet

Hei alle sammen og takk for kloke svar!

Hos oss er det også slik at hun babler, plasker og lager lyd hele tiden. Så vi hører henne. Jeg kan ikke se henne fra rommet hennes. Men Jeg hadde garantert hørt det om hun sklei og datt under vannet. Hun sitter alltid når hun bader, og er som sagt veldig stødig. Vi har heller ikke mye vann oppi. Rett over navelen hennes. Og dette er jo ikke en vane. Det er noe jeg gjør en skjelden gang av og til. Bading er kosestund for oss også :) Vi plasker, leker og synger.

jeg ble vel bare litt sår når svigermor kjefta sånn på meg. Godt å høre at jeg ikke nødvendigvis er en dårlig mor :)

HI

Skrevet

Jeg går ALDRI fra min 4-åring i badekaret!

Skrevet

20 sek er ikke noe problem, skulle hun dette under i det du går ut, så tar hun ikke skade av det.

et triks er å prate med henne slik at hun svarer mens du er ute av rommet.

Skrevet

Så lenge 20 sekunder aldri er mer enn faktisk 20 sekunder, så tror ikek jeg heller det er så farlig. Men jeg ville nok satt i gang en sang, eller en samtale som hun over her sier, for å være sikker. Kanskje også instruert barnet i å ikke stå opp, men sitte stille til mamma kommer tilbake. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...