Gå til innhold

Reise fra samboeren i uke 34?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper noen gidder svare meg på hva di hadde gjort i min situasjon..

Faren min har 50 årsdag og vil betale meg nedover til feiringen. 3-4 timer unna med fly til faren min.

Men kjæresten min som selvfølgelig er far til barnet er redd for at fødselen skal starte tidlig og at han ikke får vært med på den.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil nå tro at det mest realistiske er at fødselen ikke skjer di 3 dagene jeg er borte. Men er også viktig for meg at han er hos meg under fødselen om det skulle skje. Han har ikke mulighet desverre til å være med å reise. Jeg vil egentlig satse på begge deler tror jeg.. Men en av disse blir skuffa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du fly så sent i svangerskapet?

Skrevet

Men er du sikker på at flyselskapet lar deg fly såpass seint i svangerskapet? -Selvom jeg tenker at det er selvfølgelig ikke så veldig stor sjanse for å føde så tidlig...

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Hvis jeg kan få være litt rett fram?

Det var en tråd tidligere her om hvorvidt mannen skulle få reise bort såpass nære fødselen (det var vel snakk om 4 uker før da, det er jo ikke fullt så nærme for deg), og der var det mye sterke meninger om at mannen burde ta hensyn og bli hjemme.

Jeg føler kanskej det blir litt det samme her. Du har et ansvar overfor både mannen og barnet nå som du er gravid, spesielt såpass nærme termin hvor ting faktisk kan begynne å skje, at hvis det var meg det gjaldt ville jeg holdt meg hjemme.

Jeg tenker også at flyselskapet kanskje vil være skeptiske til å la deg fly, pluss at det kan være tungt for deg å sitte på fly i 3-4 timer i strekk. Det høres ut som en ganske tunge 3 dager når du nesten er høygravid, med totalt 7-8 timers fly og en lang kveld med fest og feiring.

Men til syvende og sist er dette ditt valg, og du må gjøre det som du føler er rett. Håper bare du og mannen blir enige om hva som er best for deg, han og den lille. Det er tross alt dere som skal bli familie snart, og det er viktig at dere ikke blir splittet over noe sånt :)

Skrevet

Jeg hadde dratt ned. Enkelt og greit^^ Og får du fly og det er dette du har lyst til så syns jeg du skal gjøre. Er enda 6 uker til termin og det er en god stund.

Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på fars 50-årsdag, og en fylletur med gutta....

Men det er MIN mening.... Det virker jo her som om samboer også er velkommen til å være med. Hun andre var vel neppe velkommen på den andre turen det var snakk om....

(Uten at det nødvendigvis er riktig avgjørelse å dra...)

Skrevet

Hadde også reist. Lenge til termin, og ikke særlig sannsynlig at fødselen starter de neste dagene. Kos deg!

Skrevet

Ta med mannen? Det er 6uker igjen til termin, så relativt liten sjanse for at noe skjer.

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Ja, det er forskjell magica, absolutt :) Jeg tenker likevel at jeg ville satt barn og samboer før en 50-års dag når det innebærer såpass lange avstander. Men så er jeg førstegangs, og kanskje litt mer "hysterisk" enn de som vet hva de går til ;)

Dette er MIN mening da :) HI må gjøre som hun føler for!

Skrevet

Jeg hadde reist :) Sannsynligheten for at fødselen skjer 6 uker før termin, akkurat de tre dagene du er borte, er jo liten!

Som Magica sier, så er det stor forskjell på 50års dag og fyllatur..

Det er vel de siste 4 ukene man ikke skal fly ? Eller ?

Tror dette kommer til å gå helt fint, jeg :)

Skrevet

Du får nok neppe fly noen plasser. Men jeg ser ingen grunn til at du ikke kan dra i bursdagen se bort fra det. Samtidig kan det jo være veldig kjekt å tenke over det, her gikk jeg inn i fødsel 3 uker før termin og styrtfødsel. Altså brukte jeg under to timer fra første ri til han var ute. 1 time og 10 minutt helt nøyaktig... hadde kjæresten min bare vært på jobb på det tidspunktet hadde han aldri rukket å komme hjem. Så det er jo noe å ha i baktankene at slike ting kan skje også hos deg. Den er neppe så gøy! :)

Skrevet

Frå Norwegian si side sidan mange kommenterer at du sikkert ikkje får fly:

Dersom du venter barn, kan du normalt fly med Norwegian inntil 4 uker før forventet nedkomst, uten å fremvise legeattest.

Fra 2 til 4 uker før termin

På reiser under 4 timer kan gravide fly med Norwegian inntil 2 uker før forventet nedkomst.

Det må fremvises legeattest som bekrefter fremdriften i svangerskapet, samt at legen erklærer den gravide som frisk nok til å kunne foreta flyreisen.

Innenfor 2 uker før forventet nedkomst aksepteres ikke gravide passasjerer.

Skrevet

Det er jo i teorien ingen fare for fødsel i uke 34. Man veit jo aldri, men det er jo laaaangt ifra normalt. Og det skal heller ikke være noe problem å fly, det er under fire uker før termin at flyselskapene ikke er helt begeistra. Så lenge du er i fin form, ser jeg ikke noen grunn til at du ikke kan ta turen. Men det må jo bli en helhetsvurdering du må ta rundt din egen form :)

Skrevet

Dersom flyselkapet tillater det ser jeg ikke problemet. Du kan jo i teorien ha 8 uker igjen til du føder ;)

Skrevet

Skjønner ikke problemet..??..

Er du i form og har lyst, så reis!! Ingen grunn til ikke å gjøre det iallefall...

Utrolig hvor mange som tror man ikke har lov til å fly... Kanskje dere burde sjekke litt fakta før dere sier slikt.

Flyselskapene har regler for gravide på sine nettsider!

SAS og Norwegian lar gravide fly inntil uke 38. (Ta med terminbevis/helseerklæring, legen din fikser det. Det kan være greit uansett, da folk har høyst forskjellig str på magene sine...)

God tur !!

Skrevet

Reis og kos deg=) Det anbefales å holde seg unna laaaange flyturer når det nermer seg termin, det sier seg jo litt selv., ingen vil vel ha fødsel i et fly =P Du kan helt sikkert fly frem og tilbake uten at det skjer noe! Jeg kjenner mange som reiser til syden med magen sin=)

Skrevet

Jeg skal reise fra samboeren min til jul, da vi skal feire med hver vår familie i hver vår by. Det er 4-5 timer med bil unna, så selve avstanden er jo ikke så lang, og han kan evt kaste seg på et fly, noe som sikkert vil ta iallefall 3 timer det og pga avstand til flyplass. Men jeg kommer til å være bortreist fra ham i hele min uke 36. Og det er jo senere enn deg.

Jeg vurderte også om jeg skal være så lenge borte fra ham, men vi kom fram til at det er lite sannsynlig at hele fødselen vil være overstått på så kort tid om noe skulle starte. Skal ringe med en gang om det skjer noe som helst så kan han kjøre avgårde. Jeg tenker også at sjansen for at jeg til syvende og sist føder på overtid er mye større enn at jeg skulle føde såpass lenge før tiden. Krysser fingre og tær for det :-)

Skrevet

Hei alle sammen og takk for masse bra svar!

Ble vanskeligere enn jeg hadde trodd faktisk. Litt små diskusjoner og vanskelig å velge. Noen blir jo litt skuffa uansett. Skal være glad jeg har kjærest og familie som bryr seg så mye da og vil se meg hehe;)

Selv synes jeg vel at sjangsen er liten og kunne nok tenke meg å ta sjangsen. Men har praten mer med samboeren og han er så imot og redd for tidlig fødsel at jeg har vel funnet ut at denne gangen skal han få det som han vil. Orker ikke dra når han er så redd for det.

Faren min forstår heldigvis det godt også. Og vi har pratet om at han skal komme opp hit når barnebarnet blir født.. så er jo ikke så lenge til...

Får sende han er fin bursdagsgave;)

Leste også innlegget med mannen som ville på guttetur og synes ikke det er helt det samme med guttetur og 50års feiring.

Flyreisetiden er på 2 timer forresten. Skrev 3-4 timer men da tenkte jeg på hele turen siden jeg må ha to fly. Og det er rett det jeg ser noen har skrevet her at jeg kan fly i uke 34. Hadde tenkt å reise med sas og der kan man reise frem til en måned før uten legeerklæring.

Takk for alle svar. Godt å høre hva dere andre synes, det hjalp. Er førstegangsfødene så er veldig ekstra forsiktig og ikke vært igjenom dette før!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...