Gå til innhold

Permisjon ved for tidlig fødsel

-Lykkelig-med junispirer

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som vet hvordan reglene er ift permisjonen hvis tvillingene kommer alt for tidlig? Tenker da 6 uker eller enda tidligere ift terminen. Starter den uansett hvis de kommer for tidlig, eller blir man sykemeldt perioden de ligger på sykehuset?

Har så smått begynt å planlegge litt.

Fortsetter under...

Hei!

Permisjonen starter når barna blir født. Dersom de blir født veldig tidlig og blir liggende på sykehuset en stund kan du snakke med legen din om sykmelding. Da slipper du å bruke av permisjonen din den tiden. Dette er den info jeg har fått av min jordmor, men har ingen erfaring. Venter tvillinger 3.feb og er veldig spent på hvor lenge de har tenkt til å holde seg i magen. Leser jo så mye om at tvillinger kommer så tidlig..

Jeg har en to åring som ble født for tidlig. Han lå på sykehus i 3 uker, min permisjon startet den dagen han kom hjem. PÅ sykehuset fikk jeg info om at siden jeg var sykmeldt til planlagt permisjon start trengte jeg ikke gjøre noe. Men det var feil. Jeg tok kontakt med nav da jeg la merke til at arb.giver regnet permisjonen min fra den dagen jeg fødte. Hos nav ble jeg da bedt om å fylle ut noen skjemaer (de var greie og sendte disse til meg), også måtte jeg legge ved dokumentasjon fra sykehuset som bekreftet prematur fødsel. Dermed gjorde nav om slik at jeg fikk "pleie penger" (samme sats som permisjon penger) mens lille prinsen lå på sykehus, og nav endret startdato på permisjonen til den dagen lille prinsen kom hjem fra sykehus.

Så mitt råd er, havner du i den situasjonene at tvillingene blir født før permisjonstart, ta kontakt med nav. Jeg ordnet da alt ca. 1 mnd. etter fødsel, og det gikk greit. Saksbehandleren jeg da hadde forsto jo at jeg ikke hadde prioritert alt dette mens vi var på sykehuset. Jeg håper å slippe alt dette denne gangen, men riskoen er jo relativt tilstedeværende...og skjer det igjen, ringer jeg til nav igjen...

Bare et lite apropos for å roe nervene litt, jeg leser fødselsannonser i lokal avisa hver dag. Og det siste halve året har det blirr født mange tvillinger på lokal sykehuset, der tar de ikke premature fødsler hvis de kan unngå det. Så det roer nervene mine litt å se så mange tvillinger bli født store og friske også :)

Takk for svar:)

Vet dere hva som skjer med de tre ukene mor vanligvis har før fødsel? Mister man dem på samme måte som hvis man føder før termin når man går med en (tenker da de som føder 1-3 uker før termin, ikke prematurt), slik at man får 56-3=53 uker dersom man skal ha 80% (tar da ikke med de 7 ekstra ukene vi får)? (soory, dette ble rotete).

Ja, det gjør man. De forsvinner på samme måte som ved enling. Men vær oppmerksom på en ting. Det er et rundskriv som sier at dersom man er sykmeldt når man føder og på det tidspunkt ikke har søkt om foreldrepenger og angitt start på permisjon, så regnes start på permisjon automatisk tre uker tilbake fra fødselsdato (også der dette er før termin). Er man sykmeldt og har søkt om foreldrepenger og angitt start på permisjon er man sykmeldt til den dagen man føder og deretter løper foreldrepenger som ellers fra fødsel.

For de fleste er ikke dette noe problem vil jeg tro og løser seg på et vis, men for oss har det vist seg å være kjempeviktig å søke i forkant. Jeg har bare såvidt opparbeidet rett til foreldrepenger i denne runden. Dersom jeg ikke hadde søkt i forkant og de hadde regnet tre uker bakover fra fødsel hadde jeg ikke klart å være i jobb siste 6 av 10 måneder, med mindre jeg gikk lenger enn til uke 39 og det er jo ikke så sannsynlig.

Veldig sært, men for dem det gjelder, husk å søke. Begrunnelsen skjønte jeg ikke så mye av, tanken var å hindre en type misbruk som i alle fall ikke er aktuell for tvillingmødre med premature, men nav har bekreftet min forståelse av sakene og det hele er jo ganske firkantet. De la inn min telefonsamtale i forkant da jeg ringte, slik at det i verste fall kunne tale for at jeg hadde søkt tidsnok hvis fødselen skjedde mellom telefonsamtalen og poststemplingen av søknaden..

Hmm, komplisert dette skjønner jeg.

Vil det da si at det lønner seg å sende inn papirer på søknad om permisjon/foreldrepenger før jeg blir sykemeldt da? Vet jo ikke helt når det blir enda, men antar rundt uke 22. Er i uke 14 nå.

Annonse

Ikke meningen å komplisere det enda mer... for de aller fleste er det jo klart at vil ha krav på foreldrepenger (har vært i jobb (og sykemelding teller som jobb) siste 6 av 10 mnd før fødsel). Hvis det er greit og barnet kommer veldig tidlig, så får man pleiepenger (eller hva det heter når barna er innlagt med tilstrekkelig behov) osv som vel noen andre har beskrevet.

Men dersom du kanskje ikke rekker å jobbe og være sykemeldt (det er jo tvillinggravide) siste 6 av 10 måneder før fødselen (inkl sikkerhetsmargin på tre uker ref tilbakeregning), så må du sende inn søknad før du føder (ikke før du sykmeldes). Dette er relevant for de færreste, men tenkte det var greit å vite for dem det er aktuelt for. Det er nemlig også sånn at du må ha oppfyllt vilkårene for foreldrepenger for å få rett til pleiepenger (eller hva det nå er igjen) når de er innlagt. Så mens sykemelding gir opptjeningsrett til foreldrepenger er den muligheten borte når barna er kommet ut, selv om de kommer veldig prematurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...