Gå til innhold

Vi får plutselig et nytt familiemedlem i løpet veldig kort tid.....helt utrolig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare fortelle dette til noen for vi har fått beskjed om å ikke si det før fredag til familie og venner.

Vi skal bli foreldre til enda et barn. Vi har 1 biologisk barn og 1 fosterbarn fra før og hadde ikke tenkt å få flere barn. Så fikk vi telefon på mandag at fosterbarnet vårt hadde fått en søster (nyfødt på sykehuset) med spørsmål om vi hadde mulighet og ønske om å ta imot et barn til. Så har vi hatt til i dag og tenke på det og nå ringte dama fra Bufetat og vi har sagt ja.

Så iløpet av kort tid, mest sannsynlig neste uke vil vi være 3 barnsforeldre. Så nå har vi det plutselig travelt med å få kjøpt inn utstyr og planlegge hvordan ting blir fremover.

Hvem hadde trodd at vi skulle ha 3 barn før jul....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer, håper dere har barna til de blir store. Jeg vet det er 3 mnd oppsigelse for forterforeldre. Syntes det er flott at dere velger å være fosterforeldre. Kan du fortelle litt om hvordan det er? Knytter du deg til barna som ditt eget?

Skrevet

Gratulerer! For hvor lenge skal dere ha fosterbarna da?

Skrevet

Gratulerer, og lykke til med en spennende tid fremover. Håper barnet er friskt og raskt og ikke har abstinenser fra ulike rusmidler.

Flott innsats :-)

Skrevet

Vi blir foreldrene til fosterbarna til de blir store ja, det er i denne saken uaktuelt med tilbakeføring.

Det er like kjekt å være fosterforeldre som å være biologiske foreldre...med alle gleder og bekymringer som følger. Vi ble fosterforeldre til det barnet vi har nå når h*n var baby og det samme skjer med søsteren nå så vi får tilknytning fra veldig tidlig i livet til barna. Vi elsker fosterbarnet like mye som det biologiske, men på en litt annerledes måte...det barnet har en annen familie vi må ta hensyn til og vi har ikke like mye rettigheter og valg vi kan ta for barnet (bestemmer f.eks ikke navn, religion, må få bekreftelse fra barnevernet når vi skal ha pass osv)

Skrevet

Til de er voksne og flytter ut.

Skrevet

Tusen takk, vi krysser fingrene for at barnet er friskt :-) Vi vet at det ikke er rusmidler inne i bildet så vi slipper de abstinensene og skadene ihvertfall.

Skrevet

Gratulerer :) Dere gjør en fantastisk jobb!

Skrevet

Oi. Såpass! Så kjekt! Hva feiler det moren til babyen siden den blir tatt fra henne?

Og flott barne får vokse opp med ekte søsken og ikke blir spredt rundt. Bravo!

Skrevet

GRATULERER:)

Så flott at det finnes slike som dere!!!!

Litt av en julegave da:)

Lykke til fremover,og håper dere får en kjempe fin jul!!!

Skrevet

Vi kan ikke si hvorfor barnet blir tatt fra biologiske foreldre, vi har taushetsplikt. Alt jeg kan si er at det forventes ikke noen "skader" pga rusmidler.

Skrevet

Gratulerer! Så flott at dere tar i mot dette barnet også, slik at søsknene får vokse opp sammen! Det står det respekt av!

Skrevet

Så fint at det finnes slike folk som dere som kan tilby disse barna et godt hjem! Masse lykke til! Ønsker dere alle det beste!

Skrevet

Gratulerer! Jeg syns dere er tøffe som tar på dere ansvaret som følger med fosterbarn. Det eneste jeg lurer på er hvordan dere kan være så sikre på at dere kommer til å ha dem til de blir store?

Jeg har to venninner som også er forsterforeldre, og de har høring med barnevernet og rettsinstanser med jevne mellomrom for å vurdere tilbakeføring til biologisk mor, og så vidt meg bekjent er dette allmenn praksis for alle som har fosterbarn, såfremt man ikke får lov å adoptere.

I de to tilfellene jeg vet om så er det heller ikke rus inne i bildet, men psykisk sykdom (og det skal visst være enda vankeligere for biologisk mor å få igjen barn ved psykisk sykdom enn ved rusproblemer), men allikevel så skal saken opp med jevne mellomrom.

Skrevet

Wow så utrolig flott. Dere er heldige. Skulle ønske storken plutselig kom til meg også ;-)

Skrevet

Å, så fantastisk, jeg ble helt rørt, jeg!

Og så fint det er å vite at det fins sånne gode, snille, rause mennesker som dere - HURRA!

Og gratulerer!

Skrevet

Først og fremst GRATULERER!

Det er så godt å lese om mennesker som tar imot barn på denne måten og gir dem et trygt hjem og kjærlighet! Ekstra godt å lese at disse barna kan være hos dere til de blir voksne. Da får de en så normal oppvekst som mulig fra sitt utgangspunkt.

Jeg håper at mange leser dette og vurderer om de har ressurser, overskudd og hjerterom til selv å bli fosterforeldre.

(Jeg vil gjerne gjøre dette selv, men må vente til jeg er ferdig å studere og får et et større krypinn. Datteren min er også litt liten ennå. Det er visst en fordel å ikke ha småbarn i huset fra før.)

Skrevet

Så hyggelig! Gratulerer!

Og så bar at biologiske søsken får være sammen!

Skrevet

Vi vet at det ikke vil bli noen tilbakføring, kan ikke si grunnen.

Skrevet

Gratulere til dere alle:)!!

Dere må ha store, gode, hjerter som tar inn fosterbarn. Beundrer alle som gjør det!

Skrevet

Man kan fint ha små barn i huset når man blir fosterforeldre. Vi hadde et lite biologisk barn på 2 år når vi bestemte oss for å bli fosterforeldre. Det kommer ann på hva som passer og hvilken aldersgruppe som er ønskelig. Vi hadde satt grense på maks 6 år på fosterbarn som ev. skulle flytte inn når jenta vår var 2 år....så dukket det opp en baby, det passet jo godt inn hos oss.

Skrevet

Så utrolig flott av dere! Beundrer mennesker som dere. Kjenner noen som var i samme situasjon, og som også valgt å adoptere søsteren til fosterbarnet de hadde.

Vi vurderer også å bli fosterforeldre, men nettopp dette dilemmaet er en av grunnene til at vi, iallefall foreløpig, ikke ønsker å ta det på oss (vi hadde ikke maktet mer enn et fosterbarn). Hva gjør dere dersom det kommer et tredje barn? Og et fjerde?

Skrevet

De fleste ønsker kun 1 fosterbarn og det er veldig vanlig at man sier stop etter det. Man kan absolutt gi beskjed til barnevernet og bufetat at man ikke ønsker å bli kontaktet hvis det dukker opp søsken. Det er også helt greit å si nei, man må kjenne sine begrensninger.

Vi vet ikke hva som skjer om det blir flere søsken, det er ikke sikkert vi da vil ha ressurser til det, og da er det bedre at barnet kommer i en familie som har nok ressurser og overskudd. Hvis vi skal gå fra 3 barn til 4 vil det bli et større problem enn fra 2 barn og opp til 3. Hvis vi skulle hatt 4 barn måtte 2 av barna sovet sammen eller vi måtte flyttet og vi måtte kjøpt ny bil som det er plass til minst 6 personer....det er litt større omveltninger enn det vi må gjøre nå.

Det er faktisk ofte barnevernet ikke ønsker at barna skal i samme fosterhjem også fordi barna/biologisk familie/situasjonen er så krevende at det er best å dele dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...