Gå til innhold

åpningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det, når man er andregangs fødene har man ikke livmorhals, hva vil det si?

å hvordan skal man vite hvor lang halsen er om ikke den er der?

om man skjekker åpningen selv, er det ytre delen som skal være 10 cm åpen?

Hva med indre delen?

hvis man skjekker selv å den ytre delen er veldig vid og myk, er man da moden?

Skal tappen være langt foran eller bak om man er fødeklar?

Forstår virkelig ikke når folk snakker om dette så må bare spørre.

har lest mange inlegg hvor folk skjekker selv osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forstått anatomien helt rett?

Livmoren ligger helt øverst i skjeden, ikke alle klarer å kjenne den. Alle som ikke er gravide har livmorhals, og dette gjelder også gravide 2,3,4 gangs. Denne er noen cm lang 3-5 kanskje. Over der ligger selve livmoren med barnet. Når livmorhalsen er flatet ut og blitt myk er den moden. Så begynner den å åpne seg. Hos noen åpner den seg noen cm i ukene før fødsel, hos andre åpner den seg ikke før riene starter.

Når denne livmorhalsen er 10 cm åpen er du helt i sluttfasen av fødselen. Denne åpningne ligger altså oppe i skjeden, ikke slik at du kan se det. Når du har full åpning kan du begynne å presse ut barnet ut av livmor og ned gjennom skjeden og ut.

Det er ikke anbefalt å kjenne etter åpning og modning selv, men jordmor kan gjøre det når termin nermer seg.

Lykke til.

Skrevet

Dette lurer jeg også på! Skjønner ikke hvordan folk klarer og sjekke selv jeg. Har liksom ikke tenkt tanken en gang før jeg leste flere innlegg her om at folk gjør det. Så da ble jeg jo litt nyskjerrig da

Skrevet

Ser du har fått svar altså -MEN du skal IKKJE sjekke noko av dette sjølv uansett!

Huff, slik var det sist eg holdt til inne på 3. trimester-ganske mange svært utolmodige damer som sjekka livmorhals osv sjølv, det er ikkje bra! La jordmor eller lege ta seg av den jobben.

Skrevet

Tror ikke det er så farlig om man tar forhåndsregler, eneste grunnen til at man ikke burde sjekke slikt selv er fare for innfeksjon. Så bruk hansker isåfall, og ikke såpe.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så livredde for å kjenne selv, men overlater alt ukritisk til jordmødre og leger. Er jo ingenting som er bedre enn at man kjenner egen anatomi og kropp i forbindelse med fødsel... men som nevnt ovenfor, med forhåndsregler så klart....

Skrevet

Jeg overlater det til jordmødre/leger siden de liksom har litt utdannelse og erfaring i hva de skal kjenne etter,-dog ikke ukritisk! Er veldig interessert i egen anatomi,kropp og fødsel, men underlivsundersøkelser av meg selv tror jeg rett og slett jeg står over:) Selvom jeg er langt ifra livredd.... ;)

Skrevet

kan du være moden selv om du ikkje har kjent så mye kynnere?

Skrevet

Jada full forståelse for det, blir bare litt oppgitt over alle som sier "du skal IKKE skjekke selv" hvem bestemmer at man ikke kan sjekke selv, folk har da vel vært gravide og født barn lenge før konstruksjonen jordmor oppsto, og har måttet klart seg uten såkalte fagfolk! fordi om noen ikke vil sjekke selv, betyr da ikke at andre ikke skal kunne gjøre det vel.. bare det som er poenget mitt..

Skrevet

Jepp Minnimus... alle er ulike, noen kjenner modningsriene som gir åpning, mens andre ikke :-)

Skrevet

Amen, Christine.

Noen mener jo det er livsfarlig, og skikkelig fy-fy. "Nei fysj så ekkelt" men ærlig talt, syns man åpning og underlivet er fy fy å kjenne på under graviditeten kan jeg ikke tenke meg vedkommende i full fødsel.

Man burde selvfølgelig ikke ta det på blodig alvor det å sjekke åpning og lignende hjemme, jordmor har mer peiling på hva hun skal kjenne etter men av og til tar jo bare nysgerrigheten overhånd hjemme ;-)

(Er forsåvidt ikke alle jormødre som ønsker å sjekke åpning før fødsel...)

Skrevet

eg var hos legen på mandag og då sa han at han ikkje trudde at eg var moden siden eg ikkje har kjent noen kynnere,

Skrevet

Godt sagt! Signerer den ;)

Skrevet

I tillegg er det jo sånn at du kan gå fra å være helt umoden, til moden på ganske kort tid. Sist svangerskap(som forøvrig er det eneste av mine 5 barn der modning har blitt sjekket) gikk jeg fra å være helt umoden og ikke nær forestående fødsel, som jordmor sa, ene dagen til fødsel neste dag.....(var da 4-5 dager på overtid)

Skrevet

hvorfor vil ikkje noen jm kjekke om åpning og modenhet før terminen ?

Skrevet

Fordi de mener vel at du føder når det er klart uavhengig av om du har sjekket eller ikke. Ofte sjekker de det jo i forbindelse med overtid, og at de prøver å "hjelpe til" litt...Og,- som jeg skriver over: Du kan være helt umoden ene dagen og i fødsel neste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...