Gå til innhold

Hvor lenge må man ha vært ansatt for å ha rett på egenmelding ved sykt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg byttet jobb for 5 uker siden. Jeg gikk da direkte fra en jobb til en annen, uten noen arbeids pause. Har jeg da rett på å bruke egenmelding ved sykt barn nå?Jeg har hørt at man må jobbe alt i fra 3 mnd til 4 uker for å ha rett på disse dagene.Noen som vet?.

Jeg har også et annet spørsmål. Pga våre jobber kan min samboer være hjemme med småen på torsdag, og jeg må da være hjemme med småen onsdag og fredag.Kan vi "dele" det opp slik, eller er det samme regler som når vi voksne er syke?da har vi jo en periode på ca 2 uker hvor vi ikke kan bruke egenmelding dager igjen.

Jobber forresten i en privat barnehage må jeg vel si. Er sikkert forskjell på reglene i privat sektor og offentlig sektor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i kommunen, vi følger hovedtariffavtalen og man kan bruke syke barn dager fra dag 1. Altså man må ha tiltrådt stillingen. For å bruke egenmelding må man ha vært ansatt i 2 mnd.

Det er mulig å dele opp dagene som du foreslår ja. Og man trenger ikke vente 16 dg med å bruke syke barn dager igjen. Totalt 10 dager i kalenderåret har du til disp.

Men det beste er nok å spørre arbeidsgiveren din. Jeg antar dette praktiseres ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...