Gå til innhold

Er det så postivt å bli kalt et rivjern?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Et rivjern er et grepa kvinnfolk som ordner ting selv, kan holde seg kald i en krisesituasjon, støtter mannen når han har mistet alt håp, holder familien oppe i vanskelige tider.

Men det er klart - media lærer oss FORTSATT at kvinner skal være små, sexy, ikke for smarte, avhengig av mannen sin, kroppsfikserte, lette å underholde, tanketomme og alltid klare for sex. Så alt som kan tyde på at man har en egen hjerne og bestemmer over eget liv blir automatisk framstilt som negativt.

Jeg tenker at et rivjern er et menneske, mann eller dame, som holder alle skikkelig i øra, som er sur, gretten og kjip. Aldri smiler og går i forformsko.

Det er slik vi bruker betegnelsen "rivjern" her jeg bor.

Annonse

Her jeg bor er et arbeidsjern et stå-påmenneske som er effektiv, flittig og får mye gjort. Med andre ord noe positivt.

Et rivjern derimot er ei som er skarp, sårende, sint, kjeftesmelle, og ikke noe man vil bli kalt.

Men det er mulig at uttrykket blir brukt annerledes andre steder. Ord betyr jo ulike ting ettersom hvor i landet man kommer fra. Det fikk jeg erfare da jeg flyttet til Oslo og kalte barn for "snåle", som betyr søte der jeg er født, men betyr rare i Oslo...Det sluttet jeg fort med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...