Gå til innhold

nok en ti på topp liste ;) jentenavn :)

Anbefalte innlegg

jeg har tidligere hatt en ti på topp guttenavn liste her, men nå vet jeg jo ikke hva som ligger i magen enda, så tenkte jeg skulle lufte ti på topp jentenavn også.

Altså...blir det en gutt så skal han hete Sjur eller Sigve (samboeren er veldig på Johan, men det syns jeg er litt vel mye brukt nå) tror vi...Hvis det blir ei jente så er vi langt mer usikre...her er ihvertfall forslag vi nå har kommet frem til:

1. Astrid (samboerens favoritt)

2. Solveig (personlig favoritt)

3. Liv

4. Sigrid (også en soleklar favoritt for min del)

5. Signe

6. Bjørk (jeg er islending, så syns dette er vakkert)

7. Alvdis (samme grunn som nr. 4)

8. Ingunn

9. Gyrid (uttales Jyri)

10. Synne

Fortsetter under...

glemte å skrive at dere kan rangere hvis dere har lyst ;) også lov å komme med forslag (dere ser jo kanskje hvilke smak jeg har i navn, så nytter ikke å foreslå isabella, emma, leah, Thea osv osv ;) )

Astrid - JA! Smellvakkert!

Solveig - JA!

Liv - helt ok

Sigrid - JAAA!

Signe - Absolutt

Bjørk - blir litt pussig i Norge, føler jeg.... :S

Alvdis - nja...

Ingunn - helt ok

Gyrid - ikke noe glad i.

Synne - helt ok, søtt, men ikke så spennende

Du og samboer har god smak. Astrid, Sigrid og Solveig er definitivt de beste! :D

Astrid - ELSKER dette navnet

Solveig - veldig fint

Liv - tja, kanskje

Sigrid - sterkt, flott

Signe - sammen med Astrid er dette et av mine favorittnavn

Bjørk - litt for spesielt, men siden du er islending blir det noe helt annet. Så , tja hvorfor ikke

Alvdis- liker ikke

Ingunn - ok

Gyrid - liker ikke

Synne - liker ikke

Annonse

Ingen av de navnene liker jeg spesielt godt. Men på listen din er Solveig det beste valget.

Av guttenavnene bør dere absolutt gå for Johan! Det er IKKE mye brukt nå i det hele tatt (det var mye brukt på begynnelsen av 1900-tallet, deretter har kurven gått nedover. Navnet Sigve høres ut som et jentenavn, men Sjur er ok.. Uansett: Johan er kjempefint!

takk for mange svar :) Og dette er vel en liste som man enten liker eller ikke liker...jeg er jo svak for tradisjonelle navn med norrønt opphav, så ikke overraskende om de som er svak for litt mer internasjonale og bibelske navn (ala lucas og isabella) ikke liker denne listen :) Så det blir nok et "gamlehjemsnavn" på oss ;)

Det blir nok:

Astrid eller Solveig

Sjur eller Sigve

Tror med dette at barnet ikke får så mange navnesøstre og navnebrørdre i barnehagen og i klassen?

(har forresten ikke hørt at Sigve er feminint før, men..Jeg trodde jo lenge at Jørund var et jentenavn;) Det er det jo definitivt ikke)

Annonse

Er vel en fordel at ikke alle barna i samme årskull heter det samme... Men tror det kan være lurt å styre unna de "særeste" navnene, Astrid og Solveig går jo fint... Kjenner to søstre somfikk navnene Borgny og Tordis på slutten av 80 tallet, de slet virkelig med navnene sine gjennom hele oppveksten, blant oss Linda'er, Mona'er og Stine'er ( pop 80 talls navn..)... Borgny endret navn til Beate som 16 åring, men Tordis har beholdt sitt navn... Men hun er like misfornøyd med navnet i dag som da hun var 14, men man lærer jo å leve med det... Tradisjoner er fint, så lenge man ikke overdriver :)

Borgny er kanskje ett hakk verre enn Tordis, men Tordis er overhodet ikke noe verre enn mitt navn. Da jeg var mindre plaget navnet mitt meg litt. I dag er jeg stolt og lykkelig for at foreldrene mine hadde guts til å oppkalle meg etter farmor som lå for døden da jeg ble født. Jeg er veldig glad jeg ikke het det samme som noen av vennene mine. Den dag i dag har jeg kun møtt én navnesøster, og hun er 20 år eldre enn meg. :P

Hilsen 87-modell (som for øvrig ikke har hatt Stine, Mona og Linda i vennekretsen).

Elsket listen din! Er så lei av å se poppislistene her inne =P

1. Astrid , sterkt nydelig navn

2. Solveig , er pent men vanlig

3. Liv , blir så kort =P men fint!

4. Sigrid , er jeg veldig glad i selv også!

5. Signe, samme godfølelse som Sigrid

6. Bjørk , vi har en liten nabojente som heter det! Tøft navn! Jeg synes det er veldig stilig

10. Synne er pent :)

Du har en finfin liste! Sigrid, Signe og Bjørk blir mine favoritter ;)

Og til deg som sa det ble gamlehjemsnavn.. Skal navnet helst bare passe i småbarnsalder og aldri siden ?

Merkelig at navnet liksom bare skal passe i en bestemt alder.. Navnet følger deg jo uansett :) Man våkner jo ikke opp en dag og sier " Nei pokker, jeg har vokst fra navnet mitt"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...