Gå til innhold

Psykolog Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om en bra psykolog i Oslo?

Trenger å få sortert tanker og finne teknikker til å takle ting..

Skrevet

HI her:

Grunnen til at jeg spør er at jeg synes det er vanskelig å finne fram i jungelen av psykologer...

Skrevet

Hva m å få en henvisning av din fastlege til ditt lokale DPS? Dette er billigere enn privatpraktiserende i tillegg, dersom den privatpraktiserende ikke har avtalehjemmel - da koster det 307 kr ev gratis m frikort. Ellers er det fort over/under 1000 kr. Ofte vanskelig og tidkrevende å finne seg priv.prakt også.

Men dersom du ønsker en privat, kan du ta en tlf til DPS i bydelen der du bor å få tak på lister over psykologer/psykiatere med avtalehjemmel og ev spørre om de kan krysse av noen de vet har ledig kapasitet el anbefale.

Masse lykke til - hilsen ei som jobber på DPS:-D

Skrevet

Takk for svar!

Det står på sidene til DPS i den bydelen jeg tilhører "Er du alvorlig syk, kan fastlegen i noen tilfeller henvise til Distriktspsykiatrisk senter, som gir et spesialisthelsetjenestetilbud." Så tror ikke jeg går innunder den kategorien dessverre... :(

Jeg trenger bare å få litt orden på tanker :) Har ringt litt rundt, men ikke noe svar. Tenkte å finne en med driftsavtale i tilfelle slik at det går an å bruke frikort etterhvert.

Skrevet

Du må ha henvisning fra fastlegen for å ta dette på frikortet. Snakk med legen din og hør etter anbefalinger? Det er generelt lange ventetider og vanskelig å komme til, i blant kan det være enklere å få time hos psykiater enn psykolog (snodig nok, siden de i stor grad gjør det samme).

Skrevet

Har erfaring med at det tar tid å finne psykolog, listene er fulle. Jeg henvendte meg etter hvert privat til en gestaltterapeut og har hatt veldig stort utbytte av det.

Hun jeg bruker, koster 680 kr pr time.

www.gestaltsentrum.no

Skrevet

en psykiater gjør aldeles ikke det samme som en psykolog. En psykiater overvåker medisinert oppførsel hos pasienter som er ALVORLIG syke. De er veldig for å bruke medisiner for å kartlegge evt fysiske mangler som utløser psykose, depresjon, spiseforstyrrelse osv.

Psykolog bruker medisiner i samarbeid med psykiater. En psykolog har ikke annledning til å skrive ut medisiner.

Har du penger nok får du time hvor som helst. Utifra det du beskriver Hi trenger du ikke en psykiater men en psykolog.

Skrevet

Tøys.

Det du beskriver er den vanlige rollen til en psykiater tilknyttet psykiatriske avdelinger på sykehus. En hel bråte privatpraktiserende psykiatere i Oslo har avtalerefusjon med NAV og tilbyr samtaleterapi i fleng, og det behøver aldeles ikke være knyttet opp mot medisinering eller noe mer alvorlige diagnoser enn hva psykologer behandler.

Skrevet

21.36 her

Dersom du trenger hjelp, føler at det er noe du ikke klarer å fikse selv kan fastlegen din uansett henvise deg til DPS om det er alvorlig el ikke. Så lenge din fastlege skriver en god henvisning der det kommer tydelig frem hva du sliter med og ønsker hjelp til, er du i jobb el sykmeldt, har du barn og ev hvor gamle, sivilstatus osv og ev så kan du selv skrive et vedlegg der du m egne ord opplever din hverdag og hva du ønsker hjelp med. Dersom du skullle få time på DPS`et vil de avgjøre om det er en psykolog, sosionom, psk.sykepleier, psykiater osv som vil kunne hjelpe deg best. Skulle du få avslag vi fasttlegen og ev du få brev fra DPS`et med tips til annen hjelp du kan søke som feks priv.prakt m driftsavtale ev psykiskhelse i bydelen der du bor.

Dette er praksis på poliklinikken v det DPS`et jeg jobber i alle fall.

Ønsker deg masse lykke til og håper du får den hjelpen du trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...