HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 Hvordan ser en "normal" dag ut? Soverutiner, matrutiner, tur, legging, kommunikasjon osv? Hvor lenge våken, hvor mye mat, hvor mye søvn, nattmating.. ja, alt dere måtte komme på ! ! Kunne vært interessant å høre hvordan dere gjør det
Brillemamma Skrevet 23. november 2010 #2 Skrevet 23. november 2010 Her har vi veldig lite rutiner enda..jenta vår er 5,snart 6, uker. Men sånn ca: vi sover lenge på morgenen, kan sove til kl 12-13.. står da opp, jeg fixer meg menst hun ligger og koser seg på stellebordet.. I 14 tiden går vi tur, hun sovner da i vogna. Vi henter storesøskene i bhg. Er hjemme i 3-halv4 tiden, hun sover da i vogna til kanskje kl 17 (av og til våkner hun med en gang vogna står iro..). Fra kl 17 til kl 23 er hun veldig urolig, skriker MYE! Så da er det bæring og byssing resten av ettermiddagen/kvelden.. Hun får mat hver 3.time hele døgnet..av og til kan hun sove 4 timer når hun legger seg til kl 23.. Hun sovner alltid ved siden av meg i sengen, må oftest holde rundt henne og vugge litt.. ofte sover vi sammen til første nattamming, da legger jeg henne bort i vuggen. Så sånn går nu dagan... hehe
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 23. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2010 Oi! Her greide jeg å snappe opp et tips på veien også Kankje jeg skal la henne sove med meg i 23 tia på kvelden.. da roer hun seg kanskje før kl 01 så legge henne over.. du er jaggu ikke dum du Har vært mye rot her i det siste, men slik går omtrent dagene,.. Hun står opp alt fra 09 - 11.. før sto hun opp mellom 11 og 13 men det er det slutt på.. hehe.. Så sover hun en lur på 2-3 timer (som regel). Sovner alt fra 12-14.. Så triller vi en tur rundt middagstider.. da sover hun i alt fra 1-3 timer. Sjelden mere enn 1. Så er hun våken og overtrøtt/luft resten av kvelden.. til hun roer seg om natta i 01 tia. Før amma ho bare en gang i 6-7 tia.. men nå våkner hun 2-3 ganger på natta for en 5-minutter Som regel allerede i 2-3 tia.. jeje.. skule gjerne ønske den første delen av natta var litt lengre Men det her forandrer seg fra uke til uke virker det som.. så får bare krysse fingrene for at ting går seg til med oss som med de fleste andre Og sånn går no dagen Er elendig på å greie husarbeid og selvpleie midt oppi det her.. men det kommer seg dag for dag
Brillemamma Skrevet 23. november 2010 #4 Skrevet 23. november 2010 Godt det ikke bare er vi som sliter med urolig baby på kvelden... Hvor gammel er jenta di? Husarbeid og selvpleie er det ingenting av her heller...hehe
Pumba78 Skrevet 23. november 2010 #5 Skrevet 23. november 2010 Takk, topp for meg som er førstegangs og clueless å høre hvordan andre har det. Her står jeg og tulla opp mellom 8 og 9.30, etter siste to-timers soveperiode. Jeg kaster på meg kosedress og ammer i en time. Kaster i meg frokost mens hun henger i bæresjalet. Hun sover i 3 timer på formiddagen og klokka er da blitt 2 ofte, og hun spiser i en time igjen. Så går vi tur (fantastisk, det blir nærmest mørkt før vi kommer oss ut...) hun hyler når vi kommer inn igjen, og jeg ammer lenge. Kvelden er alltid spennende, enten spiser og sover hun om hverandre, eller hun kan hyle i 5 timer! Natta er slitsom, tar henne med i senga etter amming- alt fra 21-23. Hun vil helst sove på magen oppå meg, tar en time før hun sover så dypt at jeg kan flytte henne over i egen seng. Ammer flere ganger om natta, tar sikkert to timer fra hun våkner til jeg sover igjen, med spising, bæsjenleie og byssing. Så mye søvn blir det ikke nei...
September<3gutt Skrevet 24. november 2010 #6 Skrevet 24. november 2010 Gutten min er 2 måneder i morgen. Og de siste 14 dagene har vi komt inn i rutine. Legger han i elleve tiden, sover da til halv seks, ammer og sover 2 timer til. Da står vi opp, leker litt, og etter 1-2 timer er han trøtt igjen. Resten av dagen er det amming ca hver 3. time, våken 1-2 timer, og så hviler en stund.Får gått tur og gjort husarbeid inni mellom, eller så bare slapper jeg av på sofaen Men er våken fra kl seks-sju til kl elleve. Ammer da hver time el 2. hver time. Hadde problemer med luft i magen tidligere, så jeg passer på hva jeg putter i munnen. Ingen sjokolade, brus, absolutt ikke noe løk greier, brokkoli og ja mye annet... Men virker som det har roet seg nå, skriker bare hvis jeg er treg frem med puppen Leggerutine: Legger seg rundt kl elleve, sutrer en stund før han sovner. Men jeg synger litt for han og gir han smokken når han mister den. Sover i sin egen seng *lykke*. Hadde ikke gått å hatt han i vår seng, for pappa`n sover veldig tungt. Pluss at det er deilig med alene tid
Pumba78 Skrevet 24. november 2010 #7 Skrevet 24. november 2010 Så fantatisk! Har han alltid sovnet i egen seng eller måtte du jobbe for det? Hvordan fikk du det til? Tulla på 4 uker sovner KUN på brystet mitt eller i bæresjalet!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 24. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 24. november 2010 To små+en til: Jenta mi er 6,5 uker.. og føler "rutinene" forandrer seg fra dag til dag..så ikke lett å bli klok på Kjekt å høre fra alle dere andre og deres hverdager Hører gjerne fra flere
HELomvending Skrevet 24. november 2010 #9 Skrevet 24. november 2010 Ååhh, Kjære søte små mammaer!!! Så lei meg på deres vegne, men så gla på mine! TAKK, det finnes flere som sliter!!! Jeg vurderte i går kveld å rive av meg alt håret, men droppet det. For er har vi rutine, men en forferdelig, FORFERDELIG slitsom en!! Har en ti ukers gammel trolle-gutt. (= Han våkner klokken halv ni på morgenen, etter 2 timer sovende på magen ved meg, grunnet magevondt. Så er han super blid i 1,5 time, og sovner, etter mye motvilje til slutt i armene mine. (merkelig, ligger å griner med øyene igjen. "vil ikke sove!!Men jo, jeg vil!!!Jeg vet ikke hva jeg vil!!") Og så er han våken og vi er ute en tur gjerne, og da er han litt av og på våken egentlig. Og så kommer kvelden.... Fra klokken 6 skifter han totalt personlighet, og blir bølle. Da hyler han, og skriker, og roer seg ikke før jeg danser på gulvet med han. (jeg var så dum som gjorde dette en kveld, og han husker dette som svært underholdene, og vet at om han brøler nok, så slutter jeg å gå, og begynner å danse. (= ) Og sånn går kvelden frem til 01:00. MEN, et annet prblem, og som sikkert er årsaken til at han er våken så lenge, er at han nekter å ta puppen etter personlighets forandringen sin. Når jeg prøver å legge han til så hyler han, og blir helt stiv i kroppen og vifter febrilsk med armene! Er forferdelig frustrerende!! Hva er dette fenomenet??????? Har vært hos kiropraktor, for jeg var jo sikker på at dette måtte være KISS, men etter 4 behandlinger, så vsite egentlig ikke kiropraktoren hva mer han skulle gjøre for oss.. Enda mer frustrerende. Ingen årsak til handling.. Ikke som vi har funnet ut av iallefall. Og jeg tror ikke det er kolikk, ettersom at alt er i skjønneste orden tvert jeg gjør som han ønsker.. Å danse. (= Han er en meget sjarmerende liten skapning, men når man ikke har sovet på noen uker, så er det siste man ønsker, å danse, hver kveld. (= Og når han sovner da, klokken 1, er vi oppe igjen klokken 4, og igjen klokken halv 7, for spising. Siste turen er preget av MYE magesmerter og promping, og da legger jeg han hos oss på magen, og da sover han noen timer til.. OG SÅNN GÅR DAGAN! Våkner utrolig nok opp med like godt mot hver eneste dag.. I DAG, er det klart for nye rutiner, I DAG skal det snu.. Men, nhei,..Tar alle tips og råd som måtte finnes! Snakket med en klooega i går, n av gammel årgang, og hun rådet meg til å gi han 2 skeer velling om kvelden når han blir bølle- Viktor. Ettersom at han nekter brystet.. Og deretter legge han. Men det er jo så alt for tidlig å begynne med dette? ÆSJ; jeg blir så lei. Og jeg er så redd det er noe jeg forsømmer liksom, har han vondt noen steder? Er det noe jeg kan gjøre? Gud, det surrer så mye spm i huggu mitt!. MEN; Jeg er veldig gla for å se det er andre som har bebiser som finner frem trollet i seg om kvelden.. (= Uansett grunn. (=
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 24. november 2010 #10 Skrevet 24. november 2010 Gutten min på 2 mndr legger seg nå kl 19.00 (i egen seng) , og sover til mellom 07-09 på morgenen, avbrutt med 1 måltid mellom 03-06 engang. Sovner med engang etter mat på natten. Ellers på dagen orker han bare være våken max 1,5 time om gangen, og sovner fint i vuggen når jeg legger han der. Må bare passe på å legge han før han blir overtrøtt, hvis ikke blir det et helvete uten like.. så legger han med engang han begynner å gjespe og gni seg i øynene. Han sover egentlig fint overalt; i vuggen, i vogna (må trilles, kan ikke stå stille ute - da våkner han) eller i bilsetet. På kvelden har han vanskelig for å finne roen til å ta seg en siste lur før leggetid så da er han gjerne litt sutrete. Har frustrert meg litt over dette, men etter å ha lest alle innleggene her så priser jeg meg lykkelig, jeg må jo ha en DRØMMEUNGE! (Nå skal det sies at han hadde kolikk de første 4 ukene, og har sliti en god del med magevondt , så føler jeg har fått kjenne at jeg lever jeg også )
corerith Skrevet 24. november 2010 #11 Skrevet 24. november 2010 Du sier at han har mye magesmerter på morgenen, men at du ikke tror det kan være det på kvelden, men jeg synes det høres litt ut som om det kan være magesmerter da også? Dersom min lille tass på to måneder får vondt i magen (som regel av noe jeg har spist), hjelper det alltid dersom jeg "danser" med han, som du sier Bevegelse hjelper mot magesmerter, det kan jeg garantere etter mange år med uoppdaget laktoseintoleranse, hehe
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 24. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 24. november 2010 HELomvending ! Du greide å beskrive kvelden min nesten nøyaktig.. greide ikke forklare det selv. Sliter med å amme om kvelden. Etter et par minutter spenner hun bein og armer og hyler.. og det virker som hun har det vondt.. samtidig så virker det som hun vil ha mere mat.. men det er akkurat som hun ikke greier å suge. Da blir jeg redd hun er sulten og ikke greier å suge pga vondt. Samtidig har det hjulpet å gå å legge henne på gulvet og sitte over å snakke med henne. Da plutselig smiler og koser hun seg og virker ikke sulten i det hele tatt.. dette spiser meg opp og jeg går med konstant dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg ikke greier å gi henne det hun trenger.. og redd hun har det vondt. Etter mat på natta ligger hun å klynker og presser (tror jeg).. og jeg ligger lys våken og lytter. Du må gjerne skrive privat melding til meg, så kan vi kanskje gi hverandre tips underveis om vi finner ut noe som hjelper. Det som pleier å funke best, er å pakke henne hardt inn i et teppe når hun begynner å skrike etter/under mat. Og holde henne tett intil meg og bysse.. da pleier hun å sovne fort.. Og da kommer nok et spørsmål susende inn i hodet mitt.. er det bare trøtthet? Selv mistenker jeg en blanding av trøtthet og magevondt.. Har hørt de små kan blande magevondt og sult.. så de derfor tror de er sulten om de har vondt.. Men hva vet vel jeg.. Lykke til uansett klem
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. november 2010 #13 Skrevet 24. november 2010 Jeg synes også det høres ut som magevondt på kveldstid, Helomvending- og vi har det ofte på samme måten selv dessverre Det er visst helt vanlig, og vil gå over etterhvert som de blir eldre og ikke sliter så mye m magen lenger. Gleder meg til det ja, men kan samtidig ikke klage, siden hun sjelden skriker. Men hun kan begynne å gråte og kave ved puppen akkurat som du beskriver, og det tolker jeg som at hun har vondt i magen, siden de ofte vil suge på puppen som en slags "smertelindring", også blir de sinna/ frustrerte når de oppdager at det faktisk også kommer melk ut av puppen, fordi de egentlig er mette. Sånn er det ihvertfall her, og da er egentlig det beste å bare koble henne fra puppen og putte henne i bæresjalet (der sover hun så søtt nå i skrivende stund;) - for inni sjalet roer hun seg så fint ned, og hvis jeg i tillegg tar noen dype knebøy/ dansende bevegelser tar det ikke lange stunden før hun sovner=) Sånn bortsett fra det har heller ikke vi så mye rutiner enda, og det synes jeg egentlig er ganske greit, det er jo også litt av "sjarmen" med denne nyfødttiden;) Natta starter en gang mellom 23 og 01 som regel, og hun ammes en gang eller to før vi må opp med storesøster i sju-åtte-tiden (som regel bare èn amming heldigvis, bank i bordet!). Hvordan dagen ser ut etter det, avhenger litt av hva vi gjør; om jeg må følge storesøster i bhg, eller om vi er ute på tur osv. Går vi på tur/ shopping kan hun fint sove 3-4 timer i strekk i bæresjalet, mens går vi på tur med vogna eller hun sover hjemme i bagen sin, blir søvnen gjerne mer oppstykket og urolig, og i vogna blir det også en del hyling dessverre (takk GUD for bæresjalet altså!!- min livredder denne gangen:p
lykkeligmams<3 Skrevet 24. november 2010 #14 Skrevet 24. november 2010 heizann min er 4uker og er ganske rutinert av seg;) våkner mellom 06-08.oo hver morgen og da er det mating,bleie-skift og litt fang kos, frem til 10-11.OO tia så sovner han og vi legger han i vugga.deretter våkner han i tre tiden, mating og annen hver dag går vi tur i to-tre timer. sover under hele turen, kommer inn og da er han tørst. i seks tiden har vi mageleie mens jeg ser på hotell cæcar. han har/hadde kolikk så han er veldig glad i babygym;) dereifra er det enten at han sovner i åtte tia og våkner for litt mat 03.00 og sover til åtte-ni, men hvis han vil ha litt kveldskos og sovner rundt 23.00 så sover han til 08.00-09.00....sover alltid i sin egen seng ved siden av oss.der sover han som oftest lengst. men vi har vent han til det og det er helt mørkt,stille og kjølig på rommet så vedlig komfortabelt for han;)O trudde vi hadde det tøft,men forstår at det er mange som også har det vanskelig.
HELomvending Skrevet 25. november 2010 #15 Skrevet 25. november 2010 Hei igjen damer. (= Så koselig å få tilabkemelding, selv det ikke er min tråd../= Takk trådskaper! Hvordan jeg vet at det ikke er luft, vel jeg TROR at det ikke er luft, bare sånn i forhold til griningen på morgenen.. Da hører jeg klart at han har vondt, og da kommer det MYE luft i tillegg. Kveldens grinetokter virker mere som irritasjon og surving.. men jeg tror ABSOLUTT det er noe i det dere sier i at det kan være kombinasjon av vondt og tretthet, spesielt overtretthet!! Det skal sies at han har store problemer med å få opp luft mange ganger, men dette har egentlig blitt litt bedre.. Tidligere kunne vi gå i timesvis uten en eneste rap, og jeg hørte jo at han slukte luft! Og det gjør han desverre ennå, har vel en ganske sterk utdrivning har jeg skjønt. Det er som regel en løsning på ting, og jeg har prøvd å pumpe meg før mat, så det ikke blir så kraftig utdrivning, og dette hjelper litt.. Men det er tydeligvis ikke svaret til hvorfor han skifter den søte lille personligheten sin. (= Så godt å få svar her inne, virkelig!!! Igjen tusen takk! Vi får oppdateres!
HELomvending Skrevet 25. november 2010 #16 Skrevet 25. november 2010 Helt Lykkelig; Jeg sender deg en PM litt senere! Deler GJERNE erfaringer og frustrasjon!!! STOR klem!!!! (=
September<3gutt Skrevet 25. november 2010 #17 Skrevet 25. november 2010 Pumba78: Ja, han har alltid sovet i sin egen seng Sov eneste med meg den første natta han var født Vi har en liten seng med hjul på, så om han har vansker med å sovne så blir han gynget litt att og frem. Men trenger som regel ikke det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå