Gå til innhold

Hvordan få overtrøtt baby til å sovne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har en åtte uker gammel jentebaby som rett og slett sliter med å sove.

Vi startet foreldretilværelsen med en baby med magevondt, og har måtte tåle myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyye grining pga det.

No er magen hennes blitt bedre, men hun sliter fremdeles med å sove, og no mistenker vi at det ikke er magevondt lenger.

Vi har forsøkt alt mulig fra å legge henne før hun blir overtrøtt, til å la henne sovne i armene våre for så å gå i vuggen sin, synge til henne, vugge henne i søvn osv. Hun får alltid mat før hun legges, slik at vi vet det ikke er det som er grunnen til gråt. Vi gir henne også alltid muligheten for å få ut rap etter måltidene, slik at vi vet det ikke er grunnen til gråt. Hun får masse kos, og leketid når hun er våken og ikke trøtt. Men hun vil alikevel ALDRI sove!!!!!

Leser over alt at det er vanlig sånne små sover 16 til 20 timer i døgnet. Dette har ikke vært tilfellet hos oss. Totalt på en 24 timers periode sover hun gjennomsnitlig 8-9 timer... og da er det alltid en kamp å falle i søvn. Og kampen er alltid så lang at hun går fra å være trøtt til super overtrøtt.

Noen som vet om vi kan levere inn ungen igjen og få en ny som virker som de skal virke...? Frustrert! Hjelpen på Helsestasjonen har heller ikke vært noe å skryte av... Vet ikke lenger hva vi skal gjøre med henne... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bæresjal, har du prøvd det?

Det er den aller beste sovemedisin som finnes for lillejenta vår ihvertfall, der sovner hun så søtt nesten uansett hva det skulle være! Baby oppi bæresjalet, noen runder rundt i stua / dype knebøy, eller evt ut på tur- og baby sover som en stein!

For tips om enkelt og greit bæresjal, som ikke krever knyting, sjekk den andre tråden her inne som heter noe sånt som tips om bæresjal! Close Baby Carrier heter det forresten.

Ville også tatt henne m til en manuellterapeut, for å sjekke om hun kan ha vondt i rygg/ nakke og derfor sliter m søvnen.

Skrevet

Hei! Må bare få si at dette er nesten som å høre meg selv! Vet akkurat hva du sliter med! vår lille datter sov fra første stund kun maks 8-9 timer pr døgn frem til nå siste 2 ukene (nå sover hun opptil 13 timer i døgnet! hun hadde kolikk, hadde mye luft og mageknip... når kolikken ga seg og hun sluttet med luftproblemene, så fortsatte fortsatt skrikingen,men det var av helt andre grunner,vi gikk til manuelltereapaut for kolikken,men vi går nå til Kiropraktor for resten, lillemor var stiv som en pinne og kiropraktor fant både låsning i nakken,rygg og bekken ... så lillemor her i hus har hatt mye vondt,som igjen har gitt oss time inn og time ut med gråt! Har datteren deres noen tegn til stivhet?er det noen spesielle måter hun vil bli bært på /ikke bært på? Når hun først sovner, våkner hun etter bare en liten 10-20 minutter? det gjør nemlig våres datter enda,vi må nesten "tvinge" henne ned i dypere søvn! hvordan er hun ellers om dere legger henne ned? gråter hun eller blir hun liggende og plundre for seg selv?

Her ble jeg rett å slett gal av gråtingen,så jeg gjorde det som funket her i hus, lot henne sovne med puppen, og når det ikke funket så var det trilletur på hompete veier , sluttet jeg å trille,våkna lillemor.. så følte meg litt sporty en periode! Biltur var også en ting som fikk lillemor til å sove her... så vi har hatt noen timer i bilen ,både tidlige morgener til sene kvelder..vi brukte også koseklut over øynene hennes så hun skulle forstå at nå skulle hun sove..en periode tok vi henne på soverommet der det var mørkt og kjølig... for da kunne hun en sjelden gang sovne i armene mens jeg bysset henne.. ja,vi har prøvd det meste men alle finner forskjellige metoder!

Prøvde og å se "tegna" før det ble for sent ,så brukte nesten og stille henne inn etter en klokke, når det var på tide og sove så la jeg henne i vogna og trilla selv om hun ikke var trøtt... ble grining til vi kom oss bort til hompete vei, men da sovna hun vertfall :)

Vil absolutt anbefale dere entur til manuelltereapaut eller kiropraktor, det kan hjelpe! Ellers så vil jeg si at som regel så ordner det seg med tiden! men gud så slitsomt det er når det står på!

Dumt å høre at helsestasjonen ikke hjelper dere med råd! Jeg vet iallefall alt om hvordan det er å ha et "krevende" barn!

Sender deg en god klem og vit at det blir bedre!!

Skrevet

Lillegutten vår var heller ikke så veldig glad i å sove da han var like gammel. Uansett om han var stuptrøtt ville han ikke sove med mindre vi var på trilletur. Skulle han sove hjemme måtte dette foregå i armene mine eller pappans. Jeg syntes dette var veldig frustrerende, men tenkte at dette må jeg bare finne meg i en periode. Så lot han få sove på oss. Ser du har blitt tipset om bæresjal, og dette burde vi absolutt også gjort. Man får ikke gjort så mye annet når man må sitte i sofaen med babyen... Uansett, etter noen uker gikk det over av seg selv, og han klarte å finne søvnen selv i senga si eller i vugga. Vi jobber fortsatt en del med å få til gode søvnrutiner på dagtid, men det går seg til :)

Skrevet

Prøv å legg henne når hun er opplagt, dvs før hun gjør tegn til å være trøtt. Mi jente får ikke sove men bare gråter hvis hun er overtrøtt. Hvis ditt barn sover så lite så er hun nok mye overtrøtt også. Uansett pleier de å finne bedre søvnrutiner etter 3 mnds alder så du får håpe ;-)

Selv har jeg et sovedyr på snart 12 mnd hjemme. Hun voknet 0630 etter å ha sovnet 1800 i går. Kl 0800 måtte jeg legge henne igjen og hun har snart sovet i 3 timer ;-) Det blir nok enda en lur før vimå legge henne igjen i 18 tiden.

Skrevet

Veldig høy hysjing rett inn i øyret (eventuelt støvsugaren på), mens me byssa ho inntil brystet vårt, var det som hjalp best på kolikkjenta vår. Me lot ho også få sove på brystet vårt, så lenge me hadde sjangs (har ei storesøster også i huset, så det var ikkje alltid mogleg).

Dette går over - nå både sovnar og sover jenta vår fint på eigahand, både på dagen og om natta (som regel). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...