Gå til innhold

Hvor mange ganger i døgnet spiser barnet ditt (MME) på 5-6 mnd.?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 flasker om dagen, 200-230 ml i hver. så litt grøt på kvelden, og litt (noen teskjeder) pure på dagen, alt litt frukt

Skrevet

Frokost: grøt + vann, tilbyr 100 ml mme etterpå, men sjeldent han drikker alt

Lunsj: har begynt å få litt smaksprøver på frukt, 200 ml mme

"Middag": 200 ml mme

Kvelds: likt som frokost

Nattavvente seg selv da vi gikk over til mme fra pupp for et par uker siden

Skrevet

Hmmm... han karen her spiser fire ganger bare fra han legger seg til han står opp han. Men det er vel sikkert veldig forskjellig hvor mye de trenger.

Skrevet

Slik ser måltidsrytmen ut for lillemann på straks 6 mnd:

Frokost: 250 ml mme

Lunsj: En porsjon grøt + vann

Middag: 180 ml mme + smaksprøver på middag + sviskemos

Kvelds: En porsjon grøt + vann

Rett før natta: 150 ml mme

Har tenkt til å kutte flaske med mme til middag når vi er oppe i "full porsjon" middag, sånn at han bare får flaske til frokost og kvelds. Han er ikke så glad i mme lengre..

Skrevet

Jeg lurer også veldig på dette med å kutte ut flaske når han kommer opp i fulle måltid med fast føde. Hvor mye MME bør de drikke i løpet av et døgn? Merker jo at han blir mindre og mindre interessert i flaska etter frokost i alle fall. Har begynt med 6 mnd-grøt, og virker som den metter mer.

Skrevet

Da gutten min var 5 mnd spiste han 4 ganger om dagen(samme som nå).

frokost 200ml mme

lunsj grøt+vann

middag 200ml mme

kvelds grøt+så mye mme han orker ved siden av grøten

Skrevet

Virker som at deres barn spiser kun 4 ganger, min spiser 5 han. Kanskje det er litt mye?

Sånn er dagene våre:

06.00-frokost 200ml mme

09.00 -lunsj grøt+vann (noen ganger litt frukt eller sviskemos i tillegg)

13-tiden- 200 ml mme

16-17-tiden mme (holder som regel med en liten flaske 125ml)

18.00 kveldsgrøt, så bader vi og deretter får han 200 ml mme før han legges kl 19.

De dagene han er mett så kan det hende han spiser veldig lite rundt 13-tiden.

Er dette mye eller? Burde jeg innført middagsmat, slik at d metter mer?

Skrevet

sånn ser dagen ut for min på 5.5mnd:)

frokost 150ml mme

lunsj halvt glass med grønnskspure, litt sviskemos/drikk eller blåbær med minimlt med vann (han syntes ikke det er noe godt..) til å 50-90mme

middag 150ml mme

kvelds 1 porsjon grøt av ca 1dl vann, etter kveldsstellet rett før natta 100-120mme:)

får innimellom smake på litt frukt i tillegg til "middgen"

snakket med helsesøster om mengde mme å annen vætske, hvor mye han trenger når han får fastføde. Hs sa "regelen" på det i hans alder var 5-6dl i døgnet:) mye kunne være vann ettersom mme også metter, spes til måltidene:)

Skrevet

Det er jo mme i grøt også, så de 500-600 ml er vel medregnet i de? Noen som vet hvor mye mme en grøtporsjon tilsvarer?

Skrevet

Hvis han er rundt 6 mnd, så kan du jo begynne så smått å innføre fast føde til middag istedenfor mme. Det er det vi holder på med nå. Det er endel mme i grøt også (hvis du bruker en grøt med mme, noen av de økologiske er jo melkefrie). Så det ser ut som han hvertfall får i seg nok mme. Men så lenge han vil ha, så er han jo sulten:) Min vil nesten ikke ha mme lengre, så vi må begynne med andre ting...

Skrevet

Han er veldig intr i maten vår, så jeg tror jeg bytter ut slik at han får litt middag. Var bare litt nervøs for at d ikke skal bli nok væske. Men ser over her at 5-6 dl er anbefalt, og der ligger vi innenfor:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...