Gå til innhold

Aktiv eller gradert sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vurdert å kontakte legen for å forhøre meg om en sykemelding. Jeg er bare så fryktelig sliten om dagen. Sliter med en forkjølelse som ikke vil slippe taket. Jobber i 100% stilling samt har 2 aktive barn hjemme som krever sitt. Føler at jeg aldri får hentet meg inn og samlet krefter og er helt skutt når kvelden kommer. Samtidig er jeg ikke så dårlig at jeg ikke orker å jobbe, men bare det å kunne hatt en dag i ny og ne hjemme for meg selv.ville nok hjulpet mye Jeg er i 17. uke, så har ingen kynnere eller noe sånt, men er bare litt på hengslene kjenner jeg. Hva syns dere jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg var gravid fikk jeg beskjed om at hvis man skal ha aktiv sykmelding forutsetter det at man gjør noe annet enn sine daglige arbeidsoppgaver. Derfor høres det jo ut som om gradert sykmelding passer bedre for deg. F.eks 20% med onsdag hjemme eller 40 % med tirsdag og torsdag hjemme. Alternativt mandag og fredag hejmme avhengig av om det er jobben, ungene eller summen av det hele som tar mest på. Selv var jeg sykmeldt en periode tidligere i svangerskapet. Da var ukedagene datteren min i barnehage en befrielse. Helgene var helt utmattende. Det hjelper ikke alltid å ha mannen hjemme for støynivået og maset er noe anne likevel.

Du må ha lykke til videre i svangerskapet!

Skrevet

Er i akkruat samme situasjon selv, synst dette er veldig vanskelig.

jeg er gradert da nå å synst det fungerer fint. Da gjør jeg samme arbeidsoppgaver som vanlig men nå mener jobben jeg ikke klarer ting godt nok og derfor bør gå aktiv for å gjøre andre ting foreksempel. kontorarbeid osv.

Men fikk høre i dag at gravide ikke får aktiv lenger??

Jeg funderer enda på hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Mange leger er, på beksjed fra NAV, veldig tilbakeholdne med aktiv sykemelding. Så antageligvis er gradert det mest sannsynlige alternativet. Så lenge du kan utføre arbeidsoppgavene dine greit når du er på jobb men bare trenger å kutte ned litt, så vil jeg tro at det er et alternativ som funker greit.

Men til syvende og sist så er det jo legen som bestemmer. :o)

Lykke til, og håper du får litt overskudd tilbake! :o)

Skrevet

Kjenner meg litt igjen her. Det er ikke slitenheten jeg sliter med, da, men bekkenet. Jeg merket det allerede 4-5 dager før ikm..

Har til nå klart å holde det i sjakk med god hjelp fra mannen og har jobbet 100% frem til nå. (er 13 uker) Var hos lege i dag og diskuterte litt. Ut fra min situasjon er det bedre med noe kortere dager, så jeg fikk 20% sykemelding og råd om å ta ut litt hver dag. Da kan jeg gå hjem å slappe av i horisontalen på sofaen en times tid før jeg henter i barnehagen.

Håper dette er nok til å holde det i sjakk en stund til.

Jeg har også hørt dette med at leger er restriktive med aktiv sykemelding til gravide.. Det er nok også lettere å planlegge vanlig sykemelding (ihvertfall for meg og arbeidsgiveren min)

Skrevet

En aktiv sykemelding kan man bare bruke i 8-9 uker mener jeg, og den dette sykemeldningalternativet er til for at man skal kunne gradvis komme seg tilbake i jobb etter sykemelding, eller gradvis prøve ut hvor mye arbeidsbelastning man kan greie. Bedre å være gradert sykemeldt. Alt svangerskapsrelatert fravær refunderes fra NAV fra første sykefraværsdag, så det er ikke arbeidsgiverperiode på 16 dager da.

Skrevet

jeg er i akkurat samme situasjon som deg.er nå i uke 18 og har to aktive barn som går fullt i barnehage.jeg har nå hatt 2 (av 3)uker fullt sykemeldt fra 100 % stilling.og jeg føler meg som en ny person!! har masse overskudd til de kommer fra barnehagen og huset ser ikke bomba ut og helgene trenger jeg ikke bruke til å sove og hente meg inn igjen i den grad det lar seg gjøre.

jordmor sa til meg at på jobb kan man erstattes men som mamma kan man ikke erstattes. den er noe å tenke på...det gjorde iallefall jeg.legen ga meg 3 uker med sykemelidng for det er viktig at man har litt overskudd og ikke sliter seg totalt ut.ingen som tjener på det.

jeg vet ikke hvordan det blir for meg etter disse 3 ukene men tilbake i full stilling før jeg er ferdig med graviditet og permisjon er ikke aktuellt.

lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...