Gå til innhold

Jeg føler meg som en dårlig "mor" som ikke har tatt nakkefoldscanning og tidlig ultralyd..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men jeg visste ikke at det var så vanlig, og "viktig".. Jeg hadde tenkt til å vente til ordinær ultralyd, men da jeg fortalte alle rundt meg at jeg var gravid (etter uke 12) Så virket det som om flere syntes det var rart at jeg ikke hadde vørt på uktralyd allerede.. Downs ol kan vel ikke sees lenger hvis jeg går på uktralyd nå, i uke 16?

Samboer syntes at jeg burde "visst" om disse mulighetene på forhånd, men jeg har jo aldri vært gravid før.. Og tenkte at det er el en grunn til at ultralyden er i uke 18 - 20.. Hadde det vært vanlig, burde man jo vært innkalt tidligere eller hva??

Måtte bare få det ut..

Jeg er forresten 28 år, og har hatt et helt normalt svangerskap fram til nå.. Ingen smerter eller blødninger.. Bare masse oppkast :)

Fortsetter under...

De fleste tar ikke UL i uke 12, ig de fleste vet ikke om det. Det er bare de "spesielt interesserte" som vet om det, og de vanker jo her på dette forumet. Du er ikke noen dårlig mor, bare en av de 95% som ikke tar UL i uke 12 :)

Det er helt vanlig å ikke dra på tidlig UL. De som går på tidlig UL går privat og betaler for det selv, dersom ikke noe tilsier at man trenger det. Det er vel bare de som er over 38 år (tror jeg) som får tilbud om nakkefoldscanning. Mange steder ville du nok ikke fått sjekket nakkefolden en gang hvis du hadde dratt på tidlig UL, fordi det er litt omstridt om det er lov på såpass unge som deg. I mitt forrige svangerskap var jeg ikke på UL før ordinær i uke 18. Denne gangen var jeg i uke 12 pga en blødning, men alt var heldigvis i skjønneste orden.

Så lenge du har hatt et normalt svangerskap så langt, så er alt mest sannsynlig i orden med den lille. Du er i hvertfall ikke en dårlig mor som ikke har dratt på tidlig UL. Dette med tidlig UL var heller ikke noe jeg tenkte på i mitt første svangerskap da jeg var 28 år, og det tror jeg er ganske så vanlig.

Kos deg med den lille i magen, mest sannsynlig er alt i orden:-)

"Disse mulighetene" som du henviser til er bare for dem som fyller 38 år når barnet blir født etter norsk lov... men du skal ikke lengre enn til Sverige og Danmark før alle får dette tilbudet, og hvor det derfor også f.eks barn født med Downs er mye sjeldnere enn i Norge (selv om de har flere innbyggere)... I Norge har vi (dessverre) en veldig restriktiv politikk når det kommer til muligheter for å finne ut det alle andre land gjerne vil finne ut...

Grunnen til at ul er i uke 18-20 er at fostrene er mest like i utvikling da, og derfor er det lettere å finne riktig termin. Grunnen til at vi får ordinær ul er i utgangspunktet (og etter loven) kun for å finne ut følgende 3 ting:

1. termin

2. om det er flerlinger (pga risikosvangerskap)

3. om morkaken ligger foran åpningen (fare for stor blødning ved fødsel)

Det er også vanlig å sjekke hjerte og andre større organer, men det er mer opp til den som utfører ul...

Jeg dror til London og fikk sjekket det meste som er mulig å sjekke i uke 11-12, og synes det er godt å vite at jeg bærer et kromosomfriskt barn...

Det er trist å lese innlegget ovenfor. Det er, og bør ikke være, et mål med fosterdiagnostikk å sortere ut barn med downs (eller andre kromosomfeil) - slik vedkommende ser ut til å mene.

Det er heller ikke riktig at man ikke foretar en medisinsk undersøkelse av fosteret på den ordinære ultralyden (dette er ikke opp til den som utfører undersøkelsen). I retningslinjene fra helsedirektoratet, står det at man under ordinær ultralyd skal foreta:

"en orienterende undersøkelse av fosterets utvikling og anatomi".

Det er riktig at fostrene er mest like i utvikling rundt uke 18, og det er en av grunnene til at man har den ordinære ultralyden da - men det er også et viktig poeng at fosteret på det tidspunktet har blitt så stort at man får sjekket utvikling og anatomi skikkelig. Det er f.eks. ikke mulig å sjekke hjertet ordentlig (se alle fire hjertekamre) før rundt dette tidspunktet.

Vi foretok tidlig ultralyd, og babyen vår hadde en stor nakkefold. Vi ble derfor henvist til Ullevål, og tok morkakeprøve. Denne viste at jeg bærer en jente Turner syndrom. Det hadde antakelig ikke blitt oppdaget ved ordinær ultralyd, da det for øvrig ikke er noe i veien med henne. Jeg synes det er fint at vi vet om diagnosen, så har vi mulighet til å forberede oss bedre - dessuten er det ofte vanskelig å diagnostisere denne lidelsen etter fødsel, og det kan føre til feilbehandlinger i mange år. Da vi fant det ut, tok legene det nærmest som en selvfølge at vi ville ta abort - til tross for lidelsen er svært mild. Jentene som fødes med Turner blir korte og kan ikke få barn, men for øvrig er de mentalt utrustet som alle andre og har sjelden alvorlige fysiske plager. Jeg synes det er helt forferdelig at fosterdiagnostikk brukes av enkelte til å sortere ut alle barn som ikke er helt "normale". Det er klart man gleder seg over å bære et kromosomfriskt barn - men jeg gleder meg ikke mindre over å bære datteren min. (Selv om jeg ikke er prinsipell motstander av abort, og ville nok valgt dette dersom babyen hadde hatt en mye alvorligere diagnose.)

En annen ting er at 5% av alle normale fostre har fortykket nakkefold. Dersom alle skulle ta tidlig ultralyd ville det medføre svært mange unødvendige bekymringer for blivende foreldre.

Så til deg som skrev det første innlegget her - kos deg med svangerskapet og babyen din. Alvorlige avvik finner de på ordinær ultralyd. Noen garanti for at man får et helt friskt barn har man aldri - ei heller dersom man tar tidlig ultralyd. Høyst sannsynlig bærer du likevel et helt perfekt barn! :)

Du skriver faktisk at datteren min ikke ikke vil få et liv som er verdt å leve. Det synes jeg er langt under beltestedet! Så hvis du ikke hadde kunnet få barn skulle du ønske at foreldrene dine hadde valgt abort slik at du hadde sluppet å leve? For et liv uten egne barn er ikke verdt å leve? Spesielt syn på livet spør du meg.. Selvsagt ønsker man det beste for barna sine, at de skal slippe unna alle helseproblemer. Men det er nå en gang ikke noe man kan bestille - ikke du heller (svært mye man ikke kan oppdage med fosterdiagnostikk eller ultralyd). Jeg kunne sagt mye om dette, men det er neppe verdt det - for det synker nok ikke inn. Innlegget ditt snakker for seg selv.

Annonse

Det jeg skriver ovenfor er egentlig svar på et innlegg som er blitt fjernet etter at jeg rapporterte det. Skulle vært en funksjon her for å fjerne egne innlegg, så jeg også kunne fjernet svaret mitt, men finner ikke noe sånt.. Uansett bra at det er mulig å rapportere innlegg, og at slike innlegg blir fjernet!

Må slutte meg til innlegget fra anonym 10:59 26.11.2010, at hensikten med fosterdiagnostikk ikke skal være å sortere ut barn. Vi fikk en langt alvorligere diagnose påvist, trisomi 18, og følte virkelig presset for å terminere svangerskapet. Vi fulgte ikke rådet, og trass i tøffe tak var det alt i alt en godvond opplevelse vi aldri ville vært foruten. Vi fikk ei jente som levde i tre dager, de tre vakreste dagene i vår families liv.

Dette faller litt utenfor første innlegget her, men syns det er en særdeles viktig debatt.

Interesserte kan lese om jenta vår på

http://www.evykristine.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...