Gå til innhold

Da skjedde det igjen...

Lille diamant

Anbefalte innlegg

Hcg prøven min var kun på 9, 4+4 uker på vei. Så da er det over før det har begynt...er så forbanna lei meg, at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg akkurat nå.

Det må jo være en grunn til at egget ikke vil feste seg skikkelig, for nå er det 3 gangen dette skjer! Ett svangerskap begynner, for å gå rett til grunne. Hva kaller man sånt da? Kjemisk svangerskap eller tidlig SA?

Det gjør ihvertfall vondt, selv om det egentlig ikke var i nærheten av å være en liten spire engang...bare gråter nå...

Fortsetter under...

Nei, dette var trist! Det er så urettferdig at man skal oppleve dette gang på gang! Selv om det var tidlig, så har det jo satt i gang følelser og håp, så skjønner veldig godt at du er lei deg.

Har du blitt utredet tidligere? Det er frustrerende når det skjer gjentatte ganger uten at man vet hvorfor. Samtidig er tidlige aborter også veldig vanlig, så det er jo mulig at det også er tilfeldigheter (selv om jeg av egen erfaring vet hvor vanskelig det er å tro på det når det skjer igjen og igjen). Uansett, ta godt vare på deg selv, og gjør det du må for å komme igjennom dette. Så håper jeg at spiren sitter neste gang!

Stor trøsteklem

Huff da, det var ikke de nyhetene jeg ønsket du skulle dele med oss idag, triste greier! Kjenner så altfor godt til sorgen og frustrasjonen, føles jo så urettferdig! Synes du skal stå på videre for flere undersøkelser i forbindelse med utredning når du føler deg sterk nok til det igjen...

Ikke mye jeg kan si for å trøste nå annet enn at jeg føler med deg. Jeg klamrer meg til utsagnet fra en lege om at de aller fleste kvinner som kan bli gravide lykkes til slutt. Bare så synd det skal ta så lang tid og mange påkjenninger for noen av oss.... Lykke til videre, ta vare på deg selv!

Varm klem

Takk for omsorgen dere viser :)

Jeg begynte å blø igår, 5+1, så tok endel dager før kroppen reagerte synes jeg. Men føler en slags lettelse også, for vil bare få det overstått. Skal forsette å gå til den private gynokologen min, selv om det koster veldig mye penger...men kan ikke regne med sykehuset har jeg forstått. Henvisningen som legen min sendte for en uke siden endte med at jeg fikk time til undersøkelse på lille julaften, om 4 uker!! Så om jeg ikke hadde begynt å blø nå, så hadde jeg kanskje gått i 4 uker med rester i livmoren...så synes det er uholdbart at kvinner skal måtte gå så lenge i uvisshet,før de får komme til undersøkelse.

Men nå skal jeg gå til gyn. i uken, og få henne til å ta en UL. Så ser vi om kroppen kvitter seg med alt selv. Ellers så vil hun at jeg skal prøve Klexane neste gang, for å se om det kan hjelpe egget til å feste seg. Og antageligvis Crinone i tillegg...

Men har ikke bestemt meg for om vi skal prøve med engang, eller om vi skal vente en syklus. Hva er deres erfaringer med det? Prøvde dere med engang etter abort, eller har dere ventet en syklus eller flere?

Når det kommer til utredning, så har sykehuset sagt at de ikke kan tilby noe mer enn den utredningen vi allerede har fått. Så tror ikke jeg orker å mase mer der...er sliten nok som jeg er :(

Annonse

utrolig leit det du opplever. Det er så ufattelig tungt.

Jeg har prøvd 2 ganger å bli gravid rett etter SA/MA det gikk galt (dvs 3 graviditeter etterhverandre uten mens imellom). Så ventet vi 7 mnd, da vi var inne til utredning. Det gikk galt det også. Etter den SA-en fikk vi beskjed om å vente til ettter 3 mens. Men fordi vi bestemte oss for å gifte oss og jeg ikke ønsket graviditet opp i bryllupet ventet vi 6 mnd. Nå er jeg snart 20 uker på vei.

Men 2 mnd etter siste SA startet vi også behandling på Frøyaklinikken. Jeg ble anbefalt å kutte ut alt av melkeprodukter, hvete og begrense sukker inntaket, samt at jeg skulle spise en del vitaminer. Og når jeg ble gravid nå fikk jeg tilskudd av HCG og abyll E fra sykehuset, samt 100 % sykemelding. Så hva som hjalp vet jeg ikke.

Jeg fikk i hvertfall mye mer overskudd av å kutte ut melk og hvete. Men tror det egentlig er bare melka som er problemet mitt. Men tørr ikke begynne å spise noe av det igjen før jenta vår er ute. Men jeg vil presisere at jeg alltid har slitt med magen, løs, hard, mye luft og oppblåsthet. Og etter at jeg kuttet ut hvete og melk (men som sagt tror det egentlig er bare melka som er mitt problem) har dette ikke lenger vært et problem.

Vet at mye av kostholdsomleggingen og vitaminene jeg og mannen har tatt er omtalt i boken " vi ønsker oss barn..........." av Zeita West. Den er litt ekstrem på enkelte punkter, men det kan jo kanskje være verd å låne den på biblioteket. Denne boka er også omtalt i et magasin som Ønskebarn utgir (forening for ufrivillig barnløse). Jeg lånte boka på bibliotektet, de måtte bestille den, så det tok litt tid. jeg synes det var greit å lese den, og har vel tatt det meste av vitaminer som ble anbefalt i den. Det kan jo hende at det var det som hjalp oss, jeg vet ikke.

Ble langt dette, men det er min erfaring, og om det er noe hjelp for deg vet jeg ikke. Men tenkte jeg skulle dele det, i tilfelle det kan være til hjelp.

Lykke til videre!

hei, vil bare si at jeg gikk til akupunktur, etter siste sa, gik i 2 mnd, fikk beskjed om å kutte ut meieri produkter jeg og, og så etter hvert hvete produkter. ble gravid igjen for litt siden, og håper og ber om at det jeg har gjort har hjulpet meg nå... frykten sitter der ja, har mistet 3 ganger.

klarte du å kuttte ut absolutt alt? føler det er vanskelig, /fanatisk, for det finnes jo mindre eller større mengder i absolutt alt av mat ....

ikke lett med samboer og 3 barn som vil spise som de pleier...

men er stolt ab meg selv, for har merket bedring etter å kutte ut meieri...

noe har jeg nok fått i meg av hvete, og meieri en sjelden gang, fristen blir for stor av og til, men ikke mye jeg har fått i meg, kaffe kuttet jeg og helt ut!!

ser ut som innlegget mitt ble borte.... prøver igjen.

jeg slet litt første mnd, men etter det har jeg skeiet ut 3-4 ganger (begynte i februar med denne dietten). Men jeg har ingen barn fra før, så da er det nok lettere. All mat lages fra bunnen av, fordi ferdigprodukter inneholder ofte melk og hvete.

Jeg kuttet også ut ris, pasta og poteter etter anbefalling fra Frøyaklinikken. Det har jeg måtte spise i graviditeten (bruker glutenfri pasta). Klarer meg ikke uten nå, men det funket helt fint før graviditeten. Sukker begrenset jeg også inntaket av før graviditeten. Det har jeg store problemer med nå.

Utfordringen min er å besøke folk. Det er jo ikke mye melk i smøret.... Så ofte hører jeg med de jeg skal besøke om hva de skal ha også tar jeg med tilsvarende jeg kan spise.

Kaffe drikker jeg heller ikke, hadde nedtrapping til 1 kopp om dagen før jeg ble gravid, nå ingenting. Men i det siste har jeg fått dilla på ordentlig cola. Men maks en halvliter om dagen og nå bare i helgene.

Det er ikke lett, men så er det føreste gang jeg har kommet så langt, og dette er min 6 graviditet. Er ikke lenger under oppfølging fra sykehuset, da det ikke er risiko svangerskap lengere. Men jeg skal si jeg gleder meg til fødselen er overstått. Da skal vi innom peppes på vei hjem fra sykehuset og kjøpe med oss en ordenlig pizza. Det er allerede planlagt:) Og jeg gleder meg til å spise ostekake.... Men erfaringen min nå tilser at jeg nok må være forsiktig med melkeprodukter resten av livet. Men jeg tenker at en gang i blandt forhåpentligvis går.

Kjempemasse lykke til! Tenk positivt det har hjulpet meg selv om jeg også har svarte dager innemellom!

en ting til! om du har merket bedring av å kutte ut meieriprodukter, er det da sikkert at du trenger å kutte ut hvete produkter. Merker du forandring om du kutter det helt ut også?

Synes forresten at du har vært kjempeflink. Stå på! Skjønner veldig godt at det er utfordrende med barn som ønsker å spise som før! Og fristelsene er mange.

Takk for tipsene :) men kan jeg spør hvorfor Frøya Klinikken oppfordrer deg til å kutte ut alt dette? Har selv hatt problemer med magen i mange år, og fikk derfor tips av akupunktøren min om å ikke drikke melk, og unngå matvarer som inneholder mye sukker. Spesielt bakevarer som boller o.l. Hun mente også at jeg ikke skulle spise yoghurt og druer, da dette inneholder mye sukker. Hun kunne se at jeg ikke tålte så godt melk, så forstår hvorfor jeg skal unngå det. Men alt det andre forstod jeg ikke helt...

Ble vel egentlig mer forvirret av alt hun sa, så datt fort tilbake til gamle vaner (uvaner) med engang MA'en var ett faktum dessverre :( men vurderer jo å begynne hos henne igjen, da det var den gangen jeg kom lengst i svangerskapet.. kom til uke 12, og fosteret til uke 8.

Synes det dere begge skriver om her, er veldig interessant!

må si at det var litt oppmuntrende å lese dette, at du har kommet så langt i svangerskapet, og klarer deg uten melk etc, gir meg en liten puff

ja jeg syne sd er vanskeli etc, fordi vi ikke har fortalt noen at vi prøver, eller at jeg har gått til akupunktur pga dette.

og ikke lett med fristelsene heller, blir litt oppgitt imellom når de andre skal ha vanlig middag etc og stadi må kutte ut det gode eller finne på andre ting. men det kan da ikke ha noen skade om jeg får i meg litt en sjelden gang?

Annonse

Så leit at det har gått galt nok en gang, det er rett og slett urettferdig.

Jeg må bare kommentere det du skriver om at det er dyrt å gå til privat gynekolog. Det skal det ikke være. Du kan få henvisning til privat gynekolog av fastlegen din, akkurat som en henvisning til sykehuset, og da betaler du bare en liten egenandel hver gang. Tror jeg betalte kr. 40,- for hver oppfølgingstime jeg fikk hos min private gynekolog.

Jeg fikk dessuten beskjed av gynekologen min om å avstå fra sex i første trimester. Vet ikke om det hadde noen effekt, men klarte å holde meg til rådet, og svangerskapet endte godt.

Etter de to første abortene ventet vi noen perioder med å bli gravid, etter den tredje ble jeg gravid igjen med en gang. Det siste svangerskapet kom jeg i mål med, så det hadde ingen effekt å vente i mitt tilfelle.

Lykke til med neste svangerskapsforsøk, plutselig går det bra - så stå på! :)

Klem fra meg

Innlegget mitt, ble tydeligvis borte... Prøver igjen

Ser ut til at historia di liknar på mi.

Eg mista 4 gonger - alle var tidlege 3 SA ein MA - fann ikkje hjerteaktivitet nokon av gongane.

Etter 4 gonger fekk eg Klexane, som eg satte til ein månad før termin. Tok også akupunktur i forkant av graviditet nr. 5, og fram til veke 12. Trur eg hadde ein månad pause etter siste SA, men hugsar ikkje heilt.

Med akupunktur og sprøyter har det gått stråålande med meg!!!!

Har 16 dagar igjen til termin, og ventar på at ting kan skje når som helst. Såg ein frisk og rask fullt utvikla liten gut i forrige veke.

Lukke til med sprøytene. Det funka i alle fall for meg.

Takk for det Erle :)

Grunnen til at det er dyrt for meg å gå til privat gyn. er at hun jobber i en fertilitetsklinikk her hvor jeg bor. Og derfor får jeg ikke refusjon der eller hva det nå heter. Men de er kjent i hele landet (og utlandet), så det er derfor jeg har valgt å gå til akkurat denne klinikken. Og så er det dessverre dårlig utvalg gynokologer her, så er ikke så mange å velge mellom.

Men nå har jeg begynt å gå til akupunktur igjen også, da jeg kom til uke 8 sist jeg prøvde det. Så håper at det, sammen med crinone og Klexane kan hjelpe meg å få ett barn.

Det er veldig oppmuntrende å lese at du har fått ett barn nå :) gratulerer så mye! Og det er også kjekt å vite at du ble gravid umiddelbart etter den 3. aborten. For det blir nok ett forsøk på oss nå i desember, selv om gyn. egentlig ville at jeg ventet en syklus.

Men når hun hørte at mannen min er borte annenhver måned, og at det ikke alltid klaffet med eggløsningen, så ombestemte hun seg ;)

Tusen takk for varme ord, og oppmuntringer :) setter veldig pris på det!

Hei Tobarnsmor i desember :)

Kan jeg spør deg hvor tidlig du mistet de gangene? Jeg mister jo bare noen dager over ikm, så gynokologen min er veldig usikker på om dette er spontanaborter. Hun sier at det er jo en sjanse for at det er befruktede egg som ikke er levedyktige, og at kroppen derfor avstøter disse med en gang det begynner å feste seg. Men at det også kan ligge andre årsaker bak...som ikke har blitt oppdaget under utredningen.

Så hun virker ihvertfall overbevist om at vi må prøve det som kan prøves, for at jeg skal få til ett vellykket svangerskap og barn. Og selv har jeg begynt med akupunkur igjen, og håper at det kan hjelpe :) får jo litt håp når jeg leser at den samme kombinasjonen har hjulpet deg :)

Mista først 1 gong berre nokre dagar etter IKM og påvist test. Tenkte dette var jo heilt ok... sånt skjer. Så misste eg etter 5 veker + nokre dagar.

Fekk time hos gynekolog for å sjekke om det var noko i livmor/eggstokkar.

Kom til gyn. og var gravid på nytt, men symptoma hadde blitt svakare. Såg graviditet på UL, men han meinte det anten var dødt, eller at eg var ei veke kortare enn eg trudde. (Han sa 5+4ca. Eg meinte 6+4) Fekk ny UL etter 3 veker for å sjekke. Det viste MA, som eg fjerna i veke 11.

Gynekologen sa at dei to første var for tidlege til å rekne, og at eg måtte tenke at eg hadde hatt berre 1 MA og ingen SA... Syns det var ei meir fortvilande enn oppløftande melding eigentleg... Kom til sjukehuset for ny sjekk og medisin til kjemisk å avbryte svangerskapet. Legane der var ueinige med gynekologen. Dei sa at gjentatte svært tidlege SA no absolutt er å rekne med. Det var annleis før, sa dei. Masse prøver i samband med Habituell abort blei tatt med ein gong.

Så hadde eg endå ein tidleg SA eit par månader etterpå. Vart send til sjukehuset igjen. Då fekk eg beskjed om å starte på Klexane umiddelbart neste gong eg vart gravid. - Og her sit eg med stooor mage :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...