Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har født før; Hvilken stilling var dere i da dere fødte? Pos./neg. med den stillingen? Hva tenker dere om fødestilling denne gangen?

Til dere som er førstegangs; Har dere tenkt noe på hvilken fødestilling dere ønsker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte ligge i sengen sist. Det var ikke noe særlig siden det utgangspunktet var smertefullt å ligge på rygg! Hadde så vondt når jeg lå i senga at jeg ikke hadde anelse om når jeg hadde rier.... Men ungen måtte ut, og det var jo fort gjort (han ble tatt med vakuum)

Men fram til det hadde jeg ligget i badekar. Det gav utrolig smertelinding! Men er blitt anbefalt å prøve å være mer oppreist neste gang, for å bruke tyngdekraften slik at jeg kanskje greier å føde selv.

Skrevet

Hei!

Min første fødte jeg liggende på rygg. Jeg fikk halebensbrudd i forbindelse med fødsel, presset leeeenge. Måtte holde beina selv også. Utrolig slitsomt, og ueffektivt syns jeg.

Med andremann (17 dager siden) fødte jeg liggende på siden med benstøtte til den øverste foten. Hadde en sengehest som jeg dro meg i mot når jeg presset. Veldig behagelig stilling!

Skrevet

Da jeg fødte sist hadde jeg hadde lest meg opp på ulike fødestillinger og hadde klar formening om hvordan jeg ønsket det på forhånd (leste at det var bra å stå mest mulig pga tyngdekraften etc). Da fødsel satte i gang måtte jeg ligge på ryggen hele tiden pga at hjerterytmen til babyen gikk ned da jeg stod.

Så - sikkert greit å ha noen formeninger om fødestilling på forhånd, men vær forberedt på at alt kan bli snudd på hodet når det hele starter.. Har også en venninne som hadde bestemt seg for badekar, da hun kom oppi ble hun så overopphetet at hun bare måtte ut..

Det er ikke lett å vite hvordan det blir, mitt tips er å ta det som det kommer;)

Skrevet

Fødte nesten i vann men heldigvis kom jeg meg opp i senga. Ble liggende på ryggen, noe som ikke var bra for bekkenet mitt. Men er glad for at jeg ikke stod på kne for ut med jenta kom det 1,5 l med blod.

Fødestillinger er ikke noe man kan planlegge men man kan gå ut i fra noen og prøve men det er ikke alltid det er tid eller mulighet til det.

Skrevet

Jeg lå på rygg med første. Ikke bra synes jeg, riene dabbet av og jeg måtte få drypp. Følte jeg ikke hadde kontroll og klarte ikke presse skikkelig. Hun ble tatt med tang.

Andre gang merket jeg med en gang jeg la meg ned at riene kom skjeldnere enn når jeg var oppreist. Ble da stående på kne, det var genialt. fødselen gikk raskt og greit

Spennende åp se hvordan neste blir, men håper i utgangspunktet jeg kan stå på kne igjen:-) vet at det er noen jordmødre som ikke vil ta imot sånn fordi det ikke er en god stilling for dem å ta imot i. (ikke ergonomisk riktig)

Skrevet

Med mitt første barn hadde jeg ikke tenkt på fødestillinger, og ble da mer eller mindre plassert i fødeseng. på rygg med bena i bøyler. En utrolig "handikappende" stilling. Lang trykketid og større sjanse for revning.

"Etterforsket" masse før jeg skulle ha nr.2, og de aller beste skussmål var det knestående som fikk. Både med tanke på tyngdekraft, fremdrift og mindre sjanse for revning.

Så jeg stod på kne med nr.2... HIMMELVID forskjell ja !!!!

JEG var "sjef", smertene var mindre og det var mye lettere å jobbe. Ble bare ett pyntesting etterpå også :))

Samme plan da jeg skulle ha nr.3. Pressriene startet da jeg lå på siden, og jordmor løfta benet mitt og sa jeg skulle trykke... FY...!!!

Fikk mannen min til å dra meg rundt til knestående, og DA letnet det betraktelig, og jeg hadde igjen kontrollen på egen fødsel !

Nå skal jeg straks føde nr.4, og skal uten tvil i knestående igjen (om det er medisinsk forsvarlig!) !!

Så det er min klare anbefaling !! :))

(selv om det selvsagt ikke passer for alle)

Skrevet

Ja, det er nok sant at fødselen ikke alltid blir som planlagt, men jeg planlegger ikke så mye, jeg bare "etterforsker" jeg også. Tror det er bra å ha tenkt over mulige alternativer uansett - og så heller være innstilt på det meste! :) Men veldig spennende å høre andres erfaringer da!

Når dere føder i knestående - står dere på kne i senga da, eller?

Skrevet

Jepp :))

Dvs mitt andre barn ble født i ambulansen, men jeg klarte å stirre meg rundt på kne på båren også... hehehe... SKULLE på kne ;))

Nr.3 ble født i knestående i en vanlig sykehusseng.

Toppers :))

Skrevet

planen var å føde kneståene i senga og jeg øvde litt på å presse forsiktig. men så forsvant plutselig hjerterytmen og det var visst kritisk, så jeg ble slengt rundt på rygg og jenta var ute på under 10 min med tang....

Skrevet

stod på kne og lente meg mot en saccosekk mesteparten av tiden sist det var veldig behagelig under rier og jeg følte jeg hadde god kontroll. Jeg fikk ikke presset i den stillingen sist ettersom navlesnoren kom i klem på vei ut ble det haste ks (de oppdaget navlesnoren i klem under ks et).

Denne gangen ønsker jeg å prøve stående, i vann eller knestående i sengen med saccosekk.

Hvis jeg får føde stående blir det med mannen min sittende på kanten av fødesengen slik at jeg kan lene meg på ham og hvis jeg ikke orker mer kan han vippe meg oppi sengen. Fødselen går sjelden slik man har tenkt seg så jeg tar det mest som det kommer men man gjør lurt i å tenke på hvordan man ønsker at det skal foregå. Synes det viktigste er å snakke med mannen min om hva jeg tenker og føler og er redd for slik at han kan tale min sak under fødselen. Han føler seg mer trygg når han vet hva jeg vil og hva han kan gjøre da vet han hva han skal.

Personlig gleder jeg meg masse til fødselen er jo litt nervøs også siden det gikk galt sist men hadde jm fulgt med på overvåkningsutstyret jeg var koblet til hadde det gått bra.

Skrevet

Med første hadde jeg den "vanlige" som man ser på filmer og tv. Der jeg sitter litt oppreist i en seng med bena på hver side av magen og presser for harde livet. Dette var ubehagelig og jeg følte ting gikk så jævlig tregt. Det var altså vanskelig å få babyen gjennom fødselskanalen.

Med andre sto jeg på kne og lente meg over en haug med dyner og en sakkosekk. Fikk da hjelp av tyngdekraften og og dette var helt fantastisk. Så mye bedre=) hun kom som ei kule hun^^

Planen er å stå på kne denne gangen og, men alt kommer an på riene tenker jeg. Kanskje jeg kommer til å stå på huk? Det som kjennes best ut tenker jeg=) Man finner fort ut hvordan man må stå/sitte/ligge for at riene er minst vonde.

Skrevet

Jeg hadde tenkt litt på å føde i vann, føde på siden eller på knærne i senga, bl a pga bekkenplager. Fikk ikke være i vann pga dårlig fosterlyd under riene. Da jeg lå på siden falt også fosterlyden, dessuten var det vrient å presse skikkelig. Orka ikke føde på knærne pga manglende krefter. Eneste som fungerte var dessverre ryggleie, vondt for bekkenet men beste måten å få ut nok kraft på. Synes d var ok når de justerte senga slik at jeg nesten satt, hadde ikke beina i beinholdere såvidt jeg husker.

Så det er vel og bra å planlegge, men skriver under på at d ikke alltid går etter planen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...